Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af duelund
Hej,

Jeg har netop købt to stk Samsung 931BF skærme, som jeg har opsat side-by-side, begge tilsluttet med Clicktronics DVI-kabler.
Grafikkort er ASUS EN8600GTS-Si, OS er Vista Ultimate.

Den fysiske forskel på de to skærme er:
Skærm 1: Tre klistermærker, hårde betjeningsknapper (nærmest klik-agtige).
Skærm 2: Et klistermærke, bløde betjeningsknapper.

Forskellene får mig til at tro at de er fra to forskellige fremstillingsserier.

Nu når jeg har de to skærme placeret ved siden af hinanden, kan jeg nemt se om der er visuel forskel. På skærm 2 ser det hvide ud til at være mere gråligt, det ses tydeligt hvis man f.eks. åbner en tom Internet Explorer og trækker den så halvdelen vises på hver sin skærm. Hvis der er tekst på Internet Explorer kan man også se en forskel på teksten, som om skærm 1 er tydeligere i teksten. Hvis jeg laver et billede med farvebjælker (rød, grøn, blå, gul) og trækker billedet så halvdelen ses på hver skærm, kan jeg ikke se forskel.

Jeg har sammenlignet indstillingerne og de er fuldstændig ens. Hvis jeg ændrer fra manuel til nogle af de automatiske indstillinger (Dynamisk kontrast m.m.) ses forskellen ikke så tydeligt, til gengæld synes jeg heller ikke billedet er så godt.

Er det en generel fremstillingsforskel man må leve med (lige som få døde pixels) eller er skærm 2 defekt ?
Vil en forhandler mon godtage dette som en garanti reklamation ?

Mvh
- Duelund
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du kan nok ikke klage over at den ene skærm ikke er magen til den anden. De er, som du selv siger, nok fra forskellige fabrikationsversioner, hvilket burde fremgå af serienummeret bagpå.

Hvis du er utilfreds kan du returnere den ene og købe et andet sted, men i så fald kan du jo risikere at det er den nyeste version du sender retur og derfor blot modtager samme model fra en anden forhandler.
Af duelund
Det er ikke udseendet (klistermærker/kontakter) jeg er utilfreds med, men at hvid ikke er hvid, men grålig (i hvert fald ift. den første skærm), og at tekst er mindre tydelig.

Skærm 1 (som jeg ikke er utilfreds med) har et klistermærke med "Certified for Windows Vista", så det er nok den nyeste skærm.
Og nu jeg ser nærmere efter er det kun ét klistermærke skærm 1 har, men det indeholder tre små mærker ("Certified for Windows Vista", "Energy Start" og "Tco'03").

Skærm 2 har et stort klistermærke kun med "Tco'03".

Så den jeg er utilfreds med er nok den ældste skærm (skærm 2).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg forstod godt hvad det var du var utilfreds med, men hvis den ene skærm er fra et andet lot end den anden, så er der nok ikke noget galt med skærmen - den har bare et ringere panel. Min pointe var at du ikke kunne klage over at billedet ikke var 100% identisk med den anden skærm og især ikke da de øjensynligt ikke er lavet samtidigt. At lave en RMA på skærmen vil du ikke få noget ud af, så du skal nok sende den retur.