Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey alle sammen

Jeg har siddet og kigget lidt på de to skærme her..

Samsung:
http://www.samsung.com/dk/products/moni ... 0/245t.asp

HP:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm ... 01760.html

Nogen, der kan fortælle, om der er forskel på de to skærmes paneltyper (så vidt jeg selv har læst mig til, så er de begge udstyret med s-pva panel), men er der noget, som gør, at den ene er bedre end den anden, hvis man ser på selve farvegengivelse / skarphed?..

Kan se, at samsung'en har nogle ergonomiske specs, som hp'en vist ik har, som fx. MagicRotation.. Men hvis man lige ser bort fra alle "lir"-funktionerne og kun på ovenstående, er der så forskel?

Mvh Dan
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to skærme har præcis samme panel (LTM240M2 fra Samsung). Dog kan der stadig være forskelle på skærmenes billedkvalitet idet fabrikanten selv laver styringselektronikken. Dog kan du som udgangspunkt regne med at det vil være muligt at opnå ca. samme billede på skærmene hvis de kalibreres.
Af zaditor
Ja, okay.. Så jeg ville nok ik umiddelbart kunne se nogen forskel..

Så det jeg betaler ekstra for hos Samsung er alle de andre ekstra features, den har..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... og ikke mindst deres wide gamut baggrundsbelysning som viser 97% af farverspektret. Den har HPs nok heller ikke.

Hvad er dagsprisen på det to?
Af zaditor
HP: ca. 5400,-
Samsung: ca. 6700,-
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo lidt af en vægtning. Hvis du sætter pris på wide color gamut så er Samsung det eneste valg, men ofte så kræver disse skærme at du kalibrerer dem og hvis du ikke har en kalibrator så er det ret svært. Billedet er nemlig ikke perfekt fra starten og hvis det alligevel ikke bliver indstillet korrekt, så vil jeg mene at du betaler for meget uden at få noget for pengene (ud over den psykologiske effekt af at VIDE at du har wide color gamut).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er et af punkter hvor producenterne faktisk opgiver "worst case". De 130 W opnås hvis du skruer helt op for baggrundsbelysningen og det kan jeg med det samme afsløre at du ikke har lyst til - så er skærmen uudholdelig at se på. Ofte skruer man ned til ca. 1/3 af hvad der er maks. og så ser det pludselig noget bedre ud (både økonomisk og visuelt).
Af zaditor
Okay, det lyder godt - tak for det svar