Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af -Henrik-
Jeg har bestilt et Sony XE9005 i Power, men er i tvivl om jeg hellere skulle vælge et Panasonic EX780.

Ser en hel del fodbold + TV2 News, og ellers serier og film.

Har altid lys tændt i stuen, og ser ofte tv “skråt på”, altså så jeg ikke sidder lige for.

Hvad tænker I om det?

Sony ved jeg, er gode mht. at håndtere bevægelse, men Panasonic kan vel også uden problemer?
Af Beckham
De er begge med VA panel, så betragsningsvinklen er nok nogenlunde lige dårlig. Jeg ville nok vælge XE9005 af de to. Den vil bl.a. klare HDR bedre, da den har lokal styring af lyset, om end i et begrænset antal zoner, men alligevel. Sony er toppen af poppen når det kommer til håndtering af bevægelse. Dermed ikke sagt at EX780 er dårlig til det, men ikke så god som EX9005. Læs evt. anmeldelsen af EX700 her på siden. Er nærmest det samme tv som EX780.

XE9005 er vist også billigere lige nu.....det gør efter min mening valget ret nemt.
Af Basto
Men hvad angår smart delen og menu .. kanal skift ..opstart var den fantastisk. Men hvis smart delen bare lider den stille død som det tyder på så er det jo ikke nok at det kører godt
Jeg har haft mit XE9005, siden i mandags og vi ser også billedet en del skråt hvis vi ser tv mens vi spiser.

Skal så siges vi sidder meget skråt på skærmen og det kan lige lade sig gøre at se tv, men det er meget dårligt når man sidder skråt. Så jeg skal lige have hængt det op på en beslag som kan give tv’et en smule vinkel.
Af BrianH
Jeg gider ikke have et tv (Sony), hvor man skal glo på X-Faktor (eller hvad man nu slår op på) i 20 sekunder, inden det er varmet så meget op, at man kan skifte kanal.

Men billedet er sikkert bedre på Sony
Af -Henrik-
Har læst anmeldelsen af EX700 og set diverse Youtube-videoer.

Ved godt, at EX700 ikke er god til HDR, men Panasonic har bare de mest fantastiske farver, synes jeg. Kan huske, at jeg også syntes, at CXC725 havde det flotteste billede af samtlige tv i butikken, dengang jeg kiggede på tv for nogle år siden i Elgiganten.

Til gengæld hakker billedet lidt ved panorering. Hvordan klarer XE9005 panorering?

Smart tv-delen er ikke så afgørende, da jeg bruger ATV og regner med at fortsætte med det.

Ventetid på kanalskift ved opstart er intet problem p.t., tror jeg, idet jeg streamer, dvs. jeg er på samme kanal hele tiden. Men skifter jeg til alm. tv på et tidspunkt, vil sådan en ventetid helt sikkert blive et irritationsmoment. Dog ikke en dealbreaker, tænker jeg.

Mht. betragtningsvinkler, jeps så er det en fordel med drejefod.
Sony har en ret betragtelig ventetid - 5 sekunder - på kanalskift, så forvent ikke, at det er det vilde zappe-TV du får fat på. Bruger man EPG er det måske mere acceptabelt, men Panasonic agerer hurtigere i dén henseende.
Af Grandahl
Hvis du sidder "skævt" for skærmen kan et nok så godt tv med VA panel få ødelagt den gode oplevelse. Der må du vel overveje en med IPS panel.

Hvis du kan afse 10000kr ville jeg købe et OLED, så er betragtningvinklen ikke et problem mere.
Af Kuro
EX700 er ikke samme tv som EX780. EX780 har HCX2 processer, EX700 har en almindelig quad core processer. Hvor stor forskel der endelig er, kan Torben eller Rasmus bedre svare på.

Jeg har en Sony XE9005, som er jeg er rigtig glad for. Jeg kan tilslutte mig de andre, at bevægelseshåndteringen på Sony er ekseptionel god og usammenlignelig med andre. Jeg havde en Samsung KS8005 før XE9005. Efter 10 måneder var jeg ved at smide det ud af vinduet pga. micro stutter og det dårlige byggekvalitet generelt. Efter min mening, kan man ikke sammenligne Koreanske varer med Japanske varer på hverken kvalitet eller funktionalitet f.eks Hyundai vs Honda. Japansk præcision og kvalitet vil altid være at foretrække.