Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ravn
Hej!
Som stadig værende ny inden for de flade skærme kommer her endnu et spørgsmål.
Jeg oplevede en del "farvefejl" når man så film på min samsung 2232bw, som bedst kan beskrives som at skærmen ved store næsten ensfarvede området opdelte dem i "zoner" eller lag.
Uden at vide hvad jeg skulle google efter, begyndte jeg at lege rundt i OSD for at finde noget. Fandt derved ud af, at alle problemer forsvandt da jeg deaktiverede deres smarte RTA funktion.
Det er jo ikke svært at google sig frem til hvad den bruges til, men da jeg ikke ret tit spiller, er det vel næsten at foretrække at man slår det fra?
Om der så er skærmen der er defekt, eller det virkeligt har en negativ indflydelse på billedekvaliteten ved jeg ikke. Men da jeg alligevel får en ny skærm en af dagene jvf.så kan jeg da se om det samme er gældende der.
Men ok, det svarer vel også til at jeg slå alt det smarte billedforbedrings pjat af på mit M86 tv, når jeg ønsker det mest korrekte billede.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, RTA kan være mere eller mindre heldigt indstillet. Visse skærme har en meget lille efterglød mens andre har langt mere mærkbar efterglød. Min egen 193P+ har ret meget efterglød, men på disse tidlige modeller kunne det ikke slås fra, så du kan da glæde dig over at du har muligheden for at justere dig ud af det.