Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af crooner
Jeg har nylig købt en bredformat 20" Syncmaster 205 BW, som jeg vil bruge til billedbehandling m.v.

Problemet er at runde ting på skærmen bliver gengivet som ovale, som f.eks. den smiley her: :(( og det uanset hvilken skærmopløsning jeg bruger.

Hvad er der galt?

Mit skærmkort er Geforce FX 5200.

mvh
Crooner
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder underligt, at det sker ved alle opløsninger. Umiddelbart vil jeg dog skyde det til at være et grafikkort problem.

Du bør køre med opløsningen kaldet 1680x1050. Hvis du stadig får ovale objekter på skærmen, så prøv at gå ind i skærmens menu og se om du kan finde noget information på input signalet. Nogen gange står der godt nok 1680x1050 i grafikkortets indstillinger, men du får noget andet ud.

Uanset hvad så tror jeg dog, at det vil hjælpe at opdatere driverne til dit grafikkort.
Af crooner
Mange tak for svaret.

Jeg har nu prøvet at justere skærmopløsningen til 1680x1050, men så kan billedet ikke være på skærmen, men det kan muligvis justeres manuelt.

Skærmens indput signal viser 1280 x 1024.

Jeg er indstillet på at ofre et nyt grafikkort f.eks. GeForce 7600GS - 256MB - det skal primært bruges til billedbehandling og ikke bruges til spil, men er stort set på bar bund med det tekniske!

mvh
Crooner
Af crooner
Så kører den og rundt er rundt med det nye grafikkort GeForce 7600GS og skærmopløsning 1680 x 1050.

mvh
crooner
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skærmen fortæller dig at den modtager via sit input er det der vil blive vist - så hvis den fortæller dig at det er 1280x1024 så viser den et forkert format og dermed bliver billedet forvredet.

Hvis en driveropdatering af dit FX5200 ikke løser noget, så må du deværre indstille dig på at købe et af nyere dato. Du behøver dog ikke gå op i 7600GS hvis skærmen ikke skal bruges til spil (i den opløsning er 7600GS nok alligevel for lidt) og du kan med fordel kigge i brugtannoncer på eksempelvis edbpriser.dk's forum for at finde noget billigt kram.

Du bør satse på et kort der har DVI udgang, så du slipper for manuelle indstillinger af billedet.
Af BrunoB
Hvis ikke driveren til dit Geforce FX 5200 giver mulighed for at vælge 1680x1050, så kan du prøve at lave en custom resolution til din WS skærm via programmet PowerStrip.
Det har jeg selv gjort til min NEC 20" der bliver drevet af mit tussegamle HIS Radeon 9800 Pro.
:p
For driveren til dette kort kendte heller ikke denne opløsning.

Man kan bruge PowerStrip 30 dage gratis.
Og når du har fået lavet den nye resolution kan du bare afinstalle programmet igen ;)
Af crooner
Hej Yakken og BrunoB!

Undskyld hvis jeg har udtrykt mig forkert, men problemet er løst med det nye grafikkort GeForce 7600GS og billedet viser nu perfekte runde ting i skærmopløsning 1680 x 1050.

Måske kan i hjælpe mig med et problem med kortet?

Der kommer en meddelelse op om at kortet får for lidt strøm! Det er forbundet med det firebenede strømstik i PC'en...... :(( Er det ny strømforsyning???

mvh
Crooner
Af JN
Hvilken strømforsyning har du nu?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle strømforsyninger der er på mindst 300W burde kunne trække et 7600GS kort. Hvis du har en ældre strømforsyning, så kan det muligvis være at den har problemer, men generelt så bruger en PC altså ikke så meget strøm som mange forsøger at få det til at lyde som om.

Typiske strømforbrug i en PC er på 150 W (hvilket endda er højt sat) så med mindre du har alverdens ekstra fyld i din PC, så burde du kunne trække et 7600GS kort med enhver ATX certificeret forsyning. Dog svinger kvaliteten på strømforsyninger noget.
Af crooner
JN skrev:Hvilken strømforsyning har du nu?
Jeg har en 300 watt strømforsyningog en AMD 2500+ processor!
Af crooner
yakken skrev: med mindre du har alverdens ekstra fyld i din PC, så burde du kunne trække et 7600GS kort med enhver ATX certificeret forsyning. Dog svinger kvaliteten på strømforsyninger noget.
Jeg mener ikke der er noget ekstra fyld i den udover CD drev og brænder. Jeg har monteret en 160 GB HD istedet for den 40 GB den var født med.
Om det er ATX fremgår ikke nogen steder, men den er købt i 05/2007 men kan jo selvfølgelig godt være noget ældre!
Af crooner
Problemet er løst efter at have givet strømstikket et ekstra tryk. :) Tak til jer der prøvede på at hjælpe.

mvh
crooner