Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Andromedia
Hej,

Jeg går og overvejer at købe et Samsung 40" LCD, men når jeg ser på de mange forskellige modeller så starter forvirringen.

De starter vist allesammen med "LE40-" derefter kommer så et bogstav og til sidst hedder de feks "81BD" eller "86BD".

Kan man sige noget generelt udfra model betegnelsen. Feks om hvilken generation det er, eller hvilken type panel der sidder i?

Når jeg ser på de forskellige modeller ude i butikken er det svært at se den store forskel på feks et R82 og en M86, selvom den sidste jo har både højere opløsning og kontrast.

TV'et skal primært bruges via DVB-S (ikke HD). Billedekvalitet er den absolut vigtigeste parameter. Alt andet kommer alligevel til at foregå via parabolboxen (kanalskift, PIP, EPG etc)
Brugeravatar
Af Andromedia
Er der slet ikke nogen som ved det? Eller bare et link til et sted hvor det står beskrevet?

På forhånd tak...
Af christianmp
Bogstavet angiver hvilken model det er:
Rangerende fra: S, R, M, F
S og R er budget-range tv'ene og M er den lidt bedre.
Mht til tallene så angiver det første tal hvilken serie det er: 7, 8 (nyeste) og 9 er vidst lige på trapperne (jeg kan tage fejl).

Det efterfølgende angiver designet. altså en M81 er specifikationsmæssig ens med M86. Forskellen er designet (typisk farve eller glas på nederste del af tv'et)

Håber det kan bruges.
mvh
Af Rasmusdc
skal man tilskrive lidt mere..

så er det meste korrekt, men det sidste tal.. altså feks. R81 og R86 er ikke altid kun design, Panelet og billedkvaliteten er det samme, men feks. er R86 MED DVB-t og R81 UDEN DVB-T

feks. med m panelet er M86 med sort stribe i bunden M87 med chrom stribe, så normalt er det design eller DVB-T..

R86 har touch tænd og sluk i siden, R89 har en stor knap i midten som på M86....

Deruover er generation 8 noget af det nyeste dog er der udkommet en F96 som der er tests af med kontrast 1:500000.

Men der er vist også en F91 som er en gammel generation, så der springer de lidt rundt i det.
Brugeravatar
Af Andromedia
Mange tak for det, Rasmus og Christian! :)

Det var lige det jeg ledte efter!