Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken type skærm har generelt den bedste billedekvalitet?

Brugeravatar
Af Andromedia
Jeg har i lang tid gået og overvejet at købe et LCD fjernsyn 37-40" , men når jeg går ned i butikkerne bliver jeg altid møg skuffet over billede kvaliteten i forhold til mit gamle CRT fjernsyn.

Der er to undtagelser:
1. Skærme som er koblet til en DVD afspiller via HDMI, og som kører en rigtig flot demo.
2. Plasma skærme har tit en god billedkvalitet, men jeg vil helst undgå plasma pga burn-in og den lavere opløsning.

Det er især mængden af støj og sortniveauet jeg synes halter.

Jeg kunne godt tænke mig at høre erfaringer fra dem som har skiftet fra CRT til LCD om I synes billedekvaliteten var dårligere, og om det er noget man vænner sig til.
Af tosa
Glem opløsning og burn-in. Opløsning har i forhold til mange andre ting ret lidt at sige mht. billedkvaliteten hvis du skal bruge TV'et til at se film, TV eller spille på det.
Burn-in er nærved en saga blot - jeg har endnu ikke hørt om nogen der havde burn-in på deres 2007 plasma. Du kan jo også få burn-in på CRT ;)

Men hvis du stadig synes du får et bedre billede på CRT end på plasma (eller generelt set ikke et godt nok billede i forhold til dine forventninger), så vent med at købe - jeg ventede i lang tid før jeg på fladskærme så billeder jeg kunne acceptere mht. fodbold og andre udsendelser med hurtige panoreringer og bevægelser. Det mener jeg så der er nogle TV derude der kan levere nu (omend det er ret få modeller).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor i alverden ville du finde på at skifte til et TV hvis kvaliteten er dårligere? At man kan "vænne sig til " at det er ringe er da et temmelig dårligt udgangspunkt for at skifte TV.
Brugeravatar
Af Andromedia
Jeg vil gerne have et større fjernsyn end 32" og så må det jo nødvendigvis værre LCD eller Plasma.

Så for at få en stor skærm må jeg ofre noget billedekvalitet. Eller som Tosa siger, så må jeg vente til kvaliteten af skærmene når CRT's niveau.

Jeg tror bare ikke jeg kan vente så længe... ;)