Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af simon says
Har fået at vide i en FONA at en LCD skærms levetid er ca. 60.000 timer og at det derfor ikke har nogen særlig betydning hvis modellen har været udstillet en måneds tid.

Er det korrekt?
Af TYBO
Ja men du skal passe på med at du ikke køber den dyre hos Fona end hvad den koster fra ny på nettet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
1 måned i en udstilling burde ikke være et problem, men hvis den har kørt uafbrudt i et halvt eller helt år, ville jeg nok være lidt tilbageholden.

Selv om man oplyser 60.000 timer, så skal det bemærkes, at det er levetiden (halveringstiden) på backlight enheden i panelet. Faren for, at et andet komponent står af før de 60.000 er ret høj. Specielt hvis apparatet har kørt 12-18 timer konstant hver dag, for så medfører varmen der opstår typisk, at komponenterne slides hurtigere.
Af simon says
Tak for svarene :)
Tror det ender med at jeg køber den. Får lidt afslag i prisen så den kommer til at ligge lidt over laveste pris på hifipriser men føler mig mere tryg ved at handle i en "rigtig" butik. Næste skærm, når jeg er knap så meget skærm-newbie, bliver nok over nettet.
Af TYBO
Sig da til dem at du kan købe den billigere i ny udgave på nettet....så man de da som minimum matche den pris.

HUSK at de kan lyve så meget de vil om hvor lang til den har hængt der som demo....du skal aldrig stole på sådan en sælger.