Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Moe
Hej allesammen, første post her :)

Jeg har i lang tid brugt to Fujitsu Siemens W-19 monitorer til grafisk arbejde. De er begge købt i føtex, og på nær lidt blå nuancer langs kanten står billedet knivskarpt. Selv gennem analog kabel.

Nu er det så sådan at jeg i lang tid har villet have en stor skærm, og har købt en HP LP2465 skærm til knap 5000 dask. Den er skam også ok, men jeg er sgu ikke imponeret.

Jeg kører selvfølgelig native resolution, gennem digital kabel og billedet som sådan er der ikke noget i vejen med.
Brugte dog ca 3 dage! før jeg var tilfreds med farverne, i modsætning til Fujitsu skærmene der circa var perfekte, direkte fra papkassen.

Nu er det så sådan at HP skærmen nærmest har et lag af silke henover skærmen. Kan også beskrives som støj eller sandet. Meget tydeligt på hvide/lysegrå nuancer. Med Hovedpine, anstrengte øjne osv som resultat.

Jeg har prøvet gengive det her:
http://img241.imageshack.us/img241/7393 ... ingyo0.jpg

Er det coating på skærmen der er helt i skoven?

Jeg fatter det ikke - mange steder har denne skærm fået top anmeldelser, men jeg er ved at længes efter min gamle fujitsu skærm, som logisk set burde være ringere. :s

Skal jeg sende skærmen retur, eller er der andet jeg kan gøre?
Og eftersom denne skærm har fået så gode reviews, så kan jeg vel risikere at få en der er ligeså dårlig hvis jeg bestemmer mig for købe et andet mærke?

Jeg har tænkt på en Acer i stedet for.. måske.
Undskyld den lange smøre.. :)
Af Emil Kastberg
Mmhm... det har min LG L2000C også... =|
Kunne det mon være på grund af S-IPS-panelet?? Et sådant har LP2465 vist også.
Af Moe
Efter at have gravet lidt i sagerne, har jeg fundet ud af at mine Fujitsu skærme har TN panel. Jeg troede egentlig ikke det var bedre end S-IPS, men det kunne jo godt være det.

Jeg lader dog lige en der har forstand på sagerne komme med et kvalificeret bud. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er coatingen du har set dig gal på. De forskellige producenter bruger ikke nødvendigvis samme ydre lag på skærmen. Du kan ikke gøre noget ved det selv og det er heller ikke en fejl ved skærmen.
Af Moe
Øv! Nu hvor du siger "De forskellige producenter bruger ikke nødvendigvis samme ydre lag på skærmen."
Betyder det så også at man ikke kan være sikker på at få to skærme med samme slags coating, selv om man har købt to fra samme fabrikat? (Bare for at avære sikker på at jeg ikke har misforstået dig.)

Jeg håber de tager den retur i butikken, da jeg kun har haft den i 5 dage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du køber 2 ens skærme, så er de med 99% sandsynlighed også ens i coatingen, men da der kan være forskel på hvilken type antireflektive egenskaber man sigter efter med de individuelle skærme, så kan der godt være variationer mellem 2 forskellige modeller fra samme producent. HP har eksempelvis deres W-serie der har en glossy overflade, imens visse af deres andre modeller har en mere mat overflade.
Af Moe
Tak for svarene.. En uge efter jeg købte den, var jeg inde og aflevere den i butikken igen. Sad til sidst med hovedpine + anstrengte øjne, og længtes efter min 19 tommer skærm som jeg købte i føtex, så det er sgu ikke altid at det er størrelsen det kommer an på.. :p

I butikken sagde jeg at jeg ikke ville have skærmen, og vi satte den til en pc, og der var flere der kunne se at det så besynderligt ud.
Men de valgte alligevel at sende den til HP. :s Så må guderne vide hvor lang tid det tager. .... Suk.. Det føles som om jeg har smidt 5000 spir ud af vinduet. :(

Et godt råd til alle: Se den i butikken FØR du køber!
Af SimTex
Det med coatning er nu en smagssag vil jeg mene. Var også skuffet over coatning på min viewsonic da jeg modtog den, men efter at have benyttet den nogle uger lagde jeg ikke mærke til det længere. Men ja en helt blank skærm er da klart at fortrække fremfor den matte coatning, hvis man da ikke har problemer med genskin.
Af Moe
Jeg tror du misforstår mig lidt. Jeg har to Fujitsu-Siemens W-19 skærme, der OGSÅ har mat coating. På dem er billedet knivskarpt.
Det er åbenbart en fejl som HP skærme har. (Jeg har set en anden HP skærm - samme model, med samme grums.)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Overfladen kan jo stadig være forskellig. En mat overflade er ikke bare en mat overflade. Der kan være brugt en anden type polymer-coating hvilket vil ændre de optiske egenskaber.
Af Moe
Update:
Efter at have set HP skærm nr 2 i butikken, droppede jeg idéen om HP, og bestilte en Viewsonic VX2435vm. Efter lidt over 14 dages ventetid kom den endelig. Jeg tog den hjem lørdag, men har først kunnet komme til at se den med billede på nu.
Selvom det er et andet mærke, og skærmen koster ca 1000kr mere end HP's har den samme problem! Ydermere har den en høj hyletone hvis brightness ikke står på 100% :s

Den her ryger også retur, og så må jeg bare indse at jeg ikke skal have en ny skærm. Nu gider jeg sgu ikke bruge mere tid og penge på det her. !:(
Utroligt at et par Fujitsu-Siemens skærme fra føtex kan gå hen og være bedre end de her "flagskibe" fra mere kendte mærker.

Størrelse er ikke alt! - Bare spørg Yoda.
Af Athanasius
Jeg ved ikke helt hvad du forventer. Men TN paneler kan virke mere levende i farverne selvom panelerne ikke har god farveægthed. Jeg har et setup med to skærme en med et IPS panel og en anden med TN.
At editere billeder osv på TN skærmen er langt fra optimalt, men skærmen er glimrende til film og spil.

Tror bare du har vænnet dig til TN skærmene, lidt ligsom den vandede kylling!

Foresten er mat coating vigtig for præcision og genskin kan hurtigt blive et stort problem. De der blanke coatings er djævlens værk!
Af BrunoB
Athanasius skrev:Foresten er mat coating vigtig for præcision og genskin kan hurtigt blive et stort problem. De der blanke coatings er djævlens værk!
Oh jeg bliver mere og mere glad for min djævleskærm når jeg hører sådan noget O_O O_O O_O

BrunoB. Satisfied NEC 20WGX2 user 8)
Af Athanasius
BrunoB skrev:
Athanasius skrev:Foresten er mat coating vigtig for præcision og genskin kan hurtigt blive et stort problem. De der blanke coatings er djævlens værk!
Oh jeg bliver mere og mere glad for min djævleskærm når jeg hører sådan noget O_O O_O O_O

BrunoB. Satisfied NEC 20WGX2 user 8)
NEC kalder deres coating på NEC 20WGX2 for 'opticlear' og den coating tjener intet andet formål end skabe illusionen af dybere sort!
'Glossy' coating går også under andre navne some fx. 'Crystalbrite' men funktionen er den samme. Den er til for at narre folk og det lykkedes alt for godt.