Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lehnemann
Jeg har købt Philips 55'' OLED 4K UHD Smart TV 55POS9002.

TV serien Matador er jo pt på skærmen og jeg har også købt box-udgaven af den restaurerede serie.
I begge tilfælde er billedet nærmest lidt grynet.
I modsætning til alt andet hvor billedet er super.
Er der Philips OLED brugere eller andre, som kan vejlede?

På forhånd tak
Af Coolsmarti
"Grynet" ala på samme måde som mange af Marvel's film? (Som iøvrigt er meningen og ser forfærdeligt ud .. The Punisher på Netflix eks.)
Af lehnemann
Jeg havde box udgaven af den restaurerede Matador inden mit OLED TV.
Da synes jeg, at den var godt nok bedre i farverne, men ikke særlig skarp.
Mit gamle TV var Philips Smart TV Philips 46PFL9706T/12.

Nu er Matador ved det nye OLED TV så tillige nærmest grynet.
Jeg tænker, om der ikke er en eller anden funktion på TV som kan afhjælper?

PS: Jeg har lige prøvet en DVD med Olsens Banden, som også var bedre og ikke grynet på det gamle TV.
Brugeravatar
Af Vailant
På mit Sony er der en indstilling, der forsøger at fjerne random noise i billedet. Den findes i samme menu som MPEG noise filter.
Jeg ved ikke om der er noget lignende på et Philips.
Men hvorfor vil man det? Det er jo meningen at det skal være der. Hvis du fjerner det, så kan det ikke undgås at der også fjernes noget andet.
Af Supergris
Det er jo bare ensbetydende med, at dit TV, viser kilden, som det er meningen, den skal vises...

Nogle film/serier er optaget med udstyr, der giver naturligt grain, som f.eks The walking Dead, hvor der for det meste er brugt 16 mm kamera.

Dette kan godt give problemer i nogle situationer, hvor den naturlige grain, opfattes som støj i billedet, og nogle programmer, vil forsøge at glatte dem ud, hvilket jo ikke er meningen.

Du skal være glad for, dit TV er i stand til, at gengive detaljer, som de skal.
Senest rettet af Supergris 09 apr 2018, 18:22, rettet i alt 3 gange.
Af lehnemann
Jeg kan dog ikke forestille mig at Matador er optaget med simpelt udstyr og vigtigt: Det var anderledes på mit forrige TV - et almindeligt LED TV.
lehnemann skrev:Jeg kan dog ikke forestille mig at Matador er optaget med simpelt udstyr og vigtigt: Det var anderledes på mit forrige TV - et almindeligt LED TV.
Mon det kan tænkes, at de to TV er indstillet forskelligt? De vil give ret forskellige billeder afhængigt af hvilken profil de står på.
Af steen6400
Jeg synes den nye version ser forfærdeligt ud på min LG OLED 65E6 og jeg HAR slukket for alle "billed-forbedringer". Marvels grain genere mig normalt ikke. På min 32" LCD bemærkes det ikke umiddelbart.
Af lehnemann
steen6400 skrev:Jeg synes den nye version ser forfærdeligt ud på min LG OLED 65E6 og jeg HAR slukket for alle "billed-forbedringer". Marvels grain genere mig normalt ikke. På min 32" LCD bemærkes det ikke umiddelbart.
Netop som jeg har det.
Men jeg prøver pt at finde en eller anden indstilling blandt de mange muligheder, som TV'et kan byde på.
Din 32" LCD var 1/4 størrelse af dit nuværende TV. Du skal sidde markant tættere på for at spotte disse ting. Det er pærer og bananer.