Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige købt en helt ny samsung suncmaster 226bw skærm, men syntes ikke den er særlig skarp i tekst og ikoner.

Jeg har indstillet sharpness til 100 og skærmopløsningen er indstillet til 1600x1200. Det anbefales at bruge 1680x1050, men det kan min skærm ikke indstilles til.

Er skærmen bare dårlig eller kan jeg indstille skarpheden. Jeg syntes jo det er lidt skod at betale over 2000 kr. for en ny skærm der så ikke fungere optimal. Jeg købte netop en ny skærm, fordi min gamle var så uskarp at jeg fik hovedpine af at sidde ved den.

Har det noget at gøre med selve computeren?
Af muttleydk
Det er meget simpelt, bruger du ikke den anbefalet opløsning, bliver det uskarpt..

hvis du ikke kan indstille skærmen til 1680x1050 har du enten en for gammel driver, eller for gammel grafikkort..

i meget få tilfælder er det plug and play der ikke virker korrekt, og en "driver" til skærmen er udvejen.. men vil tro en ny driver til grafikkortet kan hjælpe dig.. :)

/muttleydk
Af heidihp
Jeg er ikke ligge den bedste med computere, så sådan en driver en det noget der kan downloades eller skal jeg købe det.

I begge tilfælde hvor og hvad hedder sådan en. Kan jeg se hvilket grafikkort jeg har og hvordan?

på forhånd tak.
Heidi
Af muttleydk
En driver kan hentes gratis, men da der findes mange forskellige typer grafikkort, og forskellige operativsystemer, kan man ikke bare lige sige hvad du skal gøre..

Man kunne nok guide dig gennem det, men hvis du kender en "nørd" vil jeg anbefale dig at få en sådan en til det :) (også fordi en driver til grafikkortet hjælper måske ikke, en nørd kan hurtig se hvad det så kan være)

Men ellers, så skal du fortælle hvilket operativsystem du har, og hvilket grafikkort du har..

Hvis du f.eks. har windows 98/ME/2000/XP (mener det gælder dem alle) kan du klikke på Start og vælge Kør, der skriver du dxdiag og trykker OK Der vil du kunne se hvilket operativsystem du har, og under Fanebladet <Skærm> kan du se hvilken grafik-chip du har..

F.eks. kunne det se sådan ud: DXDIAG

I mit tilfælde er det et GeForce 7900GTX og Windows XP pro

med den oplysning kan man så linke til en driver og fortælle hvordan du fjerner den gamle og installere den nye..

/muttleydk
Af heidihp
Jeg kender desværre ikke en "nørd", det kunne ellers være dejligt i mange tilfælde, så hvis du gad prøve at guide mig, vil jeg være taknemmelig.

Under operativsystem står Microsoft Windows XP home edition (5.1, build 2600)

Under fanen skærm står der Chip-type: SiS 650 Rev 00

Håber det er de rigtig oplysninger.

Heidi
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så fald er det nok et "on-board" grafikkort der fysisk sidder fast i din maskine.

Desværre så kan man ikke linke direkte til den driver du skal have fat i hos SiS, men du kan følge denne guide:
http://www.sis.com/download/

Vælg dit operativ system (Win XP), vælg IGP Graphics driver og vælg SiS650 series fra listerne. Nu føres du videre til en side hvor du kan hente den sidste nye driver. Hent den der hedder UniVGA3.

Dog kan jeg se af FAQ'en at denne driver eksempelvis ikke understøtter 1440x900 opløsningen, så det er muligt at 1680x1050 heller ikke er med. I så fald skal du have et nyt grafikkort i maskinen, men da dit grafikkort ikke kan pilles ud, så skal det i stedet deaktiveres før du kan sætte et nyt i (givet at du overhovedet har en ledig grafikport i maskinen!). Dette kan ikke anbefales at rode med hvis du ikke har bare lidt kendskab til computere generelt for det kan godt gå galt.
Af muttleydk
Som Yakken siger er dit grafikkort ret sikkert af typen on-board.. altså en del af bundkortet..

det gør det hele noget mere indviklet, da der så kræves der endnu flere oplysninger, for at afgøre noget 100%

Når man læser SiS's (producenten af din grafik-chip) FAQ står der godt nok at der kan være bøvl med 1440x900 hvilket er en 16:10 opløsning som 1680x1050.. Men hvor jeg ikke er helt enig med Yakken er om opløsningen understøttes eller ej.. Der står at Hvis man har problemer med 1440x900, bør man tjekke Driver og Bios versionen, og evt. updatere disse.. (det ville de nok ikke foreslå hvis man aldrig kunne køre opløsningen)

Driveren er som yakken skrev til at ha' med at gøre, men at guide dig til at updatere din BIOS tør jeg ikke :) Det kunne nemt ende helt tosset..

Du er desværre nok nød til at gå til en computer butik med eget værksted, ikke noget med Fona og sådan.. der vil du kunne få dem til at tjekke bedste løsning.. Jeg vil tro at de enten kan updatere din bios, eller sætte et "nyt" grafikkort i maskinen ret billigt.. et grafikkort ganske fint til windows brug (ikke 3D-spil) koster ikke mange kroner.. og måske de har et brugt til at ligge du kan få meget billigt.. Den computer butik jeg arbejdede i for 100 år siden ville kunne hjælpe dig for måske 400,-

En anden løsning er at få skærmen byttet til en 19" som har opløsningen 1280x1024, det er en opløsning din maskine med sikkerhed understøtter som den er nu..

At guide dig til at tjekke bundkortet og købe/installere nyt grafikkort osv osv, er nok ikke en god løsning.. :((

Håber du får løst problemet uden det koster en masse..

/muttleydk
Af heidihp
Jeg må nok bare købe en ny computer el gå til en reperatør :) Det andet lyder lidt for indviklet til mig. Men tak for hjælpen.

Heidi