Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Her og andre steder synes folk at være rimelig glade for deres Samsung LE32R51B'er, så jeg blev meget forundret da jeg klikkede ind på forbrug.dk og fandt at dette TV scorede meget dårligt (laveste karakter - 1 dot) på mange billedkvalitetspunkter.

forbrug.dk - test samsung LE32R51BX/XEC

Jeg står og skal købe mig et nyt TV, og jeg havde blikket rettet mod et Samsung LE26R51B, men nu bliver jeg usikker. Jeg bruger faktisk ikke TV-skærmen til meget, men det hænder at jeg ser en film en gang imellem. Hvis jeg skal være ærlig, er den der ser mest TV i familien min lille søn, som ser en halv times børneprogram hver dag - og lidt til engang imellem.

Jeg har fundet Samsungen til ca 7500 i Tyskland, inklusive levering. Det TV jeg har i øjeblikket er et 21" B&O MX3500 som er ved at være træt. Med mit lille TV-brug taget i betragtning, ville jeg måske være bedre tjent med et billigere og enklere alternativ til Samsungen, hvorfor jeg også har kigget en del på et lille 20-tommers 4:3-TV som kan fås for ca halvdelen af hvad Samsunget ville koste mig: Toshiba 20VL55. Det kan købes både i Tyskland og hos Pixmania.

Da fladskærmsteknikken stadig er i rivende udvikling, giver det måske en vis mening at vente med den helt store investering - specielt da jeg ikke har de helt store behov lige nu...

Hvad siger i? Er der fejl i forbrug.dk's test af Samsungen?
Af kbth
Jeg har endnu ikke selv købt det Samsung du nænver, men har ligesom du selv undersøgt det ganske nøje. Mit indtryk fra diverse forretninger, hvor jeg har set både alm. TV og DVD er at billedkvaliteten er rigtigt god. Derfor overrasker det mig meget med det dårlige tesresultat. Jeg synes dog at kunne huske, at der var en del kontroverser omkring testmetoden, men det ved de mere teknisk faglige nok mere om end mig.

Da jeg som sagt selv har undersøgt samme fjernsyn, og ikke kan finde det til under 9.200 kr. inkl levering i Tyskland er jeg også nysgerrig, hvor du har fundet det til 7.500, hvis jeg må spørge?
Af Olaf.dk
Jeg har også kigget på disse Samsung.modeller "in action" og synes at billedet er bedre end de fleste andre...
Da jeg som sagt selv har undersøgt samme fjernsyn, og ikke kan finde det til under 9.200 kr. inkl levering i Tyskland er jeg også nysgerrig, hvor du har fundet det til 7.500, hvis jeg må spørge?
Jeg kigger på 26" versionen og er nu også begyndt at overveje 23" versionen (som jeg har fundet i Holland til 5500). 26" versionen til 7500 incl levering er hos digitalo.de (ikke på lager i øjeblikket) hvor det koster 970 euro + forsendelse til DK på 30 = 1000 euro = DKK 7500.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes som grundregel tests fra forbrugerstyrelsen, aviserne og de lidt overfladiske blade er tæt på ubrugelige.

For at give et eksempel, så skrev EB først om, at de billige skærme var klart bedst til prisen. Herefter kom en artikel om, at de billige skærme var noget rigtig skrammel.

For nyligt udgav EB så artiklen, som omhandlede de indbyggede DVB-T tunere, hvor EB så mente, at forbrugerne blev snydt og ikke kunne se digitalt Tv på deres nye indkøbte Tv.
Senest har de lavet en test, hvor de mener de billige skærme igen er bedst.

Det er alt sammen enormt ussammenhængende og overfladisk. Uden at kende til deres testmetoder så virker det mest som om, at de bare tilslutter skærmene og skriver de første indtryk, som falder dem ind.

Jeg vil hellere anbefale dig at søge erfaringer blandt entusiaster - f.eks. her - eller læse nogle lidt mere saglige tests. Der kommer for resten også tests af Tv i fremtiden her på Flatpanels.dk.

Den første skulle gerne være klar i næste uge.
Af Olaf.dk
Jeg synes som grundregel tests fra forbrugerstyrelsen, aviserne og de lidt overfladiske blade er tæt på ubrugelige.
Nu vil jeg mene at der burde være forskel på Ekstrabladet og Forbrugerstyrelsen... Forbrugerstyrelsens test virker da ikke helt useriøst, med både tekniske målinger og subjektive seerpaneler, men jeg må give dig lidt ret alligevel. Jeg ved mere inden for fotoverden og inden for det område har jeg set både danske, svenske, tyske og amerikanske "officielle" forbrugerblade skrive nonsens.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
I Forbrugerstyrelsen seneste test anmeldte man en skarre af blandt andet forældede produkter og her nåede man frem til, at det ikke kunne betale sig at købe fladskærme - baseret på forældede skærme?

Som erfaren kan man også tit undre sig over de resultater de kommer frem til i disse massetest af skærme – de varierer meget fra saglige tests.
Jeg vil æde min gamle hat på, at de ikke har skænket meget tid til hver skærm. Jeg ved godt, at forbrugerstyrelsen ikke selv har lavet testen, og det er et firma som outsourcer sådan noget der står bag den, men den er alligevel ret usaglig efter min mening.

Jeg synes på ingen måde man kan opstille en vurdering således: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/av ... fjernsyn1/

Et antal prikker siger ikke meget om det praktiske. Hvis der ingen kommentar til det er, hvordan skal man så vide hvad de snakker om? Hvis 4 prikker er godt i billedkvaliteten, hvad er det så der er godt? Er det gengivelsen af analoge Tv signaler? Er det præcise farver? Er det fordi skærmen er god til at gengive sort? Er det fordi baggrundsbelysningen er god? Er det fordi skærmen kan tilsluttes ved native opløsning til en PC og derved levere et godt billede?
Har de overhovedet kigget efter alle de faktorer og hvis de i så fald har overset én, hvordan skal man så have en mulighed for at vide det? Hvad nu hvis de slet ikke er opmærksomme på, at en inhomogen baggrundsbelysning kun ses i få situationer, men kan være grænseløst irriterende?

Men ja der er muligvis kvalitetsforskel på forbrugerstyrelsen og EB, men jeg synes stadig ikke der er en stor anvendelighed i deres tests.
Du må ikke forstå det negativt rettet mod dig - jeg bryder mig bare ikke om deres tests og specielt ikke det postyr det skabte de følgende dage hos den snæversynede presse.
Af jacob
Rasmus Larsen skrev:I Forbrugerstyrelsen seneste test anmeldte man en skarre af blandt andet forældede produkter og her nåede man frem til, at det ikke kunne betale sig at købe fladskærme - baseret på forældede skærme?

Som erfaren kan man også tit undre sig over de resultater de kommer frem til i disse massetest af skærme – de varierer meget fra saglige tests.
Jeg vil æde min gamle hat på, at de ikke har skænket meget tid til hver skærm. Jeg ved godt, at forbrugerstyrelsen ikke selv har lavet testen, og det er et firma som outsourcer sådan noget der står bag den, men den er alligevel ret usaglig efter min mening.

Jeg synes på ingen måde man kan opstille en vurdering således: http://www.forbrug.dk/test/testbasen/av ... fjernsyn1/

Et antal prikker siger ikke meget om det praktiske. Hvis der ingen kommentar til det er, hvordan skal man så vide hvad de snakker om? Hvis 4 prikker er godt i billedkvaliteten, hvad er det så der er godt? Er det gengivelsen af analoge Tv signaler? Er det præcise farver? Er det fordi skærmen er god til at gengive sort? Er det fordi baggrundsbelysningen er god? Er det fordi skærmen kan tilsluttes ved native opløsning til en PC og derved levere et godt billede?
Har de overhovedet kigget efter alle de faktorer og hvis de i så fald har overset én, hvordan skal man så have en mulighed for at vide det? Hvad nu hvis de slet ikke er opmærksomme på, at en inhomogen baggrundsbelysning kun ses i få situationer, men kan være grænseløst irriterende?

Men ja der er muligvis kvalitetsforskel på forbrugerstyrelsen og EB, men jeg synes stadig ikke der er en stor anvendelighed i deres tests.
Du må ikke forstå det negativt rettet mod dig - jeg bryder mig bare ikke om deres tests og specielt ikke det postyr det skabte de følgende dage hos den snæversynede presse.
når du klikker på de forskellige modeller så kommer der masse forskellige bedømmelser frem med bla antenne signal og en masse andet
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har godt set de mere detaljerede testresultater - det er jo også dem der linkes til i første indlæg. Jeg synes bare stadig ikke de beskriver konkrette problemer med billedkvaliteten. Og da testen i forvejen går imod saglige tests, både af testere og mange, mange entusiaster, så vælger jeg ikke at lægge specielt meget i deres tests :-)

Det er ikke for at irritere nogen, men jeg synes bare ikke de er meget værd. Man kan altid spille bagklog, men når forbrugerstyrelsen ikke engang gider svare tilbage på de henvendelser folk laver - herunder mig selv - så må man jo få det ud på en anden måde.
Af Olaf.dk
Jeg kan sagtens følge dig Rasmus. Karakteren "en prik" på et vist billede eller billedsekvens, som vi ikke kender siger ikke meget når der samtidig mangler information om hvorfor der kun blev givet en prik. På en måde er det næsten endnu værre end Ekstrabladet, da det kommer fra en myndighed som de fleste nok vil sætte større lid til end EB og da det gør det sværere for hr og fru Danmark at gennemskue testens useriøsitet - der vil være flere der vil tage EB med et gran salt...

For resten har jeg da også bestilt et Samsung LE26R51 (hos digitalo.de). De skulle få det hjem på onsdag i næste uge og sende det afsted med det samme derefter. Jeg var ellers meget tæt på at købe 23-tommersmodellen, da den ville være mere diskret i stuen og da jeg som sagt ikke ser ret meget på TV. Den var jo også et par tusinde kroner billigere, men lige før jeg skulle til at bestille, opdagede jeg at den model ikke har nogen som helst form for digitalt input. Hvad er så meningen med den høje opløsning på 1366x768 pixels? Det virkede ikke særligt fremadrettet, så det måtte blive 26-tommersmodellen i stedet.

Rasmus, du skal også have tak for din deltagelse i denne tråd! Det er en god hjemmeside du har fået op at stå og jeg er sikker på at jeg vil komme til at bruge den meget fremover. Jeg kunne godt tænke mig at se nogle flere tests af større computer-skærme, 20" og derover. Har selv en formac Gallery 2010 Platinum og en Gretag-Macbeth eye-one display kalibrator. Alderen taget i betragtning, er det en rigtig god skærm (jeg spiller ikke spil, så hastigheden er ikke noget problem), men jeg kunne nu godt tænke mig en af de gode Eizo-skærme (ColorEdge-serien er dog FOR dyr), da jeg som sagt gør en del indenfor foto.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus da lige anmeldt en 20" Eizo. Med en pris på ca. 8.5K hører den vel ikke til blandt de billige modeller...