Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Krede :)
Hejsa,

Jeg leder efter en 17" laptop med god billedkvalitet, da den skal bruges til billedredigering. Jeg leder efter den for en bekendt, og det skal siges, at det skal være en laptop.
Nu er skærmene i laptops ikke ligefrem kendt for at imponere synderligt, men jeg går stærkt ud fra, at der er forskel. Opløsningen er ikke det vigtigste for ham, men det er derimod god kontrast og gode farver.

Jeg har umiddelbart svært ved at finde ret mange specs på de forskellige paneler der er brugt desværre. Håber i kan hjælpe.

Prisen skulle helst ikke overstige 10.000,-

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle skærme i bærbare er TN paneler. Der kan være forskel på coatingen hvilket medfører bedre kontrast, men der er ikke nogen guideline for hvilke modeller der har de bedste paneler til bærbare.
Af zubzer0
Jeg kan kun anbefale at man selv går ud og kigger på de forskellige modeller for der er stor forskel på mærker og modeller imellem.
Men min generelle opfattelse er at Asus bærbare har meget godt skærme.
Af donoester
Tror efterhånden jeg har set nok bras til at konstatere at flexviews var de bedste skærme der nogensinde var produceret til bærbare computere - kan meget nemt hamle op med fladskærme til desktop-brug også. (Se evt. http://img.photobucket.com/albums/v65/d ... G_0825.jpg)
Som sagt, der er ingen producenter af den længere, fordi det ikke er rentabelt at lave en 15" 4:3 IPS SXGA+ eller UXGA skærm overhovedet.
Se evt. sammenligninger med en Thinkpad T60p flexview vs. Dell Lattitute D610.
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2864

Det skal dog siges at 17" widescreen skærme i bærbare er en "smule" bedre end mindre skærme - måske fordi der ofte anvendes 2 CCFLs i dem, mens stadig et lyshelvede med dårlig kontrast for det meste - desværre.
Af spiff
Jeg har en T60p, og der er ingen tvivl om at det er den bedste skærm i en bærbar jeg nogensinde har haft. Set i forhold til mine kolegaers modeller som består af en masse forskellige Lenovoer. Så er det helt uden sammenligning. Hvis de er holdt med at producere disse paneler skal der gå lang tid før jeg skal ha byttet min bærbar.
Af Krede :)
Tak for svarene.

Ærgeligt at man er holdt op med at producere alternativer til TN panelerne i laptops :((

Personligt ville jeg også gerne betale ekstra for en bedre skærm i min laptop. Det er jo en skræmmende sammenligning du kommer med der donoester! Utroligt, at der ikke er et marked for det.

Jeg har anbefalt HP Dv9500 til ham jeg skulle finde laptop'en til. Flere tests online peger på at den i det mindste har en ganske lysstærk og forholdsvis kontrastrig skærm.
Af donoester
Producenterne er jo altid pengegriske, så der spares i dag hvor der spares kan - da de mest populære bærbare jo koster 5-6k - men det har smittet af i de fleste prisklasser i dag. En enkelt overgang kunne man være heldig at få en Asus med en LG/Philips SXGA+ IPS skærm, men det var rent held.

Hvad HP og deres "brightview" angår, er det lidt af en fortalelse - ganske vist er det lyst, men ikke specielt lysere end så mange andre displays. Kontrasten er ret ringe, hvis man skal tro på:

http://www.notebookcheck.net/Review-HP- ... 003.0.html - 212:1 :)

Det er så ikke DV9500, så man kan da håbe på skærmen ikke er den samme. Har dog mine betænkeligheder...