Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Vi er ved at købe vores første fladskærm, og vi er kommet så lange at det skal være et 40” LCD fra Samsung.

Vi er faldet for den 100Hz model der hedder LE40F86BD, er der nogen der kan anbefale dette TV, eller er det evt. bedre at give lidt mere og få et bedre TV ??

Havde først kigget på det der hedder LE46M87BD, men så vidt jeg ved er det ikke 100Hz??

Vi har set LE40F86BD til 19.995,- hos 2Tal men har så fundet det på nettet til omkring 14.000,-
http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=400051

Er der noget vi skal være OPS på ved evt. køb på nettet, ville jo være dumt ikke at spare de 6000,-

Er der ellers noget vi skal tænke på som førstegangskøber af fladskærm?

Hvor kan I evt. anbefale at købe på nettet??

Vi skal bruge TVét til PS3 og DVD film.

På forhånd tak..
Senest rettet af HVJ73 08 nov 2007, 15:13, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
F8 serien er som sådan nok det bedste køb i den prisklasse lige i øjeblikket. Om det er 100 Hz eller ej er ikke altafgørende, så som sådan er det ikke noget I bør stirre jer blind på.

Hvis I er faste på et Samsung Tv, så vil jeg umiddelbart pege på F8 eller M8 serien, som de bedste kandidater - begge to er dem i allerede selv har overvejet.

Mht. køb, så er der som sådan ikke noget i vejen for at købe på nettet, her har I endda 14 dages returret, hvis I fortryder, men jeg handler personligt ikke med den øverste forhandler på listen og jeg kan heller ikke anbefale andre at gøre det.
Af HVJ73
Hejsa

Vil først lige takke for det gode svar ..:-)

Vi har nu besluttes os til at det skal være Samsungs F8 serie vi vil ha.

Så nu vil jeg høre om der er noget man skal være OPS på vedr. køb af det på nettet, nogen siger at de billige modeller på nettet er parallelimporterede, hvad vil det sige medhensyn til garanti m.m??
På de parallelimporterede modeller ser det ud til at der ikke medfølger dansk manual, kan man finde den på nettet så ??
Selv og det er parallelimporterede modeller, så er der vel stadig dansk menu på TVét er der ik ??
Vi har valgt at handle hos SHG.dk, er det et ok sted at handle, vi har valgt dem, da de ligger ved Aarhus og vi selv kan afhente det hos dem..
Har hørt der kan være nogle problemer med Digital Tv hvis de kommer fra udlandet, er det rigtigt ?
Er der mere vi skal ha tjek på enden køb, evt. noget vi skal spørge SHG om inden vi bestiller ???

På forhånd tak..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ved parallelimport stiller forhandleren garantien, men hvis der er noget galt med skærmen skal den retur til det land den oprindeligt kommer fra. Dvs. du kan komme til at vente ret lang tid på en eventuel reperation.

Du kan muligvis finde en dansk manual på Samsungs hjemmeside. Der vil være et link i øverste højre hjørne når du kigger på TV'ets egenskaber derinde. Du kan ikke være sikker på at der er dansk menu i TV'et hvis det er fra udlandet, men det er der nu nok alligevel.

Der har været rapporteringer om at DVB-T undertekster ikke har fungeret korrekt på nogle importerede modeller, men om F8 er ramt ved jeg desværre ikke.
Af red_martians
8-serien virker fint med undertekster og tekst-TV.. Den skal bare lige tvinges i gang igennem et par sub-menuer.
7-serien havde dog rigtig store problemer.
Af HVJ73
Endnu engang tak for de gode svar, bliver klogere og klogere ..:-)

Det vil så sige når vi bestiller hos SHG.dk, skal vi spørge om det er en parallelimporteret model, og hvis det er det, hvad så med garantien, om vi evt. skal sende det til det land hvor de har importeret det fra, kan ikke lige forstå hvorfor det ikke er deres problem, nu det er købt hos dem??

Kan ikke finde en dansk manual på deres hjemmeside ..:-(

Jeg skal så også spørge dem om DVB-T undertekster virker på danske, vil det sige at man evt. kan være uheldig at få en model uden danske undertekster??, men red_martians, du mener ikke det er noget problem på denne model???

ER der andre ting jeg skal spørge SHG om inden vi bestiller, evt. få noget af det på skrift??? ..:-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det er som sådan også SHG's problem, men du skal sende skærmen retur til dem og derfra skal de så finde ud af at få den sendt til det rette land. Med en dansk skærm er der et servicecenter her i DK der kan håndtere reperationer og som henter og bringer til døren.

Sådan er det jo også hvis noget af din hardware i f.eks. din computer går i stykker. Der er ikke nogen af de store producenter der har fabrikker og servicecentre her i DK, så der sender butikken jo også varen retur.
Af topper
Jeg køber snart le46f86 hos expert......23500... tror f-serien er et fedt tv... Jeg har fravalgt parallel import da jeg vil ha den fulde garanti... Samsung yder en pixelgaranti, de kan stille med en mand dagen efter at man har meldt pixelfejlen, og kan han ikke lave det på stedet tager han tv´et med med det samme. Denne service gælder IKKE parallelimporterede tv....
Det er hvert fald hvad jeg har hørt.
Af HayesJ
til gengæld har du fuld returret med pengende tilbage hvis du vil over nettet i modsætning til handel i butikkerne hvor varen skal være defekt for at de tager tingende retur.. så den med pixelfejl vil jeg sige er irrelevant.. ud over det selvom det er parralel importeret gælder danske garentilove jo stadig.. så selvom varen skal sendes retur til det land det er kommet fra er der jo en max tid det må tage før du får det igen..
Så spørgsmålet er jo.. er det virkelig så latterlig mange penge værd at købe det i butikker for den extra garenti som du forhåbentlig aldrig burde få brug for alligevel
Af Riverhorse
Har selv lige købt Samsung LE40F86BD og må sige at jeg meget tilfreds med det, men hvorfor dog give 23.500 for det.. :o

det fåes da meget billigere på nettet.. :)
Af holmallmighty
Hejsa.. Jeg har også kigget en del på Samsung's Me40F86.. Jeg køber den på nettet til omkring 14.000
Jeg snakkede med SHG, og jeg mindes at han sagde de selv stod for service og reperation.. kan det passe ?

Selv synes jeg 6000 er mange penge at spare på et fjernsyn, vel og mærke hvis man får nogenlunde de samme garantier og sådan... Jeg er lidt bekymret for reperationerne, hvor lang tid vil det tage, og hvor besværligt er det?.. Nogen der har tidligere erfaringer ?

Godt nok kommer det til at tage rigtig lang tid at få repareret sit TV hvis det er parallelimporteret, men har da før hørt om enormt lange ventetider hos Fona og Expert, så jeg tror egentlig at det vil tage lige så lang tid hos dem...

Jeg kommer til at modtage signal igennem MidtVest Bredbånd, altså igennem fibernet.. Det kommer ud igennem en lille TV box, og derfra videre over i fjernsynet.. Hvad skal jeg gøre for at få det bedste ud af det signal?? :) Nogen der kan hjælpe?
Af Maestro
HayesJ skrev:til gengæld har du fuld returret med pengende tilbage hvis du vil over nettet i modsætning til handel i butikkerne hvor varen skal være defekt for at de tager tingende retur.. så den med pixelfejl vil jeg sige er irrelevant.. ud over det selvom det er parralel importeret gælder danske garentilove jo stadig.. så selvom varen skal sendes retur til det land det er kommet fra er der jo en max tid det må tage før du får det igen..
Så spørgsmålet er jo.. er det virkelig så latterlig mange penge værd at købe det i butikker for den extra garenti som du forhåbentlig aldrig burde få brug for alligevel
Hvad er danske garantilove? :s
Som forbruger har du 2 års reklamations ret, hvor de første 6 måneder er formodningsretten. Det er lagt fra en garanti du får ved forhandleren. Derimod stiller producenten typisk en Garanti, på feks pixelfejl, medmindre det er parralel import.

Hvad er max tid tv'et må tage til rep?
Iflg købeloven skal TV'et laves inden for "rimlig" tid. Og lige netop på dette punkt kommer mange forbrugere i klemme ved køb over nettet.

Hvem giver dig et lånetv mens dit tv er til rep?

Nu arbejder jeg selv i branchen, og vil til en hver tid altid købe mit tv med en autoriseret forhandler.
Om det kræver at jeg skal bruge 3 timer på at finde den forhandler der giver mig den bedste pris..
Af HayesJ
Har selv haft flere ting til rep som jeg har købt gennem butikker over nettet.. har aldrig haft nogen problemer.. og ja du får bedre garenti fra producenten gennem autoriseret men hvor meget BRUG har man for det ? og de 2 års garenti dækker jo den slags fejl som man kan forvente inden for de første 2 år.. katastrofal fejl.. pixelfejl dukker somregelt hellerikke bare sådan lige op.. så enten er de der når du får det eller kommer iløbet af meget kort tid og somsagt når du handler over nettet behøver du ikke bekymre dig om der er pixelfejl garenti eller ej for du kan returnere det med pengende tilbage uden at bekymre dig om noget inden for den tidsperiode.. og du finder aldrig en autoriseret forhandler der overhovedet kan komme i nærheden af priser som internet butikker kan tilbyde så en extra 6000,- for hvad ? en god garenti som man skal være meget heldig at få brug for.. de fleste internet butikker tilbyder ud over det 100% garenti aftaler for alt mellem 500-2000 i 3-4-5 år på vare i den prisklasse (ca priser) og lånetv.. de fleste hjem har idag mindst 2 tv tit flere så irrelevant pointe med mindre man ikke kan overleve uden et lcd tv i max en måneds tid normalt 1-2-3 uger og igen sandsynligheden for at få brug for det enormt lille.. men hvis man er ligeglad med penge og har dem og virkelig syns man har brug for den slags garentier er det da et godt køb..