Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter nylig flytning tilskriver indretningen at vores fjernsyn bør stå på en stand, hvormed fjernsynet bliver synligt fra alle sider.
Det er ikke muligt at hænge skærmen på væggen, loftet eller lignende.

Jeg er pt. super tilfreds med mit fem år gamle 50" Sony LCD, og køb af nyt fjernsyn er på ingen måde drevet at et behov for at lege med den nyeste skærmteknologi.
Dog skal skærmstørrelsen stige til ca. 55" (max.).

Skærmen skal have maksimal WAF, og det er et krav at den primært at sort, og står på stand.
TV-møbler er absolut no-go - jeg har endnu til gode at se et nogenlunde acceptabelt...

Jeg var i elgiganten, og så bl.a. på LG B7 (eller C7), men designet er absolut no-go, selvom billedet var super.

Herefter så jeg på Samsung Q7F, og faldt omgående for designet, hvor fjernsynet tager sig godt ud fra samtlige vinkler. One-box løsningen hvor lyslederkabel og strømkabel føres igennem standen er simpelthen genial, og passer perfekt til vores behov/ønsker/krav.
Med fare for at få slag med en våd OLED-berlinger, så oplevede jeg ingen forskel mellem OLED og Samsung LCD som jeg vil tillægge nogen værdi.

Med ovenstående in mente, findes der så gode alternativer på dagens marked, som jeg bør overveje inden jeg køber et Q7F med Samsungs studio stand?
Jeg har overvejet Vogels OP1 stand (https://www.vogels.com/en-fi/c/next-op1-tv-floor-stand), men har ikke rigtig kunne finde en skærm, der ligesom Q7F, er pæn fra bagsiden.

Nogle gode forslag der matcher ovenstående?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Torben Rasmussen skrev:Man kunne nok trække kabler i en hvid kabelsok, så det så det så nogenlunde pænt ud på OP1, så du stadig kunne tage et OLED.
En kabelsok er helt sikkert et must hvis mere end et kabel skal trækkes over et gulv Billede

Har du evt. nogle gode forslag til fjernsyn som matcher Q7F i design (hele vejen rundt)? Det er vitterlig alfa og omega, men det kan være svært at finde gode billede af bagsiden på af et fjernsyn på en stand (medmindre det er designet til det) Billede

Njah - grim er måske også så meget sagt. Jeg vil bestemt ikke træde nogle over tæerne, men kombinationen af hvid plast og sølv bagside fungerer simpelthen ikke for mig. Samtidig med det, så er det ikke muligt at køre kablerne skjult fra tv til stand - det er virkelig ærgerligt, men kunne måske have fungeret med OP1 hvis kablerne blot havde siddet centreret. På LG et de placeret i siden, og endda den side der er mest synlig i vores stue.

Det blev mange hvis'er Billede

Mange køber helt sikkert nyt tv med fokus på forskellen, som i de helt små detaljer, i billedkvalitet.
Jeg kan godt leve med det næstbedste hvad angår billedkvalitet (eller lidt dårligere), hvis blot designet holder.

Er det virkelig kun Samsung der har valgt at gå denne vej?

I så fald er det jo blot sådan det er, men tænker ikke at vores behov er helt vildt unormalt BilledeBillede

Hvad med Sony A1 på OP1? Stik sidder i bunden.

Det er ikke fordi jeg skal tale dig fra at købe Q7 - det er et fint tv - men det var mere for lige at afsøge mulighederne for OLED.

Jeg synes standen til studio-standen snød mig lidt, da jeg testede Q9. Den var ikke helt så eksklusiv som jeg havde troet ud fra billeder, så hvis du ikke har set den i virkeligheden, så kan det anbefales at få det gjort. Den ser lidt spøjs ud der hvor benene sidder sammen.
Super input - formålet er netop at hente input omkring alternative løsninger

A1 ser super fed ud, men jeg kan ikke helt greje om den store kasse/fod bag på kan give problemer ift. en stand.

Jeg må helt sikkert finde en butik med studio stand, og så samtidig se nærmere på A1.

Er der evt. nogle der kender til andre gulvstande end studio stand og OP1?

Kassen bagpå A1 passer til et VESA beslag, så det burde ikke være et issue. Når du alligevel skal have den på en stand, så er det næppe tykkelsen du bekymrer dig om og det er ellers A1s akilleshæl.

Jeg kender ikke andre stativer, som er så pæne som OP1. De fleste ender med at ligne noget hi-fi-klamp med glashylder og andet lir der bør forvises til mørke kældre.
Torben Rasmussen skrev:Kassen bagpå A1 passer til et VESA beslag, så det burde ikke være et issue. Når du alligevel skal have den på en stand, så er det næppe tykkelsen du bekymrer dig om og det er ellers A1s akilleshæl.

Jeg kender ikke andre stativer, som er så pæne som OP1. De fleste ender med at ligne noget hi-fi-klamp med glashylder og andet lir der bør forvises til mørke kældre.
Meget enig i din betragtning angående det generelle udseende af stativer til fladskærme Billede

Igen tak for input, som bekræftede at der ikke rigtig var andet på markedet end det jeg allerede havde fundet.

Jeg så nærmere på Sony A1, og fandt det umiddelbart lidt klodset at se på fra siden. Stående på et tvmøbel ser det fedt ud, men hvis jeg forestillede mig det på OP1, så tror jeg det bliver for "massivt". Derudover ville prisforskellen løbe op omkring 8.000 kr fra et Q7F med studio stand, til et A1 med OP1.

Så i går røg der et Q7F og studio stand med hjem, og jeg er super tilfreds med løsningen. Dels rent subjektivt/æstetisk hvad angår udseende, og ligeledes med billedkvaliteten.
OLED er ifølge test bedre, men Q7F er mere end rigeligt "godt nok", og desuden en enorm positiv overraskelse hvad angår lydkvalitet.
Så billede og lyd og en kæmpe opgradering fra mit 4,5 år gamle Sony LCD, og så må OLED vente et par år endnu til jeg her kan få den fulde pakke.

Endnu en gang tak for input...

Tillykke med købet. Det er så afgjort et lækkert Tv og prisen er gunstig lige nu. Remoten er helt klart den bedste derude, hvis vi ikke skeler til B&O og selv da, så er Samsung ret langt fremme i bussen pga det minimalistiske design.