Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
Hej alle.

Beklager hvis dette er et dumt spørgsmål.

Jeg har et OLED C7 forbundet med min Denon AVR1912 og bruger CEC/ARC.

Når jeg gerne vil afspille musik på mit chromcast igennem min Denon AVR1912 så står spotify med fast tekst og det samme cover i lang tid.

Det gør min en smule nervøs med hensyn til burn-in.

Kan man slå noget pause skærm til i enten chomecast eller spotify?

/Daniel og tak
Af CFE
Det er ikke noget du skal være bekymret for, fjernsynet kører jo pixel refresh om natten for at undgå det. Kører selv Yousee musik på TV'et uden at bekymre mig om burn-in.

Men for at svare på topic, så kan du ikke aktivere screensavers på chromecast i en app, medmindre det er noget app'en, du caster fra, selv tilbyder som en feature.

Spotify tilbyder også at man kan streame fra browseren på telefonen og med lidt teknisk snilde kan det lade sig gøre at bygge det ind i en slags screensaver, se f.eks. her:
http://michelecaron.ca/screensaver-for- ... hromecast/

Naturligvis langt fra så nemt og lækkert som hvis app'en i sig selv understøttede det..
Brugeravatar
Af bbplayer
Når receiver nu er sat på ARC port, så har du jo også billede igennem den port på tv skærm.

Så,
Hvorfor ikke sætte Chromecast direkte i receiver, det gør jeg her, så behøves der ikke tv billede når jeg streamer musik (yousee) ?
Og når du afspiller film, så er det vel bare at tænde tv på ARC port og så sætte receiver på Chromecast port?
Af Steen Bay
CFE skrev:Det er ikke noget du skal være bekymret for, fjernsynet kører jo pixel refresh om natten for at undgå det. Kører selv Yousee musik på TV'et uden at bekymre mig om burn-in.
Ved ikke hvordan skærmbilledet ser ud når der spilles musik, men hvis der er dele af det der ser ens ud uanset hvad det spilles, så ville jeg nu nok være lidt bekymret..
Af DanielPT
bbplayer skrev:Når receiver nu er sat på ARC port, så har du jo også billede igennem den port på tv skærm.

Så,
Hvorfor ikke sætte Chromecast direkte i receiver, det gør jeg her, så behøves der ikke tv billede når jeg streamer musik (yousee) ?
Og når du afspiller film, så er det vel bare at tænde tv på ARC port og så sætte receiver på Chromecast port?
Den er sat til reciveren :)

Jeg kunne selvfølgelig bare tænde på forstærkeren :) Det har jeg egentlig ikke tænkt over :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville nu heller ikke uden videre lade TV'et køre med musikcoveret. Screenwipe er ikke effektiv nok til, at du kan fjerne rester fra et element, som sidder samme sted 50% af TV'ets tændte timer. Så til CFE: Hvis dit brugsmønster inkluderer flere timers streaming med samme billede på skærmen hver dag, så ville jeg seriøst overveje at ændre noget i setup'et, så du undgår det statiske billede.
Af CFE
Steen Bay skrev:Ved ikke hvordan skærmbilledet ser ud når der spilles musik, men hvis der er dele af det der ser ens ud uanset hvad det spilles, så ville jeg nu nok være lidt bekymret..
Der er dele der ser ens ud også ved YouSee Musik, det er lidt samme setup som ved Spotify.
Generelt lyder burn-in mere som et hypotetisk problem, end et problem folk reelt har, kan nogle herinde rapportere om burn-in på 2017 OLEDs i brugsscenarier? Ellers synes jeg personligt det virker som spild af tid at bekymre sig om.
Jeg kører ikke 8 timers musik på TV'et hver dag, men blot par timer ad gangen indimellem måske, det er i hvert fald ikke 50% af TV'ets tændte timer i mit tilfælde.
Den test RTINGS f.eks. kører virker meget ekstrem i forhold til nogle realistiske normalt brug scenarier.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis det er sporadisk, så går det nok, da det er en gentagen brug af samme hidsige mønster, som giver problemer - såsom brug af 2 timers tekst-TV hver morgen for at læse nyhederne, eller 50% brug af TV2 News, hvor der sidder røde felter samme sted konstant.

Problemet opstår hvis man samlet set har en stor procentdel af brugstiden med samme stillestående element. Hvis man kun ser 2 timers TV om dagen, så kan 45 minutters brug af TV2 News virke af lidt, men procentvis så står samme elementer på skærmen i en stor andel af de tændte timer. Så kan wipe kompensere for noget, men på et tidspunkt kan der ikke kompenseres mere.
Af CFE
Er det en hypotetisk betragtning for 2017 OLED, eller noget som er et reelt bekræftet problem i praksis hos nogle brugere? Synes ikke jeg har kunne finde bekræftede tilfælde ved lidt Googlen i hvert fald (udover den vilde RTINGS test).
Der er dog masser af tilfælde med retention i hårdere eller mildere grad, nogle gange skal der et par pixel refreshes til for at komme af med det.
Brugeravatar
Af Slettet_8122018
Noget kunne så tyde på, at det er den røde farve som kan give problemet på en OLED skærm, jeg får snart leveret et LG OLED65E7V jeg håber ikke brun in er et generelt problem med OLED.

Bliver lidt nervøs nu.
Af DanielPT
JanTheMan du skal ikke være nervøs. Glæd dig til det nye fede tv! Jeg er så MEGA glad for mit! Men man skal bare være en smule opmærksom. Se hvad Torben har skrevet :)
Af DanielPT
Nå det er ikke en løsning blot at tænde min forstærker. hehe de er så smart at når jeg sætter forstærkeren på chromecast så tænder den mit tv. Og når jeg slukker mit tv så slukker den også forstærkeren :)