Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg er på jagt efter en skærm som nævnt i overskriften. Det er min første fladskærm, så jeg har meget få erfaringer med disse. Den skal erstatte en skrantende 19" CRT-skærm. Den skal desuden gøre det ud for et fjernsyn indtil videre.

De vigtigste prioriteter er film og behandling af digitale fotos. Jeg er nok mest kritisk med hensyn til afviklingen af film, da jeg generelt er meget lidt imponeret af fladskærmstv.

Jeg har prøvet at søge, men synes ikke jeg har fundet meget om, hvilke typer skærme, der egner sig bedst til at vise dvd-film. For der er vel forskel? Hvordan er det i forhold til LCD-TV?

Ved at kigge på skærme i forretninger er jeg nået frem til, at det nok skal være en 20" W. 22" bliver vist for voldsomt, desuden har alle skærme over 20" så vidt jeg kan forstå TN-panel, hvilket vist ikke er det mest velegnede til mit brug?

På listen over anbefalede skærme kommer Dell 2007WFP vist nærmest, men jeg er meget imod at købe uset i lyset af Dells returpolitik. Herudover har S-IPS panelet åbenbart en svaghed med hensyn til kontrastforholdet, hvilket jeg vægter højt.

Nogle gode forslag?
Af Langmack
Jeg kan anbefale en NEC 20WGX2Pro, en særdeles god skærm men som også har et tungt prisskilt.
Af SimTex
Dells 2007WFP eller deres nye 2008 model (som jeg ikke ved noget om) ville være mit umiddelbare bud. (Med forbehold for irriterende backlight bleed) Men eftersom du ikke er glad for at købe ubeset, er det jo svært. Ellers findes der altså også 24" med andet end TN paneler f.eks. Samsung 245T.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. filmfremvisning så er den afgørende forskel at der ikke er nogen billedoptimering indbygget i en monitor ligesom der er i et TV. Dvs. du har ikke nogen kredsløb der er beregnet til at få en DVD film til at se smuk ud - det skal din computer klare.

De fleste TV er baseret på VA eller IPS teknologi, men den type monitor der giver færrest artefakter ved afspilning af film er MVA panelerne. De sidder eksempelvis i flere af Viewsonics 20" widescreen skærme. Du kan bruge vores panelsøgningsdatabase til at finde flere modeller. De går også under navnet P-MVA.

Med det sagt, så er S-IPS og S-PVA nu også nogle ganske gode paneler, selvom der er lille smule mere "twinkling" ved filmafvikling. Det er oftest kun kendere der vil se forskellen mellem disse typer og MVA panelerne. MVA er dog ikke bedre på andre punkter ift. de to andre, så du bør ikke udelukke noget bare på den konto.