Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cralle
Er ved at se på hvilket TV vi skal have, og har haft den idé at jeg vil have et 1080p fjernsyn, da jeg ikke vil risikere at se nogen pixellering.

Er nu kommet i tvivl om det overhovedet er nødvendigt for mig med 1080p, når jeg:

1. Ikke regner med at købe en Blu-Ray eller HD-DVD
2. Kun ser fjernsyn over digitalt antenne signal
3. Har tilsluttet computeren til TV, for at se film på tv.
4. Regner med at skulle have et 32" - 40"

Fik først øje på et Sony 32D3000 (ifølge købsanbefalingerne herinde), men lagde så mærke til at det ikke var 1080p, og afskrev den derefter.

Er nu kommet i tvivl om at jeg afskrevet et ellers godt fjernsyn på baggrund af en feature, som jeg alligevel aldrig ville kunne udnytte?

Kommentarer?
Af tosa
Nej, til det beskrevne brug brug ikke behov for et full HD tv, og slet ikke i de størrelser du nævner - du vil simpelthen skulle meget tæt på skærmen for at kunne se 1080p ved et TV på 32-40".

1080p har ikke noget med pixeleringer på dit TV via antennesignal at gøre. Det betyder simpelthen bare, at TV'et kan fremvise et 1080p signal i 1080p, og altså uden at skulle skallere det ned til 720p, som et TV uden full HD gør i dag (ja, de fleste TV kan i dag, men der er vist nok stadig nogle modeller der slet ikke kan modtage 1080p, og dem bør du måske nok holde dig fra).
Af IvRak
Hvor langt regner du med at skulle sidde fra dit TV?

Med mindre det er under 2,5M og max størrelsen er 40" tommer, vil du ikke kunne se forskellen.

Har selv et Bravia 40D3000, hvor jeg sidder 2,6m fra skærmen, og kan absolut ikke se nogen pixels. Skal faktisk helt ind på mindre end 1,5 meter før jeg overhovedet kan se dem, og synes ikke det er rigtigt tydeligt endda på den afstand med tv-signal/dvd film.

40D3000 er et fremragende fjernsyn, køb det mens det stadig er til at få!

Glem 1080p og andre tal /tekniske parametre, gå efter billedkvaliteten i stedet. Det bliver du gladest for i længden.
Af cralle
tosa skrev:1080p har ikke noget med pixeleringer på dit TV via antennesignal at gøre. Det betyder simpelthen bare, at TV'et kan fremvise et 1080p signal i 1080p, og altså uden at skulle skallere det ned til 720p, som et TV uden full HD gør i dag (ja, de fleste TV kan i dag, men der er vist nok stadig nogle modeller der slet ikke kan modtage 1080p, og dem bør du måske nok holde dig fra).
Kan godt være pixellering er det forkert udtryk, men det jeg mener er at ved en opløsning på "kun" 1366x768, og en størrelse på 32", så vil jeg risikere at lægge mærke til de enkelte pixels.

Sidder jo normalt ved en 19" computerskærm med en opløsning på 1280x1024.
Senest rettet af cralle 11 nov 2007, 22:45, rettet i alt 1 gang.
Af cralle
IvRak skrev:Hvor langt regner du med at skulle sidde fra dit TV?
Vi sidder ca. 4,5 m fra vores TV.
Af andmm
det kan godt være at man ikke kan se foskel på720p og 1080p tilgengæld så har 1080 den fordel at opløsningen er en standart både inde for AV- og PC verdenen, således at man ikke skal bruger over- og uderscan væktøjer for at få billedet til at blive korreklt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
cralle skrev: Kan godt være pixellering er det forkert udtryk, men det jeg mener er at ved en opløsning på "kun" 1366x768, og en størrelse på 32", så vil jeg risikere at lægge mærke til de enkelte pixels.

Sidder jo normalt ved en 19" computerskærm med en opløsning på 1280x1024.
4.5 m fra dit TV giver bestemt ikke anledning til at du kan se hver enkelt pixel med indre du er ekstremt langsynet. Vi har en applet der er baseret på hvor godt det menneskelige syn er, der forklarer hvor tæt du skal sidde på skærmen for at kunne se hver enkelt pixel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Med en 32" skærm skal du ind på 1.8 m afstand før du kan skelne de enkelte pixels, så det bliver bestemt ikke et problem at tingene bliver for "pixelerede"! Med en +81" skærm var det måske et problem...
Af cralle
Der er lige dukket 2 nye spørgsmål op:

1. Kan man få et "true 1080p" signal med andre kilder en HD-DVD og BR?
2. Selvom vi sidder over 4 meter fra TV'et, vil man så kunne se forskel på HD-Ready og True-HD fjernsyn ved et 1080p signal?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har vi ikke besvaret sidstnænvte spørgsmål én gang før? Nej, du kan ikke se forskel på om der et fullHD eller alm. 720p TV du kigger på ved 4 m med mindre skærmen er 101" stor.

Jeg tog for sjovs skyld ud og testede mit eget syn i fredags med 2 stk. 42" Samsung TV (R modellen og M modellen) og på ca. 50 cm afstand kunne jeg begynde at skelne differencen på et HD signal med bevægelse. Ved 1.7 m kunne hverken jeg eller de omkringstående se hvilket af de to der var højopløst og faktisk var flere overbevist om at opløsningen var højere på R-modellen...
Af cralle
Og det var med et 1080p signal?
yakken skrev:Har vi ikke besvaret sidstnænvte spørgsmål én gang før?
Nej, det var jeg ikke helt sikker på om der var svaret på, når spørgsmålet nu specifikt gik på om der er en forskel ved et 1080p signal. Tidligere var det jo mere et spørgsmål om man kunne se de enkelte pixels (hvilket jeg nu har fået svaret på) og ikke om der er en forskel ved et 1080p signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vigtigste i denne sammenhæng er at kildematerialet er i orden. Vælg altid den højeste opløsning til kildematerialet og prioriter opløsningen på skærmen lavere.
Af cralle
Er ikke 100% med på hvad du mener med kildemateriale, men siger du dermed at alle 1080p TV er mere eller mindre spil af penge, da der jo alligevel ikke er nogen der sidder så tæt på deres fjernsyn at de kan se en forskel?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det har jo været pointen hele tiden. Til visse formål kan du godt have glæde af fullHD, men hvis du sidder 4 m fra skærmen så kan du ikke se forskellen på fullHD og alm. 720p alligevel, så hvorfor så bruge penge på det? Du kan først se forskellen hvis du kan skelne pixels fra hinanden - de to ting hænger jo sammen.

Det er vigtigere at du har et godt signal sat til, end at skærmen har høj opløsning. Blu-Ray film vil være et godt eksempel på højopløst kildemateriale.
Af cralle
OK - troede bare at et True-HD signal var mere skarpt på et 1080p TV fremfor et 760 - selv om man sidder 4 meter fra det.

Tak for vejledning. :)