Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
Du burde prøve et plasma fra enten Panasonic eller Pioneer. Sidstnævnte er bedre, men også en del dyrere. Plasma er stadig det der billedkvalitetsmæssigt kommer tættest på billedrør.

Nu går udviklingen på fladskærmsområdet ret hurtig, og de tv du ser i dag er klasser bedre end dem fra kun 1 år siden. Mit råd kunne derfor være at anskaffe sig et Panasonic plasma-tv til (relativt) få penge og så evt. skifte om nogle år når skærmene generelt er blevet meget bedre eller digitale udsendelser er blevet standard. Det skal siges, at fladskærme generelt står meget bedre med et digital signal end med et analogt.
Brugeravatar
Af azrael
De fleste argumenter du har imod plasma er ubegrundede. Jeg kan kun anbefale dig at kigge på f.eks. en 37" plasma fra Panasonic, medmindre du går efter en skærm på maksimal 32". For god ordens skyld skal det lige nævnes, at 32" plasma åbenbart er på vej (nogle vil mene på vej tilbage, men efter mit bedste vidende fandtes de kun i min. 35" tidligere).
Af Ekmani
Kan kun tilslutte mig azrael´s holdning og vil mene at du (zeo) sandsynligvis vil få rigtig meget godt ud af en plasma fra for LCD lige pt (jeg er også pana-fan). Læs lidt mere om teknologierne og andres erfaringer, f.eks. her på siden, før du træffer valg om et nyt tv vil min anbefaling være...
Mvh.
K
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
azrael skrev:For god ordens skyld skal det lige nævnes, at 32" plasma åbenbart er på vej (nogle vil mene på vej tilbage, men efter mit bedste vidende fandtes de kun i min. 35" tidligere).
Sony var blandt de producenter der havde et 32 tommer plasma Tv. Også Hitachi havde en global model. Der var givetvis ikke forfærdelig stort salg i modellerne dengang, da det stadig var i fladskærmens tidlige dage.
Desuden er der sket meget siden da, og i dag vil man nok betegne de forhenværende 32 tommer plasma skærme mere som monitors. Det skal dog bemærkes, at de havde Tv tunere - bare ikke meget andet tv kredsløb.
Brugeravatar
Af azrael
Interessant info. Det må nok have været før jeg (af ren nødvendighed) begyndte at interessere mig for fladskærme. :)
Af mikjak
Jeg havde det præcist ligesom dig. Jeg blev fælt skuffet da jeg rendte rundt i forretningerne og så på LCD skærme. Fandt ikke et eneste, som var i den kvallitet jeg villle have. Selv mange dyre fjernsyn til 14-15000 blev jeg fælt skuffet over.

Jeg blev så foreslået at kigge på 37 tommmer plasma, selvom det var lidt større end hvad jeg først var efter. Men nu har jeg det så herhjemme i hytten, og jeg er ovenud tilfreds. ikke noget hakken, eller haler efter ting som går hurtigt på skærmen. Alt står knivskarpt.

Købte et panasonic 37PX70EA til 8600.
Af tosa
Hej Zeo99.

Hvis du står fast på at skulle have LCD TV, kan du jo kigge på Planar, som efter sigende skulle levere nogle af markedets bedste LCD TV. Problemet er bare at de er High-end, og derfor nemt kommer over 40K for deres TV - jeg har ikke selv kunnet finde priser, men jeg ved AV Precision leverer en god løsning med Planar og en god scaler og kalibrering og installation. Men det koster så også ca. 75.000.

Hvis du vil have godt billede til overkommelige priser, bør du IMO kigge efter Panasonics PV70 eller PX70 skærme. Det er plasma, og fås i mindst 37", men det vil være de TV der bedst rammer dit mål, hvis du også har et begrænset budget.
Brugeravatar
Af Andromedia
Panasonic laver et full HD plasma panel TV. Du kan købe det hos feks geco.dk

Du beskriver så ikke ulemperne ved Plasma. Bla højere strømforbrug og risiko for burn in.

Der er ikke noget som er perfekt endnu. Så spørgsmålet er hvilken teknologi som bedst til det behov og til de krav som man har.
Brugeravatar
Af Andromedia
Lige en ting mere...

Den der LCD-PLASMA-FAKTA side skal man liiige tage med et gran salt. Den er lavet af Hitachi,Panasonic og Pioneer O_O . De tre har jo rigtig mange penge på spil i netop den debat.
Af glade
Panasonic kommer med et plasma som har full-HD i 37 tommer, kan ikke huske model nr, men findes har set modellen på nettet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at du har forklaret dette tidligere, men jeg orker altså ikke at fræse dine lange indlæg igennem:
Hvorfor vil du have full HD på så lille en skærm?

Vi har en guide der ret ligetil forklarer hvor lidt du får ud af full HD i disse størrelser:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Du bliver også ved med at linke forskellige artikler - du er vel klar over at vi også her på siden har info om alle disse punkter, ikke sandt? Og lad mig lige klarificere: plasma kan godt brænde fast! Hvis der er fosfer indblandet, så kan du brænde billedet fast, ligeså vel som du kan brænde billedet fast på en CRT skærm. Ja, det er blevet bedre og langt de fleste vil aldrig opleve burn-in, men lader du prøvebilledet stå på skærmen i en hel dag, så garanterer jeg dig for at du vil få problemer med at viske det helt ud igen.

Mere om korrekt behandling af plasma her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Af Ekmani
Jeg er enig med dig i forhold til plasma mod lcd. Dog tror jeg desværre ikke, at du kan finde en plasma med full hd i 37", men omvendt vil det nok ikke kunne ses om det er der eller ej på denne skærmstørelse.

Jeg overvejer pt køb af panasonic px70 i 37" forresten med den lidt specielle opløsning på 1024 x 720 (denne skulle eftersigende være bedre end samme model i 42"-udgaven, bla. i forhold til sd-mat) ellers kan du jo overveje panas pz-model hvis du absolut vil have fuld hd, men denne fås så vidt jeg ved kun i 42" og opad...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Zeo99 skrev:Nogen mennesker kan godt se forskel på de forskellige opløsninger, og det ved jeg at jeg kan.
Det at du(yakken) ikke gider at læse mine indslag igennem, er ikke mit problem, og det beskrever nærmere din tilgang til tingene.
Derfor hvis du havde læst det hele igennem, så ville du vide at jeg ikke havde sagt at problemet med indbrænding er HELT udraderret, men nærmære "STORT SET"...

Det at jeg linker til flere forskellige sider er fordi, at jeg gerne vil se tingene lidt i perspektiv, og har derfor bedre mullighed for at være objektiv. Frem for andre der bare bassere deres viden på én enkelt side, og det er bare for tynd en baggrund.
Jeg har skam læst dine indlæg igennem tidligere, men da jeg ikke faldt over en angivelse af dit brugsmønster for TV'et så opgav jeg at lede det igennem igen. Insinueringer omkring min person bør du nok holde dig fra.

Hvis du kan se forskel på et fullHD panel og et alm. 720p panel på afstande større end de der udregnes i vores applet, så er dit syn ikke 6/6. Grunden til at jeg spurge hvad du skulle bruge TV'et til var at der jo er situationer hvor fullHD kan retfærdiggøres, såsom ved PS3 spil eller HTPC brug. Men hvis du alligevel sidder 3 m fra TV'et og det kun er 37" stort, så er min påstand stadig at du ikke kan se forskellen på 1080p og 720p i en blindtest.

37" fullHD er ikke kommet på markedet endnu. Det Panasonic panel du kan købe pt. er i 42" og modellen hedder PZ70.
Brugeravatar
Af azrael
Det har været oppe at vende mange gange før, men Panasonic 37" er på 1024x720 pixels, mens 42" er på 1024x768 pixels. Større Panasonic plasma-tv, der *ikke* er full HD har en opløsning på 1366x768 pixels (ligesom LCD-tv typisk har).