Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Allesammen.

Jeg skal købe mig et nyt tv da den gamle crt kasse snart ikke kan mere.
Jeg er helt grøn på markedet, og søger derfor hjælp her.

Jeg har set på følgende modeller:

Panasonic TH 42PX70 og Samsung LE40M8BD

Her kommer spørgsmålet så.. Hvad bør jeg vælge?

Lige info omkring min situation. Jeg skal sidde ca 4 meter fra skærmen, jeg modtager mit tv signal fra tdc kabel tv. Jeg har ikke behov for at tilslutte min pc til skærmen, men et usb stik i siden til billedfremvisning ville være lækkert.
Mit budget ligger omkring 10000 kr så plus minus 2000.

Så vidt jeg har set har samsung tvet en meget højere opløsning (1920 x 1080) end panasonicen (1024 x 768). Har dette stor betydning? Jeg ligger stor vægt på billedets skarphed.

Samsungen har dynamisk kontrastforhold på 15000:1
Panasonicen har et billedekontrast forhold på 10000:1

Er samsungen så bedst? eller er der forskel på de to begreber?

Forslag til andre muligheder er meget velkomne.

På forhånd tak :)
Af maarum
Det bedste, jeg syntes, du kan gøre er at tage ud og se på skærmene LIVE. Gør du dette vil du finde ud af at det opgivne kontrastforhold ikke er en pind værd og ikke er sammenlignligt - da slet ikke på hhv. Plasma og LCD da teknikken er forskellig. I dette eksempel vil Panasonic klart vinde på kontrast/naturlige farver og bedste SD billede - det er ihvertfald min personlige erfaring hvorfor jeg netop selv har købt et Panasonic. (TH-50PZ700E)

Til alm. TV-brug vil opløsningen kun ha' en ringe- eller slet ingen betydning (alt efter hvor langt du sidder fra skærmen). I forbindelse med mediecenter/PC gør opløsning en forskel - jeg har dog til gode selv at konstatere dette på min eget.

Dit valg bør (i min verden) være et Panasonic. Husk, at når du kigger ude i butikkerne at de skærme du sammenligner har samme signal. Syntes tit at der vises mange forskellige signaler - flest med (FULL)HD og så et par stykker med DVB-T eller alm. analog TV hvis du er heldig.

Jeg har i et par tilfælde overhørt par der har stået og set på skærme... yderst morsomt.. hvor de begge var blevet enige om, at det der LG fjernsyn der til 7.500,- (FULL-HD) var da meget bedre end det der dyyyre Pioneer til 19.995,- (analog tv signal).. :)
Af tictac
Tak til dig Maarum :)

Andre der kan komme med argumenter for den ene eller anden skærm?
Af shearer
Jeg vil klart vælge 42px70EA

Jeg har netop købt denne model i dag og har sat den op. det er helt perfekt. Kanon billede.

Skal nok komme med en lidt bedre anbefaling i morgen, når jeg har fået det testet helt igennem.

Men de 2 timer jeg har leget med det indtil nu, er det sgu helt kanon. Fandene et godt billede på det tv.