Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Havgasse
Nemlig... Hvis du ikke har antennesignal er dvb-t tuneren ubruglig!
Af koden
Ja jeg er godt klar over at T er til antenne og C er til kabel.
Men hvad gør i der ikke har digital når vi nu kommer til 2009?
Skifter i så TV?
Af sephia
Passer ikke helt.
Jeg har lige fået mit PX70EA, og der er jo stadig tre kanaler der sender i digital via kabel, og dem havde jeg da ikke kunnet tage i digital, hvis jeg ikke havde købt et tv med digital tuner
Brugeravatar
Af azrael
Det siges, at nogle lokale antenneforeninger føder DVB-T signalet ind i deres eget antennenet. Derfor kan du sommetider modtage disse kanaler med DVB-T modtageren, men det er ikke en selvfølge og det er slet ikke noget man bør tage med i overvejelserne, når man køber tv idag.
Af Havgasse
Så vidt jeg er informeret, kan du ikke bruge din DVB-T tuner til digitalt tv sendt fra kabel, da der skal bruges en DVB-C tuner som nærmest ikke er integreret i nogle tv endnu. Man skal derfor købe en decideret boks ved siden af.

Har dog læst at der er enkelte små lokale antenneforeninger der selv tilføjer dvb-t signalet til feks yousee pakken, hvorfor man således kan se DR1, DR2 og Tv2 digitalt igennem kabel med en dvb-t modtager. Dette er dog meget sjældent og ikke en langvarig/god løsning (nok indtil 2009), hvor hele "nettet" ændres.
Af sephia
Og jeg er medl. af en lille antenne forening, og de må sende disse tre kanaler i digital, for jeg kan modtage dem i digital
Af koden
Øhhh...okay..tak for info.

men er vi enige om at man uanset signal kilde får brug for en indbygget DVB modtager fra 2009, medmindre man vil have en ekstra boks og ekstra fj.betj. ???

jeg har selv egen antenne...
Senest rettet af koden 18 nov 2007, 18:48, rettet i alt 1 gang.
Af sephia
og det er jo så åbentbart en dvb-c tuner.
Troede egentlig jeg kunne undgå den boks, når jeg nu købte et tv med digital tuner.

Men har nu bestemt ikke fortrudt mit køb, Panasonic 42''PX70EA er et kanon tv, med et alt for blæret billede på.
Brugeravatar
Af azrael
koden skrev:Øhhh...okay..tak for info.

men er vi enige om at man uanset signal kilde får brug for en indbygget DVB modtager fra 2009, medmindre man vil have en ekstra boks og ekstra fj.betj. ???
Nej, netop ikke!

Det er *kun* relevant, hvis du idag tager eget antennesignal ned (eller får dit signal fra en lille selvstændig antenneforening ligesom sephia).

Hvis du modtager kabeltv fra f.eks. Stofa eller TDC, så får du *intet* ud af DVB-T. Derimod kan du allerede idag modtage digitalt tv fra de to store udbydere via hhv. TDC Selector eller StofaXtra. Der kan man så få en boks ved siden af eller man kan købe et tv med DVB-C tuner (og så et passende abonnementskort og kortlæser).

For kabeltv-kunder ændrer sig umiddelbart intet i 2009.