Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nkaj
Hej.

Jeg har hørt, at der næsten ikke er nogen kvalitetsforskel på 720p og 1080p, når man ser film, medmindre man sidder helt tæt på.

Så ville jeg høre om det samme gør sig gældene med 720p og 1080p når man spiller på sin PS3 eller Xbox360

På forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke helt korrekt forstået. Der er ikke nogen synlig forskel på om din skærm er fullHD eller 720p, men det er ret væsentlig at det signal du fodrer skærmen med har den højeste opløsning muligt.
Af Nkaj
Jeg ved ikke helt hvad du mener.

Tænker du på at det skal være gennem HDMI?, eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er to aspekter:
1. Dit TV har høj opløsning, men du sidder for langt fra skærmen til reelt at få noget ud af det. Her vil du ikke fysisk kunne se forskellen på 720p og 1080p opløsning på TVet.

2. Selve kildematerialet (dvs. din afspiller) har for lav opløsning. Du vil få en del ud af at vise et godt signal (dvs. højopløst HD materiale), selvom din skærm ikke har en opløsning der matcher det. Det er således vigtigere at du har en 1080p kilde end at dit TV har 1080p opløsning. Her vil du oftest godt kunne se forskel på om din afspiller sender signaler ud i 1080p eller 720p.

I dit første indlæg blander du de to ting sammen og jeg forsøger blot at fortælle at det ikke er samme situation.
Af Nkaj
Okay... En PS3 har et Blu-ray drev (Som vel har 1080p) og en Xbox 360 har et HD-DVD drev (Som vel også er 1080p)

Så signalet er vel godt nok til at man ikke kan se en synderlig stor forskel på om man spiller på et 720p TV eller et 1080p TV??? Eller hvad???
Af toto
Det vil sige , hvis man har et tv der kan vise 1366 * 768 (720p),
men godt kan modtage 1080p , så skal man køre 1080p.
Hvad fordele er der med at køre 1080p på et tv der kan vise 720p?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du behøver ikke køre 1080p - det der er vigtigt er blot at filmen er indspillet i 1080p. Dvs. så du har en masse detaljer på selve filmen som ikke ville vær med hvis den var indspillet i lavere opløsning. At du så nedskalerer det bagefter er ikke så slemt. Jo flere detaljer der er i det oprindelige billede jo bedre forudsætning har du for at få et godt billede på skærmen, selvom den har lavere opløsning end din HD-DVD eller Blu-Ray afspiller.

Skærmen må selvfølgelig godt køre 720p - den kan jo alligevel ikke vise 1080p.

Men for at svare på Nkaj's spørgsmål:
Ja, signalet er godt nok til et hvilket som helst TV og da du formodentlig sidder et godt stykke fra TV'et, så vil du ikke kunne se forskellen på om du havde et 1080p TV eller et 720p TV. Dit kildemateriale er i orden.

Med spil plejer boksen dog at tilpasse spillets opløsning til din skærm, hvilket jeg måske ikke lige var helt opmærksom på til at starte med. Dvs. din box spytter et signal ud der passer perfekt til skærmens opløsning. Der har været lidt snak om at PS3 kun kunne levere 1080 eller 576 liners opløsning - altså ikke 720p. Det må du lige tjekke op på - det kan være at det kun var den første model der havde dette problem.
Af toto
Det med at ps3 kun kunne køre med 1080 eller 576 den er den er god nok.
De spille jeg har set på ps3 har køret med 576 liner.
Men der er kommet software opdatering til ps3, som skulle hjæper på de problemer . Der er lige komme en ny PS3-opdatering v2.01.
Af mcmejsner
Hmm.. køre med et panasonic 42PZ70, som understøtter 1080p, og har også en PS3. Jeg har fået spil med, som max kan køre 720p, og der sender PS3'en fint signal i 720p til fjernsynet, så den melder den få dette signal, og kvaliteten er max.

Og det var før opdateringen v2.1.
Af siccio
Yakken vil det sige at hvis jeg køber et 1920/1080P fjernsyn og fodre med normal dvd film (man har jo mange og for tidligt i mine øjne at skifte til HD-DVD eller -blueray) så kan man ikke bruge den sidde afstands bedømmelse til et klap? eller er jeg helt galt på den? O-O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, du er helt galt på den.

Vores applet handler ikke om hvad du smider IND i TV'et, men hvor høj opløsning dit TV bør have generelt. Hvis du alligevel blot vil se SD TV så er der jo slet ingen grund til at overveje fullHD alligevel - det gavner dig intet for det bliver jo bare opskaleret og hvad gavn har du så af alle dine mange punkter, hvis hver billedpunkt fra din DVD alligevel fylder 4 punkter på dit TV?

Når du bruger vores applet så fortæller den dig blot hvornår du sidder tæt nok på TV'et til at kunne skelne om du ser på et TV der har 1080p eller 720p opløsning, men hermed må det også antages at du har fodret TV'et med et ordenligt signal hvis du vil se forskellen.
Af siccio
Nu er jeg da med så langt at opløsning sådan set ikke er relevant, medmindre man kan fodre sit tv med en HD kilde, og samtidigt sidder rimelig tæt på...
Det er kun billedet man skal kigge på, og droppe alt salgs gas om opløsning.
Føler der er gået mobil-telefon i den med flad-skærme, hvem har flest mega pixel kamera, kontra opløsning...
Er pt glad for min crt skærm, og har ikke i sinde at købe flad-skærm før den går i stykker eller det bliver en tvingene nødvendighed p.g.a signal skifte i Danmark.
Dette bliver nok det første, da der tilsyneladende går et godt stykke tid endnu...