Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af newbie
Jeg skal have mit et nyt TV. Jeg har læst en masse om en masse begreber, men mangler at finde et godt tilbud.

Den skal primært bruges til at se almindelig gammeldags SD-TV og DVD på. Men jeg vil også kunne sætte min PC til og se noget HD på den måde. Dvs. VGA eller HDMI, og meget gerne i native opløsning.
Jeg får nok HDTV engang, men indtil videre er det SD-TV og PC det handler om.

Størrelse: Omkring de 30-32" tror jeg vil passe, ud fra beregninger og vores forbrugsmønster.

Indgange: 2 gange scart og VGA eller HDMI (helst HDMI)

Indbyggede højtalere: Ja.

Opløsning: Tjah, det bliver jo nok de sædvanlige 1366x768.

Levering: Afhentning, dog gerne bestilling over Internettet.

Geografi: Et sted i nærheden af ruten mellem Århus og Lillebæltsbroen.

Pris: Vigtigere end kvalitet, da vi ikke ser så meget TV. Jeg håber på omkring 4-5.000 kr.

Hvad kan i anbefale? Er der noget i et eller andet supermarked måske?
Der er masser af tilbud i supermarkederne, Harald-Nyborg osv. som ser interessante ud. Men jeg er bange for at de ikke er gode til at se SD-TV på.
Af newbie
Det jeg primært er bekymret for er, at ende med et TV som er OK til HD, men elendigt til SD. Det snakker de overhovedet ikke om i den tråd.

Det er måske ikke noget at bekymre sig om? De billigste i supermarkedet ser fine ud ifølge specs, og jeg bekymrer mig ikke frygteligt meget om sort nu også er helt sort osv. Men den skal altså kunne deinterlace og skalere bare nogenlunde ordentligt. Det kunne de første vist ikke, men jeg aner ikke om det gælder i dag.

(Det er udelukkende digitalt TV, men billedet kan desværre kun overføres til skærm via scart.)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis kilden er digital så står du meget bedre end hvis det er et analogt TV-signal. I teorien burde signalet være ligeså godt som ved DVD fremvisning uanset hvilket TV du vælger, men i praksis vil dette ikke være tilfældet (kompression mv. i signalet ødelægger kvaliteten lidt).