Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hejs
Søger en tft skærm udelukkende til gaming.

Mine krav:

- Max 5 ms
- Billedkontrastforhold minimum 1500:1 (helst 2000:1)
- DVI
- IKKE widescreen
- Minimum 19"
- Max 2500, måske lidt over :P

På forhånd tak :)
Af hejs
Ved ikke om widescreen er godt til gaming. Spiller normalt ikke på en med widescreen.

Ellers hvis i har noget at tilføje eller ændre, må i MEGET gerne :)
Af evhra7077
Samsung Syncmaster 931BW

19"
Kontrast 2000:1
Responstid: 2ms

På tilbud..! faktisk i Fona til 1799,-
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LG L1982U vil være et bedre bud, til bare 200 kr. mere.
Af Rasmusdc
synes ellers widescreen fungere fint til gaming, og ville ikke slippe min, især ikke når man arbejder på desktop...

Husk du kan bare sætte det i driveren så den kører reelt 4:3 når du spiller spil som ikke fungere i wide..

har selv en 225BW som jeg er ok glad for... og 226BW er en super skærm til en fornuftig pris mener den er 2 eller 3ms. og sådan en ligger på kun 2400-2500 kr med en bedre opløsning
Af TYBO
Gamer også på 22" widescreen og sjovt nok får jeg flere FPS på 1680*1050 end på min gamle 19" med 1280*1024
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilket ikke kan have noget med skærmen at gøre. Der sker ikke nogen kommunikation den anden vej, så når dine data først har forladt grafikkortet, så ved det ikke hvad der sidder i den anden ende.

Det bør ikke fremstilles som om 1680x1050 generelt vil give flere fps end 1280x1024. Der er flere pixels der skal renderes, hvilket (givet at alle andre faktorer er 100% ens) skal medføre end nedgang i performance.
Af TYBO
"Der er flere pixels der skal renderes, hvilket (givet at alle andre faktorer er 100% ens) skal medføre end nedgang i performance."

Det er jo så ikke helt sandt da de nye gfxkort er optimeret til højere opløsninger.
Mange nyere GFXkort giver lavere FPS i små opløsninger.
Selvfølgelige kommer de til kort hvis man går over det de er optimeret til.
Af Renoir
TYBO skrev:Det er jo så ikke helt sandt da de nye gfxkort er optimeret til højere opløsninger.
Mange nyere GFXkort giver lavere FPS i små opløsninger.
Selvfølgelige kommer de til kort hvis man går over det de er optimeret til.
Synes jeg slet ikke giver mening. Har du nogle facts at bakke det op med?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, de er ikke! Dine spil bliver bare CPU begrænsede i de lavere opløsninger, således at resten af computeren bliver flaskehalsen når du sænker opløsningen. Hvis grafikkortet så og sige kan levere flere billeder pr. sekund end resten af din computer kan følge med til, så vil du se en mætning i antallet af frames/s fordi du ikke vinder noget ved at få et større grafikkort før du har skiftet flaskehalsen i dit setup ud.

Denne trend ses tydeligt at disse målinger, hvor opløsningen er så lav at en stor del af alle grafikkortene leverer samme ydelse - dvs. du er begrænset af resten af computeren i stedet:
http://www23.tomshardware.com/graphics_ ... &chart=285
hvorimod man bliver begrænset af grafikkortet alene når man går op i opløsning og detaljegrad:
http://www23.tomshardware.com/graphics_ ... &chart=288
Læg venligst mærke til at der trækkes 180 fps i 1024x768 og at alle de øverste grafikkort ca. trækker samme fps - det er netop den mætning jeg taler om. I 1600x1200 med alt liret slået til trækker det hurtigste kort nu kun 121 fps og spillet er ikke længere begrænset af resten af systemet. Du kan også se hvordan resten af kortene nu ikke kan følge med det hurtigste kort fordi man udelukkende begrænses af grafikkortets ydeevne.

Dette betyder altså på ingen måde at du får færre FPS i lave opløsninger! Det betyder bare at der er en øvre grænse for hvor mange FPS du kan hive ud af dit system som en helhed i det pågældende spil når du sænker opløsningen, men når du HÆVER opløsningen vil din performance begynde at blive grafikkortbegrænset (og så falder dine FPS).