Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

OK. Tak for det. Det er rart at have en EKSPERT på banen. :)

Nu vil jeg nødig ødelægge tråden så den stikker i flere forskellige retninger. Trusted Review skrev ang. C7V at det kunne ramme 690 nits.

"For HDR, peak brightness on our OLED55C7V review sample measured 690 nits on a 10% window after calibration"

http://www.trustedreviews.com/reviews/l ... VqqqIbr.99

I jeres E7 test skriver du

"Like Sony A1, E7 can sustain full-screen brightness (100% white) of around 140 nits. If you want to completely bypass the ABL circuit you should aim to calibrate below that threshold. I decided to go a little higher meaning that my settings below deliver close to 200 nits on a 20% APL pattern, which is better for these bright summer days."

Jeg er åbenbart helt blank her...(Nogen vil nok sige.."Som Altid" :D )..men også "En-gang-til-for-Prins-Henrik.." 8-)

Men der er altså IKKE forskel i "indmaden" i LGs OLEDs Paneler..?

Jeg vil bare være sikker på at jeg forstår det rigtigt så jeg ikke giver råd til folk om noget forkert, da jeg ønsker at de for det bedst mulige billedkvalitet til den lavest mulige pris.

Og mht. til LGs OLED skærme er det lidt specielt. Og det evige spørgsmål:
"Er dette års modeller meget bedre end sidste års og kan man ikke købe sidste års hvis der alligevel ikke ændres det store og så spare en del 1000 Kr. osv. osv."

Så er det vel bare om at tage den billigste..?
Af jng
PeterD skrev: ..
Tror aldrig et godt 65" kommer helt ned på 7000 kr. I hvertfald ikke hvis jeg skal garantere at kvaliteten er i orden og det ikke er noget lort du køber... :)
Du hverken kan eller skal garantere for noget hér.
Prøv at læs E7 testen PeterD, der vil du finde FP´s kommentar til forskelle mellem dette års og sidste års OLED skærme fra LG

I øvrigt er talemåden: En gang til for prins Knud og ikke Henrik
Grandahl skrev:Prøv at læs E7 testen PeterD, der vil du finde FP´s kommentar til forskelle mellem dette års og sidste års OLED skærme fra LG

I øvrigt er talemåden: En gang til for prins Knud og ikke Henrik
OK..Ved ikke hvem prins Knud var, så Henrik var mere nærliggende.. :)
PeterD, har jo tidligere givet udtryk for, han ikke er så godt med, når det gælder ordsprog og talemåder; til gengæld bekymrer han sig virkelig om, at folk får købt det absolut bedste til prisen!

jng, i øvrigt en kongekommentar "Du hverken kan eller skal garantere for noget hér."
Det kunne ikke undgås, at der kom et smil over mine læber... :)

Til OP, hvis du kan købe et Panasonic 65EX700 til 6.999 kr., så skal du bare gøre det, da det er et virkeligt fint tv, og er man ikke tilfreds med det indbyggede smart-tv, kan man altid smide en boks på, der gør arbejdet bedre og hurtigere end noget tv på markedet.

Det er yderst sjældent, at et smart-tv, virkelig er smart.
Man skal som regel op i topmodellerne, før det har kræfter nok til, at det kan konkurrere med en boks til 400 kr...
PeterD skrev:Nu vil jeg nødig ødelægge tråden så den stikker i flere forskellige retninger. Trusted Review skrev ang. C7V at det kunne ramme 690 nits.

"For HDR, peak brightness on our OLED55C7V review sample measured 690 nits on a 10% window after calibration"

http://www.trustedreviews.com/reviews/l ... VqqqIbr.99

I jeres E7 test skriver du

"Like Sony A1, E7 can sustain full-screen brightness (100% white) of around 140 nits. If you want to completely bypass the ABL circuit you should aim to calibrate below that threshold. I decided to go a little higher meaning that my settings below deliver close to 200 nits on a 20% APL pattern, which is better for these bright summer days."
Det er to forskellige ting du henviser til. For det første, så har Trusted Review set på 55"-modellen, hvor jeg har testet 65". Dernæst, så snakker de om peak lysstyrke på et 10% vindue (som jeg i øvrigt også måler i testen af E7, dog til 710 nits), hvor den måling du henviser til er foretaget ved 20% APL hvilket netop ikke er en peakmåling, men en grå skærm med hvidt i og målt på et SDR-mønster (ikke HDR). Peak lys måles på et sort billede med en lille hvid firkant midt på skærmen og så sker det i HDR-mode.

Som andre har påpeget, så er der variationer fra panel til panel, så du vil opleve, at peaklysstyrken kan være forskellig fra test til test.
Af Mac
Supergris skrev: Til OP, hvis du kan købe et Panasonic 65EX700 til 6.999 kr., så skal du bare gøre det, da det er et virkeligt fint tv, og er man ikke tilfreds med det indbyggede smart-tv, kan man altid smide en boks på, der gør arbejdet bedre og hurtigere end noget tv på markedet.

Det er yderst sjældent, at et smart-tv, virkelig er smart.
Man skal som regel op i topmodellerne, før det har kræfter nok til, at det kan konkurrere med en boks til 400 kr...
Tror jeg er blevet enig med mig selv om ikke at købe EX700 nu, prioriterer funktionaliteten i et anstændigt Smart TV for højt, for det er en stor del af grunden til vi vil have nyt.

Nogen som kan sige mig hvad forskellen er på Samsungs MU7005, MU6195 og MU6175 er?
Den lokale Elgiganten havde ingen MU7005, men foreslog MU6195 og MU6175.
Elgiganten foreslår altid Samsung eller LG.

Men lad det nu ligge.

Rasmus skrev i april måned da Samsung lancerede deres kollektion:

"Som sædvanlig vil Samsung sælge et virvar af 6-serie modeller lige fra MU61 til MU65. Det er mere eller mindre samme skærm med variationer i design (f.eks. flad eller buet) eller specifikke funktioner."

http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1493369841

MU7005 ( mindre refleksfilter end MU8005)

LCD-skærmteknologi
Fladt design
Kant-LED bagbelysning
4K-opløsning
HDR: HDR10+, HLG
1000 nits maksimal lysstyrke
UHD Remaster billedprocessor
Tizen Smart TV
HEVC
VP9 Profile 2
One Connect
Dobbelt tuner
40W højttalere
4 HDMI-porte
Samsung One fjernbetjening
WiFi (ac)
Bluetooth

MU6175:

LCD-skærmteknologi
Fladt design
? LED-bagbelysning
4K-opløsning
HDR: HDR10+, HLG
UHD Upscale billedprocessor
Tizen Smart TV
20W højttalere
HEVC
VP9 Profile 2
3 HDMI-porte
Samsung One fjernbetjening
WiFi (ac)
Bluetooth

Hvis jeg personligt skulle købe skærm ville jeg sikre mig at det har:
VA panel.
At det er Bagbelyst.
At det enten har Triluminos eller bredt farvespektrum
Har HDR10
Godt sortniveau
Og relativt lavt imputlag

Panasonic skyder sig selv i foden ved at holde Firefox i live, så vil Android tv være et bedre valg. Sony er feks. et af de få mærker som opdaterer systemet når der kommer nyt.

Samsung har dog forbedret Tizen (minder nu om Android tv) og gjort den mere overskuelig. Jeg kan ikke finde opdaterede/nye tests her i sommeren 2017 som klart siger den ene vinder, frem for det andet.

De fleste gennemarbejdede test af systemerne (ikke reklame) jeg har kunne finde er fra 2015, 2016 start 2017, og det hjælper dig jo ikke..

En god regel: Køb ikke en skærm fordi en sælger siger den er god men undersøg markedet :)
Senest rettet af PeterD 17 okt 2017, 11:52, rettet i alt 2 gange.
Ja, det er jo det..?

Du skal bare passe på med at spørge sælgerne for de vil altid gerne sælge dig et tv, især hvis de kan tjene på det..

Overraske mig ikke hvis de ser bort fra tilbudet med 65" til 7000 kr hvis de hellere vil sælge noget andet.
Af Mac
Synes sku lidt du svarer i øst når jeg spørger i vest...

Mit spørgsmål er ikke hvor vidt sælgerne i Elgiganten forsøger at sælge mig et produkt hvor de har høj avance, det er jeg fint klar over at de gør.

Panasonics 65" til 7000 har jeg besluttet mig for ikke at købe, da jeg ligger vægt på Smart TV menuen, og den får kritik ved Panasonic.

Så jeg gentager mit spørgsmål:
Nogen som kan sige mig hvad forskellen er på Samsungs MU7005, MU6195 og MU6175 er?

Tænker mest på om et MU6175 til 7-8000 er et anstændigt valg eller om jeg stadig bør vente til Black Friday og håbe på en bedre model kommer på tilbud.
Af Mac
Lad mig lige understrege, at jeg har på ingen måde styr på hvad der ligger til grund for et godt TV. Så hvilken bagbelysning, sortniveau og farvespektrum fatter jeg intet af. Det er derfor jeg spørger herinde.

Jeg ved at det skal være 4K, og gerne HDR. Derudover er det eneste jeg har viden til at forholde mig til om det er en god Smart TV funktion samt størrelsen.