Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steffen_amby
Håber der er nogen der kan hjælpe mig herinde.

Jeg står med et nyt LCD fjernsyn fra Samsung. Jeg har tilsluttet fjernsynet min forstærker via hdmi.
Men det er kun mit billede der bliver overført og ikke lyden.

Jeg har snakket med forhandleren om hvad der er galt, og han siger det ikke er muligt at overføre lyden igennem hdmi, hvilket jeg ikke kan forstå da jeg ellers var sikker på at dette var en af funktionerne ved hdmi.

Kan det passe, at lyden ikke kan overføres via hdmi?

I den givne situation at hdmi godt kan overføre lyden, er der nogen der muligvis har en løsning på problemet.
For HDMI lyd er slået til på både forstårkeren og på fjernsynet.

Fjernsynet er et, Samsung LE40M86 og forstærkeren er fra Jamo.
Af JacobF
HDMI kan lavet til at overføre både audio og video i digital kvalitet, det er jo det der gør det så smart :)

Men mht dit andet problem ved jeg desværre ik hvad det kan være galt, har du prøvet at skifte kabel?
Af Steffen_amby
Nej jeg har ikke prøvet med et andet kabel... har kun et.. men burde det ikke virke når hdmi lyd er slået til på både fjernsyn og på forstærker? eller er der andet man lige skal huske..? For så må der jo et andet kabel i test hvis det er...
Af JacobF
Efter min erfaring burde det virke.... det er i hvertfald sådan jeg gjorde... så jeg ved det desværre ikke :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har før hørt om at at der kan være problemer med HDMI lyd pga. kopibeskyttelse, men i hvilke tilfælde det er et problem ved jeg desværre ikke. Vi kan hurtigt blive enige om at det burde spille problemfrit, men et forsigtigt gæt kunne være at din forstærker ikke får at vide at enheden i den anden ende godt må modtage lyden digitalt og derfor ikke skal bekymre sig om kopisikring. Jeg har tidligere oplevet det samme med optiske kabler, men om det kan sidestilles med dette, er jeg dog ikke sikker på.
Af Steffen_amby
Der er nogle indstillinger i fjernsynets setup jeg ikke kan ændre (grå som om de er låst eller utilgængelige) nu jeg tænker over det. det er noget med hdmi og lyden står til off... Det virker som om det er her lyden skulle aktiveres, men det kan jeg jo så ikke.... for det andet sted på fjernsynet er måske kun hdmi billedet...

Kan det være fordi fjernsynet ikke modtager noget signal fra kablet eller sådan noget?
Af Otto J
Steffen_amby skrev:Der er nogle indstillinger i fjernsynets setup jeg ikke kan ændre (grå som om de er låst eller utilgængelige) nu jeg tænker over det. det er noget med hdmi og lyden står til off... Det virker som om det er her lyden skulle aktiveres, men det kan jeg jo så ikke.... for det andet sted på fjernsynet er måske kun hdmi billedet...

Kan det være fordi fjernsynet ikke modtager noget signal fra kablet eller sådan noget?
Det er temmeligt sikkert Jamo'en du skal have fat i, det kan sagtens tænkes at den er sat op til ikke at videresende lyden via HDMI. Præcist hvordan osv kan jeg desværre ikke svare dig på, da jeg ikke kender deres produkter indgående.
Af vipermanden
Kan din forstærker spille PCM eller Bitstream lyd?