Log ind med sociale netværk
15 okt 2007, 18:44
En ting der sprang mig i øjene er hvor hamrende forskellig farvetemperatur de har - de er tydeligvis overhovedet ikke kalibreret, hvilket jeg synes burde være et minimumskrav, når "testerne" stort set bare bliver spurgt om hvad der "har det bedste billede".
Monitor: LG W2600HP
TV: Philips 50" LED-TV 50PFL3008T
3D Projektor: Panasonic PT-AT5000E
TV: Philips 50" LED-TV 50PFL3008T
3D Projektor: Panasonic PT-AT5000E
15 okt 2007, 20:55
Wildt skrev:En ting der sprang mig i øjene er hvor hamrende forskellig farvetemperatur de har - de er tydeligvis overhovedet ikke kalibreret, hvilket jeg synes burde være et minimumskrav, når "testerne" stort set bare bliver spurgt om hvad der "har det bedste billede".Enig. Man kan drage mange sjove konklusioner af det lille indslag, men ingen af dem har at gøre med om man kan se forskel på 720P vs 1080P...
Mvh. Otto
15 okt 2007, 21:33
Når de vælger fjernsynet på baggrund af at kontrasterne er bedre, har det jo intet med opløsningen at gøre, men bare farveopsætningen af fjernsynet.
-Men ja, synd at de ikke lige var kalibreret ens.
AV Precision skrev:Synes da at det forklarer 110% at man ikke skal tage den opløsning så tungt. Ang. det med farverne, så var det jo faktisk det eneste de kommenterede. Og "sælgeren", eller hva han var, sagde jo imellem linierne at de skulle se bort fra farverne, og fortælle hvilken der stod tydligst.Wildt skrev:En ting der sprang mig i øjene er hvor hamrende forskellig farvetemperatur de har - de er tydeligvis overhovedet ikke kalibreret, hvilket jeg synes burde være et minimumskrav, når "testerne" stort set bare bliver spurgt om hvad der "har det bedste billede".Enig. Man kan drage mange sjove konklusioner af det lille indslag, men ingen af dem har at gøre med om man kan se forskel på 720P vs 1080P...
Når de vælger fjernsynet på baggrund af at kontrasterne er bedre, har det jo intet med opløsningen at gøre, men bare farveopsætningen af fjernsynet.
15 okt 2007, 21:34
urbananen skrev:AV Precision skrev:Synes da at det forklarer 110% at man ikke skal tage den opløsning så tungt. Ang. det med farverne, så var det jo faktisk det eneste de kommenterede. Og "sælgeren", eller hva han var, sagde jo imellem linierne at de skulle se bort fra farverne, og fortælle hvilken der stod tydligst, hvilken jo handler om opløsning.Wildt skrev:En ting der sprang mig i øjene er hvor hamrende forskellig farvetemperatur de har - de er tydeligvis overhovedet ikke kalibreret, hvilket jeg synes burde være et minimumskrav, når "testerne" stort set bare bliver spurgt om hvad der "har det bedste billede".Enig. Man kan drage mange sjove konklusioner af det lille indslag, men ingen af dem har at gøre med om man kan se forskel på 720P vs 1080P...
15 okt 2007, 21:55
I virkeligheden er der egentlig heller ikke nogen grund til at gøre det så akademisk at købe tv - det drejer sig om hvorvidt dét man ser er godt eller ej. Problemet er at dét i sig selv kan være svært at vurdere, men det er netop dét man så skal arbejde med - lære hvad man skal kigge efter og hvorfor, mere end prøve at forstå de tekniske specifikationer.
urbananen skrev:Det forklarer at der er mange andre ting der har mere betydning, ikke at opløsningen er ligegyldig. Og det kan under alle omstændigheder ikke bruges til at konkludere hvor stor forskellen er på 720P og 1080P - så skulle billedet udover opløsningen være ens.
Synes da at det forklarer 110% at man ikke skal tage den opløsning så tungt.
I virkeligheden er der egentlig heller ikke nogen grund til at gøre det så akademisk at købe tv - det drejer sig om hvorvidt dét man ser er godt eller ej. Problemet er at dét i sig selv kan være svært at vurdere, men det er netop dét man så skal arbejde med - lære hvad man skal kigge efter og hvorfor, mere end prøve at forstå de tekniske specifikationer.
Mvh. Otto
15 okt 2007, 22:13
Du kan bare ikke fortælle hr. og fru Danmark hvad det er de skal se efter på en måde så alle kan være med når de først står i butikken. Her tæller buzzwords som fullHD desværre ret meget, ligesom 15000:1 i kontrastforhold, 4 ms responstid og 12 bit signalbehandling gør det...
Hvis de nu havde gjort deres arbejde ordenligt på Gear-Online så kunne man i det mindste have givet en praktisk demonstration af hvor lidt fullHD betyder. Dine egne målinger af det reelle kontrastforhold på diverse TV er et andet eksempel på hvordan man kan skyde betydningen af specifikationerne i sænk.
Hvis de nu havde gjort deres arbejde ordenligt på Gear-Online så kunne man i det mindste have givet en praktisk demonstration af hvor lidt fullHD betyder. Dine egne målinger af det reelle kontrastforhold på diverse TV er et andet eksempel på hvordan man kan skyde betydningen af specifikationerne i sænk.
16 okt 2007, 08:40
Jeg kan godt li at han til sidst nævner at forskellen ikke betyder så meget på de "små" fjernsyn for det er helt korrekt.
Jeg valgte selv et full HD og har fået tudet ørene fulde fra folk som mente at jeg faldt for buzz words og at der ikke var forskel osv osv.
MEN....
Jeg sidder 2-2,5m fra min 46" og jeg kan godt se forskel på720p og 1080p + så bruger jeg det også meget til PC så derfor er full hd meget fordelagtigt. Skulle jeg ikke bruge det til PC ville jeg have sparet de 4K og købt et HD-ready istedet
Jeg valgte selv et full HD og har fået tudet ørene fulde fra folk som mente at jeg faldt for buzz words og at der ikke var forskel osv osv.
MEN....
Jeg sidder 2-2,5m fra min 46" og jeg kan godt se forskel på720p og 1080p + så bruger jeg det også meget til PC så derfor er full hd meget fordelagtigt. Skulle jeg ikke bruge det til PC ville jeg have sparet de 4K og købt et HD-ready istedet
16 okt 2007, 09:20
personligt har jeg også selv købt 2 stk M86 en 40 og en 37.. hvorfor, ja prisforskellen var fesent lille.
derudover har jeg haft R86 og M86 stående lige ved siden af hinanden..
og hvordan har de lige sat billedet op, hvad kilde sender de fra?
min forskel blev en del større da jeg brugte JUST SCAN, fordi jeg så fik et billede uden skalering (testet med min PS3 og mit mediecenter)...
synes M86 er mil fra R86 hvad angår farver, og sortniveau, 1920x1080 er måske ikke 100% relevant i stuen hvor jeg sidder 3 meter væk, men 37" er min gamer skærm og til tider sidder vi pænt tæt på, og 1080p på den kontra 720p på R86´eren gav en enorm forskel.
Måske 1920x1080 er et buzzword, men skalering af kilder har aldrig været en god ting, så så længe man kører 1080i og 1080p så vil jeg helst have et panel der ikke skalere..
bare Xbox360´eren på den gamle R72´er, når jeg kørte 720p kontra VGA kabel 1360x768 i menuerne, stod det væsentligt skarpere.
igen vil gerne vide lidt mere om baggrunden i den test, jeg er ikke helt over 1080p og opløsnings jagten. og du vil aldrig kunne lave en sammenligning på 2 paneler med forskellige specs, og fabriks indstillinger.
den dag der er et firma der kan opfinde et panel til præcist 720P uden skalering og præcist 1080p uden skalering med præcist de samme kontrast forhold, sort niveau og alt andet, så er jeg klar til en test.
derudover har jeg haft R86 og M86 stående lige ved siden af hinanden..
og hvordan har de lige sat billedet op, hvad kilde sender de fra?
min forskel blev en del større da jeg brugte JUST SCAN, fordi jeg så fik et billede uden skalering (testet med min PS3 og mit mediecenter)...
synes M86 er mil fra R86 hvad angår farver, og sortniveau, 1920x1080 er måske ikke 100% relevant i stuen hvor jeg sidder 3 meter væk, men 37" er min gamer skærm og til tider sidder vi pænt tæt på, og 1080p på den kontra 720p på R86´eren gav en enorm forskel.
Måske 1920x1080 er et buzzword, men skalering af kilder har aldrig været en god ting, så så længe man kører 1080i og 1080p så vil jeg helst have et panel der ikke skalere..
bare Xbox360´eren på den gamle R72´er, når jeg kørte 720p kontra VGA kabel 1360x768 i menuerne, stod det væsentligt skarpere.
igen vil gerne vide lidt mere om baggrunden i den test, jeg er ikke helt over 1080p og opløsnings jagten. og du vil aldrig kunne lave en sammenligning på 2 paneler med forskellige specs, og fabriks indstillinger.
den dag der er et firma der kan opfinde et panel til præcist 720P uden skalering og præcist 1080p uden skalering med præcist de samme kontrast forhold, sort niveau og alt andet, så er jeg klar til en test.
16 okt 2007, 14:37
I første tilfælde er kildematerialet helt i orden og det er kun gengivelsen der tages højde for, men i dit tilfælde er kildematerialet ikke i orden når du viser 720p, så du fodrer dit TV med et dårligere signal end det egentlig burde modtage og her bliver forskellen mere tydelig.
zubzer0 skrev:Jeg sidder 2-2,5m fra min 46" og jeg kan godt se forskel på720p og 1080p + så bruger jeg det også meget til PC så derfor er full hd meget fordelagtigt. Skulle jeg ikke bruge det til PC ville jeg have sparet de 4K og købt et HD-ready istedetProblematikken er ikke helt den samme. Her testes det om man umiddelbart kan se forskel på et 1080p signal på hhv. en 1080p skærm og en 720p skærm. Ikke om man kan se forskel på et 1080p og et 720p signal på en 1080p skærm.
I første tilfælde er kildematerialet helt i orden og det er kun gengivelsen der tages højde for, men i dit tilfælde er kildematerialet ikke i orden når du viser 720p, så du fodrer dit TV med et dårligere signal end det egentlig burde modtage og her bliver forskellen mere tydelig.
16 okt 2007, 15:25
Jeg er også helt enig i, at al skalering er noget lort. Heltalsskalering, såsom 1:2, 2:1, 2:3, etc kan man slippe nogenlunde hæderligt fra uden avancerede algoritmer, som ofte gør mere skade end gavn. Men kæden hopper helt af, når man skal skalere 720 op til 768. Det kan muligvis gå, hvis billedet er en panorering hen over raslende blade, men ved skarpe skrå linier går det galt. Jeg har set utallige eksempler på pc'en med billeder, der er lidt mindre/større end skærmens opløsning, men som skaleres til fullscreen. Det ligner lort!
Død over dem der fandt på, at alle HD-Ready TV skal sælges med opløsningen 1366x768!!!
Og jeg gider ikke høre historien om 3x256 i grafikkorthukommelse, der overhovedet ikke er et problem længere og i øvrigt heller ikke var det, da HD-Ready LCD TV kom på markedet!
Er der nogen, som ved nok om produktion af LCD paneler til at fortælle, om det er et problem at vælge opløsningen forfra, når man laver en ny produktionslinie? Nej, vel! (PC-skærme: 1024x768, 1280x1024, 1400x1050, 1440x900, 1680x1050, osv. )
Vil nogen please, please lave et 19-32'' TV i opløsningen 1280x720, så man kan se HDTV i native opløsning i soveværelset!
Undskyld dette rant om opløsning på LCD TV...
Rasmusdc skrev:den dag der er et firma der kan opfinde et panel til præcist 720P uden skalering og præcist 1080p uden skalering med præcist de samme kontrast forhold, sort niveau og alt andet, så er jeg klar til en test.Helt enig!!!
Jeg er også helt enig i, at al skalering er noget lort. Heltalsskalering, såsom 1:2, 2:1, 2:3, etc kan man slippe nogenlunde hæderligt fra uden avancerede algoritmer, som ofte gør mere skade end gavn. Men kæden hopper helt af, når man skal skalere 720 op til 768. Det kan muligvis gå, hvis billedet er en panorering hen over raslende blade, men ved skarpe skrå linier går det galt. Jeg har set utallige eksempler på pc'en med billeder, der er lidt mindre/større end skærmens opløsning, men som skaleres til fullscreen. Det ligner lort!
Død over dem der fandt på, at alle HD-Ready TV skal sælges med opløsningen 1366x768!!!
Og jeg gider ikke høre historien om 3x256 i grafikkorthukommelse, der overhovedet ikke er et problem længere og i øvrigt heller ikke var det, da HD-Ready LCD TV kom på markedet!
Er der nogen, som ved nok om produktion af LCD paneler til at fortælle, om det er et problem at vælge opløsningen forfra, når man laver en ny produktionslinie? Nej, vel! (PC-skærme: 1024x768, 1280x1024, 1400x1050, 1440x900, 1680x1050, osv. )
Vil nogen please, please lave et 19-32'' TV i opløsningen 1280x720, så man kan se HDTV i native opløsning i soveværelset!
Undskyld dette rant om opløsning på LCD TV...
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto