Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bang_22
Hej alle

Jeg et spørgsmål ang. passende afstand mellem seer og tv.

Jeg har kigget på flatpanels guide "Hvor stort skal dit tv være?"
(http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1184685511&archive=&start_from=&)

I denne guide kan man vælge opløsning samt tv-størrelse, som jeg så har sat til 1024x768 og 42", idet jeg har kig på et Panasonic TH-42PX70.

Guiden fortæller mig så at jeg skal sidde min. 3,1m fra tv'et.
Jeg har en afstand på 2,5 m, hvilket med denne opløsning ville betyde at jeg maksimalt skulle vælge en tv-størrelse på 34". :(

Kan dette være rigtig? Har jeg gjort noget forkert?
Jeg er blevet anbefalet dette tv på 42" selvom jeg oplyste at jeg ville sidde ca. 2,5m fra det.

Tak for et skide godt forum! 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, vores guide fortæller dig ikke hvad størrelsen maksimalt skal være - den fortæller dig hvor stort TV'et MINDST skal være. Som du kan læse af teksten på siden, så er det primære formål med appletten at sørge for at du ikke bruger penge på at købe eksempelvis fullHD hvis du alligevel kommer til at sidde så langt fra skærmen at du ikke kan skelne de finere detaljer alligevel.

42" er fint til 3.1 m!
Af bang_22
Tak for svaret yakken!

Tror måske ikke ikke jeg fik gjort mit spm. helt klart.
Jeg skal sidde 2,5m fra tv'et og ikke 3,1m. Er det nok med 2,5m til et 42" tv på 1024x768?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er ikke noget problem at sidde så tæt på skærmen uden at gå op i opløsning. Jeg sidder selv i samme afstand til mit TV (om end det endnu ikke er skiftet ud til 42") og jeg agter ikke at flytte rundt på stuemøblerne når 428XD modellen bliver indkøbt...

Oftest køber man TV'et for småt fordi man synes det er lidt for dominerende i starten, men det ændrer sig hurtigt når du først har vænnet dig til det!
Af bang_22
Ok, tak for hjælpen! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tilføjer lige at jeg selvfølgelig har prøvet at sidde så tæt på en 42" skærm i adskillige timer af gangen uden at det gav nogen anledning til problemer. Det er ikke bare udtalelser som hentes ud fra fri fantasi ;)

Jeg er sikker på at flere af vore brugere vil give mig ret når først de får læst din tråd. Hellere for stort end for småt (uden paralleler til noget som helst andet).