Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af kerovan
Hejsa, jeg sidder lige og blir lidt i tvivl om hvilken opløsning der egentlig er bedst at køre med på mit tv.
Jeg sidder med et Sony KDL-40V2500 tv, og en RDR-HXD970 optager.
Jeg køre pt med 1080i når jeg ser film, men nu er jeg så blevet i tvivl om det måske ville være bedre at se dem i 720p da det ville give et mere roligt billede ?
Eller vil jeg ikke kunne se forskel ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er lidt forskellige råd rundt omkring på nettet, men som udgangspunkt er progressive signaler bedst på digitale skærme (som alle fladskærme er).
Et 1080i signal kan sagtens være flot og imponerende, men i sidste ende afhænger det næsten suverænt af hvor godt skærmen de-interlacer det - altså omdanner det fra et interlaced signal til et progressivt. Der findes flere metoder til at gøre det, og efterfølgende kommer også skærmens billedforbedringssystem ind i billedet.

Om det giver et bedre resultat med 720p i dit setup, skal jeg ikke kunne sige med 100 % sikkerhed; prøv dig frem.
Hvis du alligevel ikke kan se forskel, så er det jo trods alt en uvidenhed der er til at leve med ;)
Brugeravatar
Af kerovan
Umiddelbart så er der ikk den helt store forskel at se med mine øjne, har siddet og skiftet lidt mellem 1080i og 720p.
Det virker som om det som om der er lidt flere detaljer i billedet med 1080i, men til gengæld virker det også en lille smule mere sløret omkring kanter og ansigter, meget lidt men man kan se det. Kommer også lidt an på hvad det er for en dvd film jeg ser.

Men tak for hjælpen though, gav lidt mere klarhed