Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

bentpetersson skrev:Måske at du vil læse hvad man skriver, inden du kommenterer.
Jeg skrev følgende: Et LEDTV kan ikke konkurrere med et OLEDs 0 cd/m2
Read more at http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... pGpkzy3.99
Det er jo netop det jeg gør - og undrer mig over.
Du skriver, at du oplever "total sort" på din JS9005, men samtidig også at LCD ikke kan konkurrere med 0 cd/m2.
Jeg spørger derfor, hvad din definition af "total sort" er? I min verden er "total sort" = 0 cd/m2

Den John Archer-artikel skal man tage med et gran salt. Det er meget underholdende at læse, men mest af alt lader det til, at han blot videregiver, hvad Samsung fortæller. Han gør det samme i sine artikler om Panasonic og Sonys OLED-TV.

Rasmus har her skrevet en ret god artikel her: http://flatpanels.dk/nyhed.php?subactio ... 1485254312
Kim, måske skal du læse, hvad jeg har skrevet, som svar til følgende indlæg:
"Hvis det handler om tvet, ville jeg altid vælge bagbelyst fremfor kantbelyst pga. de muligvis viser bedre sortniveau og højere kontrast."

Tråden handler ikke om OLED eller forsvar på OLED.
bentpetersson skrev:Måske at du vil respektere tråden. Eller åbne en ny om dit indhold og mening.

Og samtidig også respektere John Archer.

http://forum.recordere.dk/konkurrencen- ... er#1506623
Jeg er ked af, at du ikke vil forklare din definition af "total sort".

Jeg respekterer da tråden. Jeg har både svaret på det du skrev om kant-belysning vs. bagbelysning, og jeg har knyttet en kommentar til John Archers artikel.
Det er fint, at Jens mener det. Jeg synes nu heller ikke, at jeg har kaldt John Archer for utroværdig.
Jeg kan blot konstatere, at her på Flatpanels vurderer man med langt større forbehold, hvad man ser på et messegulv og forholder sig mere kritisk til det man ser.
Jeg kan desværre ikke svare dig andet end, at du også er velkommen til at tage et OLEDTV med til min invitation. På begge de danske elektronikfora har vi diskuteret dette og andre spørgsmål til uendelighed.
Jeg besidder i øvrigt to oledskærme, som jeg nyder lige så meget som mit TV.
Tilbage til tråden.
Hej :) .

Rasmus har oplyst priserne i USA på de relevante TV. Jeg har derfor fundet ud af, at 1 US Dollar = 6,97 kr. Jeg har så omregnet disse amerikanske priser til danske kroner.

Samsung SUHD KS 8000 fra vistnok sidste år kostede 12.546 kr i USA. Jeg går ud fra at dette er NYPRISEN.

SUHD 8500 kostede 13.940 kr i USA

Nyprisen på QLED Q 7 er 17.425 kr i USA

QLED Q8 koster 24.395 kr i USA

Som man har været inde på i denne tråd, bliver QLED Q-serier dermed markant dyrere end sidste års SUHD modeller. Æv. :((

Jeg er godt klar over, at man ikke KAN OVERSÆTTE DE AMERIKANSKE PRISER TIL DANSKE PRISER 100 %. MEN OVERSTÅENDE GIVER MÅSKE ALLIGEVEL ET billede af, hvad vi kan forvente i Danmark.

Kærlig hilsen Jan
QDLED vs QLED paneler.
En af grundene til at der tilsyneladende er noget forvirring omkring Samsungs brug af ordet QLED er at det blot er et smart markedsføringstrick for at få LCD panels tilføjet quantum dots til at lyde som noget avanceret OLED agtigt.
Men som flere her antyder så er det stadig den forældede LCD teknologi der blot er peppet lidt op.

Men der er en "rigtig" QLED teknologi der i princippet vil kunne overgå OLED teknologien.
Det er en teknologi hvor man totalt har skrottet LCD og bagbelysning og lader de små quantum dots selv både skabe lys og billede.
Ret analogt til de "Crystal LCD" paneler Sony eksperimenterede med for år tilbage hvor lys og billede blev skabt af bittesmå LED pixels.
I den rigtige QLED udgave er disse LED pixels erstattet af aktive "selvlysende" quantum dots pixels.
http://www.techradar.com/news/televisio ... nt-1296520
Rigtig QLED ligger dog minimum 4-5 år ude i fremtiden, hvis man skal tro et af selskaber bag (Nanosys, som Samsung har opkøbt). Det kan selvfølgelig også være, at de er konservative.

Overordnet drives udviklingen mod et alternativ til OLED under fanen microLED. Der er en del selskaber, som forsker i dette. Det er bittesmå inorganiske lysdioder ,som kan bruges til bl.a. at lave skærme. Jeg skrev lidt om arbejdet med microLED her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1477048049
Tak Bruno for et interessant indlæg samt link. Som altid fokuserer vi som mennesker på fremtiden, der endnu ikke er kommet, i stedet for at nyde nuets teknologi.
Og netop begrebet Qled, der uanset navn og beslægtning til LCD, jo kun er en fortsat vej til noget endnu nyere og mere fantastisk. Det bliver spændende i den nærmeste tid at få QLED-skærmene fra Samsung at se ved nærmere selvsyn, men det er jo fantastisk - ja, ikke mindre - med alle de fremskridt skærmene har taget de senere år.
Hver gang jeg åbner mit 9005 tænker jeg som tekniker på, hvor megen viden, erfaring og ikke mindst akkuratesse, der skal til for at fremstille et sådan vidunder.
bentpetersson skrev:Tak Bruno for et interessant indlæg samt link. Som altid fokuserer vi som mennesker på fremtiden, der endnu ikke er kommet, i stedet for at nyde nuets teknologi.
Og netop begrebet Qled, der uanset navn og beslægtning til LCD, jo kun er en fortsat vej til noget endnu nyere og mere fantastisk. Det bliver spændende i den nærmeste tid at få QLED-skærmene fra Samsung at se ved nærmere selvsyn, men det er jo fantastisk - ja, ikke mindre - med alle de fremskridt skærmene har taget de senere år.
Hver gang jeg åbner mit 9005 tænker jeg som tekniker på, hvor megen viden, erfaring og ikke mindst akkuratesse, der skal til for at fremstille et sådan vidunder.
Men uden at sige noget negativt ville det være underligt om udviklingsafdelingerne hos konkurrenter som Philips, Sony, LG, Panasonic,...Medion?, Og en masse kinesiske mærker også forsker i tvfremtiden, så Samsung er ikke de eneste der kan lave TV.
[stødeligt indhold fjernet af moderator. Hold en sober tone tak.]

QLED er nu flere år ud i fremtiden. For et halvt års tid siden sad du og snakkede om, at du ville købe et her i 2017. O_O

Og ja, jeg snakker RIGTIG QLED, ikke Samsung desperations-markedsførings-stunt 8-)

(Forudser, at Bent nu kommer med en "Hold dig venligst til emnet, tak" standard-reaktion).