Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vil gerne have et LCD tv 37" fra Samsung i R8 eller M8 serien. Er lidt forvirret over opløsningerne. Hvad er bedst?

Har prøvet den nye applet for at beregne siddeafstand/skærmstørrelse/opløsning på http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Mit tv skal stå 3 meter fra sofaen. Synes bare det virker lidt absurd jeg skal have 76" og 54" for hhv 1920x1020 og 1366x768. Kan det virkelig passe. Jeg skal bare bruge tv'et til fjernsyn og dvd/blue-ray (når jeg får råd).

Men hvilken opløsning er bedst og mest fremtidssikret? Er det dumt at gå efter 1366x768 når man kan få FullHD på 1920x1020 for bare en tusse mere.

Håber jeg kan få lidt afklaring af dette inden jeg køber min nye skærm.

MVH
Jens
Af Angel
1920x1080 er selvfølgelig bedre end 1366x768, da det har en højere opløsning, men det garentere ikke bedst kvalitet, hvis man eksempel sammenligner LCD 1080p mellem Plasma 720p i nogle tilfælde.

De der beregninger holder ikke en meter efter min mening. Det kommer meget an på, hvor trænet din øje er. Jeg kan udemærket se forskel mellem 720p og 1080p på min 21.3" TFT fladskærm.

Min mening!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, vores applet er desværre korrekt nok.
Vi har flere førstehåndskilder der bekræfter at man ikke kan se forskellen på et fullHD display og et alm. 720p display med mindre man går tættere på end hvad godt er.

Egentlig var appletten ment som noget der skulle få folk til at droppe fokus på fullHD fordi de alligevel ikke kunne se forskellen i dagligdagen.

Angel: Appletten fortæller ikke om du kan se forskel på 720p og 1080p materiale på din skærm. Den fortæller om du kan se detaljerne på et 1080p TV i en given afstand. Vi gør dig jo også opmærksom på at det er langt vigtigere at have kildematerialet i orden end at have en høj opløsning, så dit udsagn bakker jo bare denne udtalelse op.
Af TYBO
Tjaaa jeg vil nok synes at give f.eks. 3000 ekstra for full hd på en 37" ville være spild men når man er nede i 1000kr så ville jeg nok tage full hd.
Af Rasmusdc
har selv haft en R8 inden for dørene, har i dag en 37" og 40" M86... FullHD problematikken væk, så synes jeg at M8 levere bedre billede end R8... farverne, og sort niveauet er bedre, og det har ikke noget med opløsningen at gøre..

40" er bedre end 37" da den glossy overfalde faktisk giver en del mere liv i farverne, og igen et følelses mæssigt bedre sortniveau..

M panelet viser bedre HD, kan igen ikke sige om det har noget med fullhd eller de øvre faktorere, den har HDMI1.3 om det giver noget ved jeg ikke. og den skal ikke skalere de store kilder..

OG det er der jeg tror forskellen er... Skalering...

NEJ man kan ikke se forskel. men hvis jeg har en 1080 p film jeg skal skalere så får man ikke det rette pixel forhold, det samme hvis jeg afspiller 720p content på en 1080p skærm...

Som gamer skærm ja. der vil jeg holde mig til M86, når jeg spiller Xbox 360 i kontoret så sidder jeg inde for 2 meter, og der kan man sagtens se forskel på 1080p og 720p... derudover så kører jeg 1080p i stuen på min ps3...

anyways min følelse med M8 er at det ER et bedre panel end R8 måske er det ikke FULLHD der gør det, men mange andre faktorer..

OG lige en sidste ting, vi havde en pixelfejl på den R8 vi returnerede, den var synlig, også fra 3meters afstand på en ensfarvet baggrund... selv ved alm tv var den synlig kom man lidt tætter på skærmen... fullhd har 2x pixel i samme areal, du ser ikke pixelfejl på den, så en der stod hos fona med 7 pixelfejl (mine har ikke nogle) det tog mig lang tid med 10 cm afstand at se dem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvor sender man jobansøgninger til det der kontor hvor I spiller Xbox?
Af Rasmusdc
kontoret i min lejlighed jeg taler om..

det har vi lavet til halvt multimedierum, med 360´eren / 5.1 lyd and so on..

på arbejde må jeg leve med en laptop og en 19" TFT.