Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære Eksperter

Jeg har søgt og søgt både her i forum og andre steder og synes jeg bliver mere forvirret hver gang!??!

Jeg skal udskifte min gamle pc skærm til en ny større! Den skal bruges til 80% billedbehandling, herunder klargøring til fremkaldelse af billeder (hos ekstern leverandør).
10% kontorbrug - officepakken inkl. lidt web (Redigere min egen hjemmeside)
10% spil - som afstresning kan jeg ind imellem lide at spille lidt PC spil (Fortrukne er Medal Of Honor og ellers fodboldspil og lign.)

Mit nuværende opsæt er:

HP Business NX9420 med 17" skærm (Når jeg er på farten)
Grafikkortet er et X1600 med 256Mb RAM.
Skærm Samsung 19" CRT (Desværre gået til de evige "CRT.marker")
LCD HP w22

Mit ønske er:
Ny LCD skærm der kan erstatte begge de gamle (CRT+HP 22") skal være min. 24" af hensyn til opløsningen på 1920x1200

Jeg har ikke det store budget (så havde jeg gået efter Eizo ColerEdge eller Apple Cinema) men ligger prismæssigt i omegnen af kr. 5-6.000,-
Jo lavere jo bedre.... ;)

Jeg har haft lejlighed til at arbejde lidt på HP w2408h med HDMI indgang og det gør det faktisk rigtig godt af en TN-panel skærm - også prisen taget i betragtning ca. 4.000,-

Jeg er klar over at farvegengivelsen er dårlig set fra vinkler, men jeg sidder ALTID direkte foran skærmen når jeg arbejder - er det så et problem????

Kan I stille Jeres viden til rådighed om hvilken jeg skal gå efter eller er det uopnåeligt med mit budget?
Af telum
Jeg står lidt i samme situation som dig.

Jeg ventede en overgang på, at Lenovo L220x skulle udkomme. Den er 22" men har også en opløsning på 1920x1200. Den er stadig ikke udkommet, og jeg har vurderet at jeg gerne vil have de 2 ekstra tommer når der skal ses film på den.

Da jeg gerne vil kunne se på den fra lidt forskellige vinkler har jeg set bort fra TN-paneler.

Lige nu har jeg følgende skærme med i mine overvejelser:

Dell 2407wfp-hc: 5.700kr. på tilbud(3 mdr.'s leveringstid)
BenQ fp241w: 5.700kr.
Eizo Flexscan s2431wk: 6.500kr.
Samsung 244T: 6.500kr.

Jeg har ikke kunnet finde nogen reviews hvor de testes op imod hinanden rigtigt desværre.

Indenfor TN-skærme kan du også kigge på Samsung 245b.
Af boldfoto
telum skrev: Dell 2407wfp-hc: 5.700kr. på tilbud(3 mdr.'s leveringstid)
BenQ fp241w: 5.700kr.
Eizo Flexscan s2431wk: 6.500kr.
Samsung 244T: 6.500kr.
Hej telum

Tak for dit input!
Ved du hvilke paneler der sidder i ovenstående skærme?

Og ved du eller andre om man kan anvende et TN panel - hvis udgangspunktet er at man altid sidder direkte foran skærmen? Her tænker jeg på korrekt farvegengivelse??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med undtagelse af 245B så skulle de alle være S-PVA fra Samsung. Du kan bruge vores panelsøgningsværktøj til at undersøge dette - du finder det i menuen på forsiden.
Af telum
BenQ skilder sig ud:

BenQ FP241W (widescreen) har et 24 tommer 8 ms (g2g) P-MVA (AUO M240UW01 V0) panel.

Derudover kan jeg ikke finde Eizo-skærmen i panelsøgeren - jeg kan kun finde den dyrere s2411-model.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Eizo har generelt altid benyttet S-PVA panelerne, så der er en god chance for at de også har gjort det her. P-MVA er blot en anden udgave af PVA (dvs. den er ikke lavet af Samsung), men personligt ville jeg foretrække Samsungs version af disse paneler.