15 okt 2007, 22:25
Nå, hehe, eftersom der ikke kom nogle svar lod jeg tvivlen komme Sony til gode. Ud fra betragtninger som at selvom Phillips er både FullHD og 2" større, så er det en ældre generation af paneler og billedbehandlingssoftware som sidder i tv'et, og så vil jeg hellere have den nyeste teknologi fra Sony.
Nu står der så er 40" Tv ca. 2.5 meter fra mine øjn, og nu kommer den virkelige test: Kan jeg bruge det sammen min PC til at surfe på nettet.
Som svar på testen har jeg valgt at skrive dette forum indlæg fra min nye skærm, hvilket bevidner at det kan lade sig gøre at begå sig på nettet i 2.5 meters afstand fra et 40". Her kommer så en vigtig pointe, siden fjernsynet kører 1x1 pixel map (1360x768), skal man IKKE købe et FullHD hvis man planlægger at browse hjemmesider i 1x1 pixelmapping. Det bliver simpelthen for småt.
Så kommer så det næste spørgsmål, kunne jeg have brugt en 46-tommer? Ja, det tror jeg egentlig godt jeg kunne. Lige nu hvor jeg sidder og skriver det her, sidder jeg faktisk og skimter lidt med øjnene, og jeg kan mærke at det nok ikke er behageligt at sidde med så lille en skrift på den afstand i længere tid (Jeg har så gjort det at jeg lige har trykket CTRL + (Plus) for at hæve skriftstørrelsen en tand, og så kan jeg godt nøjes med 40"
Sætter jeg mig frem i sofaen, så jeg sidder ved bordet og skriver, frem for at ligge tilbagelænet i sofaen kommer jeg ca. en halv meter tættere på hvilket placerer mig 2 meter fra skærmen, og fra den afstand bliver alt tekst på skærmen lige den behangelige størrelse.
Så alt i alt til folk som overvejer at købe en TV skærm som erstatning for en PC-skærm, så lad være med at købe FullHD, og hvis du sidder ca. 2 meter fra skærmen er 40" nok. Hvis du sidder over 2.5 vil jeg nok anbefale at man rykker op til 46".
Her vil jeg til slut lige rette en kommentar til flatpanels.dk's udemærkede "find størrelsen" guide, som i mit tilfælde anbefalede et 45" - hvilket jeg så hermed kan skrive under på at man roligt kan tage for gode varer.