Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af melen
Hejsa!

Jeg har besluttet mig for at hoppe på fladskærms bølgen og har kig på Panasonic PX70.
Den skal hovedsagelig bruges til alm. tv samt dvd og sansynligvis blueray senere.
Jeg vil dog også gerne kunne sætte en pc til. Mit spørgsmål er, hvor godt egner PX70'ern og plasma sig til at vise et pc signal ? Bør jeg overveje LCD istedet?
Af zubzer0
Du kan godt bruge PX70 til en PC, den vil gøre det glimrende. (dog vist ikke 1:1 pixelmapping)

Kun hvis det er dit primære anvendelsesområde (f.eks spil) bør du vælge LCD.

Jeg har valgt et LCD frem for Pana'en (dog pz70 version) fordi jeg skulle bruge den mest til PC + jeg kunne få en større skærm til færre penge ;)
Af tosa
melen skrev:Hejsa!

Jeg har besluttet mig for at hoppe på fladskærms bølgen og har kig på Panasonic PX70.
Den skal hovedsagelig bruges til alm. tv samt dvd og sansynligvis blueray senere.
Jeg vil dog også gerne kunne sætte en pc til. Mit spørgsmål er, hvor godt egner PX70'ern og plasma sig til at vise et pc signal ? Bør jeg overveje LCD istedet?
Det kommer an på hvad du vil bruge din pc sammen med TV'et til.

Skal du bruge det til still-billeder, vil et LCD nok være bedre, og hvis du vil arbejde på din computer, og bruge TV'et som monitor, vil et LCD også være bedre.
Men skal du udelukkende tilslutte din PC til TV'et med det formål at se film, kan du sagtens holde dig til PX70'eren. Konsolspil kan du også sagtens bruge PX70'eren til, så jeg kan ikke se hvorfor man ikke også skulle spille PC-spil via den (har dog ikke selv prøvet med min PV70).
Brugeravatar
Af melen
Tak for de hurtige svar :)

Jeg vil have mulighed for at surfe på nettet med en pc, så teksten skal stå skarp. Dermed vil jeg helst have 1:1 pixelmapping, hvis det er muligt.
Opløsningen undrer mig dog. Den er på 1024x768 hvilket svarer til 4:3 og ikke 16:9 ?
Af tosa
melen skrev:Tak for de hurtige svar :)

Jeg vil have mulighed for at surfe på nettet med en pc, så teksten skal stå skarp. Dermed vil jeg helst have 1:1 pixelmapping, hvis det er muligt.
Opløsningen undrer mig dog. Den er på 1024x768 hvilket svarer til 4:3 og ikke 16:9 ?
Der er 1:1 pixelmapping på PX70, og hvis du bruger VGA kabel står billedet også skarpt (med DVI-HDMI kan du sandsynligvis ikke køre clone - jeg kan ikke). Men hvis du vil bruge en skærm til at surfe med vil jeg da foreslå dig at købe en monitor til computeren i stedet.

Men VIL du have et TV som skal bruges til internetsurfing, vil jeg foreslå dig at se efter en LCD skærm.

Der er for mange fuldt optrukne statiske elementer ved normal computerbrug til at jeg vil foreslå nogen at bruge en plasmaskærm som computermonitor i længere tid - til spil og film JA, men til tekstbehandling, feriebilleder, og internetsurfing NEJ
Brugeravatar
Af azrael
Der er nu ikke 1:1 pixelmapping på Panasonic plasma (medmindre vi snakker deres full HD modeller, og selv der er jeg i tvivl). Når det så er sagt, så er der intet problem med det interpolerede billede, *medmindre* du forventer at skulle bruge den til tekstbehandling og deslige.

Selve opløsningen på PX/PV70-serien er 1024x720 for 37" og 1024x768 for 42". I begge tilfælde er der sådan set tale om et 4:3 format, men da plasmapixels (typisk) er aflange i stedet for kvadratiske er formatet alligevel 16:9. Det er bl.a. også en af grundene til, at der ikke er 1:1 pixelmapping.

Jeg kan dog ikke andet end anbefale Panasonics plasma-tv, fordi de har så god en billedkvalitet og så til så lav en pris.
Brugeravatar
Af melen
ok, jeg tror jeg holder fast i PX70'ern. Som sagt så skal den primært bruges til tv og film.

Tak for hjælpen :)