Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mark85
Kære brugere

Jeg er studerende med stramt budget men er dog alligevel villig til at lægge 5000 kr. for et 32" TV (det skal hverken være større eller mindre pga. min "mindre" lejlighed)

Jeg skal primært bruge det til at se (TDC kabel)TV, DVD og film fra min stationære computer.

Efter at have læst utallige tråde om netop dette emne har jeg erfaret at Toshiba 32A3000P er mere eller mindre svær at få fat i (ikke desto mindre et godt køb!) og overvejer derfor lillebroren Toshiba 32C3000P.

http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=403215

Er dette et klogt valg til mine behov eller vil jeg sandsynligvis blive mere tilfreds med en anden model eller måske et helt andet mærke? Som alle andre, er jeg selvfølgelig mest tryg ved kendte mærker.

Dertil vil jeg købe et vægbeslag til min skærm:
http://www.vogels.com/detail.asp?issaid ... sflog=true

Håber i kan guide mig lidt hen af vejen

Mange hilsener
Mark
Af Tulipan
Prøv at se på Toshiba 32C3500p (www.befro.dk/shop/toshiba-32c3500-942p.html)
-- efterfølgeren til 32C3000p.

Incl. leveringsomkostninger er det faktisk et par kroner billigere end 32A3000p!

Jeg har selv lige købt 32C3500p hos Befro og er ind til videre godt tilfreds.
Af mark85
Tak for dit svar.

Det ser jo spændende ud! Selve siden du har købt den fra er jo også leveringsdygtige inden for 1 dag samtidig med der er nem mulighed for at bestille vægbeslag og kabler. Meget professionelt.

Men kan du hjælpe mig med kabler. Jeg skal jo have et kabel med HDMI i den ene side og DVI i den anden side. Jeg har fundet ud af jeg har DVI-I i mit grafikkort. Hvilket slags kabel skal jeg så have?

Endvidere har jeg også tænkt mig at købe en switch så jeg kan skifte mellem computer og TV. Jeg har set dem ret billige (omkring 200 kr.)
Af Tulipan
Jeg tror ikke, at tv'et har 1:1 pixelmapping på hdmi-porten, så måske det er bedre at
bruge vga-porten. Jeg har først lige fået tv'et, så jeg har ikke nået at teste det intensivt,
men her er mine erfaringer med pc-tilslutning: Jeg har ikke muligheden for at lave en
opløsning på 1360x768, som skal bruges for at opnå 1:1 pixelmapping, så jeg kan ikke
fortælle om det virker 100% (Jeg regner dog med, at det virker, da det gjorde i 32C3000p,
plus at det står i manualen). Da jeg satte min bærbare til tv'et kom der et mærkeligt billede
frem; billedet stod i det ene hjørne. Umiddelbart ved jeg ikke hvorfor. Jeg prøvede derefter
at sætte min kærestes computer til, og den virkede helt fint (med samme opløsning og
frekvens). Hvad der gik galt med min computer, ved jeg ikke.

Jeg er ikke lige helt med på hvilken type switch du tænker på. Vil du ikke bare have din
computer sat til vga (eller hdmi) og så se tv enten på den indbyggede tuner eller via en
ekstern tuner gennem scart eller hdmi?

Da jeg handlede med Befro, var de gode til at svare på mails, men det er de fleste forhandlere
jo næsten altid FØR, man har lagt sine penge ;)
Der er også mulighed for at afhente og betale sin skærm ved dem i Århus, hvilket jeg ser som
et plus, da det så er lidt lettere at finde en fysisk adresse at klage til, hvis alt skulle gå galt.

Spørg endelig, hvis der er mere, jeg kan være behjælpelig med -- jeg sidder alligevel og leger :D
Af Tulipan
Jeg vil da lige informere om, at jeg nu har fået 1:1 pixelmapping til at virke over vga-porten ved at bruge programmet PowerStrip.
Af mark85
Fedt at du overordnet set stadig har en positiv indstilling overfor TVet. Det virker som om der er mange ting der taler for apparatet. Jeg er tæt på at bestille det :)

Mht. switchen mener jeg sådan en 2-vejs en der både kan håndtere TVet samt computer skærmen. F.eks. noget i denne stil:

http://www.av-cables.dk/dvi/dvi_switch_172_da/

Programmet PowerStrip har jeg selv brugt og det virker bare så det har jeg også tænkt mig at bruge. Desuden har jeg et 10 m langt lydkabel med hvid og rød port i den ene ende til TVet og standard jack til lydkortet i den anden. Tror du det vil fungere?
Af Tulipan
Jeg har desværre ikke prøvet at sætte lyd fra computeren til tv'et, men der er selvfølgelig en indgang til det.

Jeg regner med, at du er klar over det, men der er også et par ting, som ikke er så gode ved dette tv (eller andre tv i denne klasse (måske med undtagelser :o ): Sort er ikke helt sort, hvilket gør, at det kan være svært at skelne detaljer i film med mørke scener. Det er også muligt, man kan indstille tv'et lidt bedre end jeg har gjort.
Højtalerne er heller ikke de bedste i sådan en skærm, så hvis du har et anlæg stående ved siden af vil det sikkert lyde bedre at sende lyden der igennem.
Et almindeligt analogt tv-signal står ikke så godt på skærmen, så det kan anbefales at skaffe en digital boks (som jeg ikke har endnu :( ).

De ting jeg er blevet mest positivt overrasket over er:
Dvd ser virkelig godt ud.
Der er mange forskellige zoom-funktioner -- i hvert fald flere end jeg har set på flere ældre tv (måske det generelt har ændret sig). Hvis man for eksempel ser en widescreenfilm sendt ud i 4:3, sådan at underteksterne forsvinder, hvis man 'klipper' de sorte bjælker væk, kan man bare køre billedet op, så underteksternebliver synlige.

Som jeg har forstået det på den switch du skriver om, så vil du have to skærme sat til din computer? De switch's du linker til, tror jeg virker den anden vej rundt; altså for eksempel to computere til én skærm. Det er ikke et område, jeg er ekspert på, men måske en anden kan hjælpe.
Af mark85
Endnu engang tak for dit input.

Jeg har besluttet mig for at bestille skærmen (Toshiba 32C3500P). Dog vil jeg ikke bestille den fra Århus da jeg bor i København, selv om Befro.dk virker pålideligt. Det skulle nok kunne lade sig gøre.

Mht. vægbeslaget tror du så det vil passe? Det er jo ærgerligt at betale for det hvis det ikke passer. Jeg kan se det passer til en del Toshiba modeller op til 32" men kan ikke finde netop min model. Jeg har tænkt på at det kunne skyldes manglende opdatering af siden pga. der hele tiden kommer nye modeller på markedet. Hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg den passer. Jeg kunne ikke forestille mig at selve ramme bliver ændret så meget men snarere småting på billedet, menuer osv.

Det kunne være rart at vide med 100 % sikkerhed at skærmen passer til vægbeslaget:

http://www.vogels.com/detail.asp?issaid ... l=5433&fsf log=true

Mht. bestilling af kabler (til forbindelse til computeren) venter jeg lige til jeg får varen ind af døren og får det op at kører.

Mange hilsener
Mark
Af Tulipan
På et tidspunkt vil jeg også have hængt min skærm op, men jeg venter til jeg er 100 % sikker på, hvor jeg vil have den. Derfor har jeg desværre ikke set på beslag. Forhandleren bør dog kunne sælge dig det rette.

God fornøjelse med skærmen.
Af mark85
Så er skærmen oppe og hænge på væggen i min lejlighed. Endte med at købe fra Befro Århus og det spiller.

Fuldt tilfreds med designet og billedet på skærmen. Lyden er ikke den bedste men jeg overlever nok. (Kan altid tilslutte den et anlæg)

Hvis du beslutter dig at hænge den op kommer du ikke til at fortryde det. Vægbeslaget fra Vogel's har jeg købt til en tudse.
Af Tulipan
Det skal skam op at hænge på et tidspunkt.
Hvor langt fra væggen sidder tv'et?
Af mark85
I mit tilfælde sidder skærmen 10 cm fra væggen men du kan få den længere ud hvis du vil. Med netop min model (EFW 6325) kan du ikke få den til at sidde helt oppe af væggen.

Ramte desværre noget af fuen da jeg skulle bore hullerne til beslaget men ramte heldigvis mursten på 2 for oven og 2 for neden. Du skal være sikker på du rammer mursten så TVet ikke pludselig falder på gulvet.

Med murer kan man aldrig helt vide hvordan det bliver og desværre sidder den ene skrue skævt ind i mit beslag så TVet er en lille smule skævt (0,5 cm målt med vatterpas). Jeg fandt ud af effekten af skævheden øges jo længere væk fra væggen det kommer så jeg besluttede mig for at sætte det helt ind til væggen (de 10 cm) så det ikke ses så tydeligt.

Jeg tænker dog også på om det kun er mig der ser den er skæv fordi jeg ved det :D der er endnu ikke nogen der har sagt noget

Bare spørg hvis du mangler hjælp men jeg anbefaler at du får en ven til at hjælpe dig med det når arbejdet skal gøres. Instrukserne kan være lidt mærkelige lige til at starte med
Af Tulipan
Jeg kan nogen lunde se hvordan murstenene sidder, så det er intet problem :) .

Jeg regner dog ikke med, at tv'et skal kunne drejes.
Af mark85
Jeg vil nu til at sætte min fladskærm til min stationære computer. Men så kom jeg til at tænke på om der både kan gå VGA op til min computer fladskærm samtidig med der går DVI(DVI-HDMI) ud til mit fladskærms TV fra det samme grafikkort?

Hvis dette ikke er muligt hvad kunne man så forestille sig ville være en god løsning til dette?