Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mobfor
Har netop anskaffet mig en LG L204WT og ser til min utilfredshed, at der er voldsomme "ekkoer" til højre for tekster ikoner og som står på en ikke-hvid baggrund. I f.eks. vinduernes menu- og værktøjslinie og på skrivebordet. Der er 6 "ekkoer" i højre side af ikoner og tekst. Streger og tekst på hvis baggrund står knivskarpt.
Skærmen får signal via VGA-stikket. Kan denne fejl skyldes skærmen, mit skærmkort eller kablet mellem putter og skærm (3 m)?
Min CRT-skærm havde ikke disse "ekkoer" (dubletter).

kh
mobfor
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
CRT skærme er noget mere eftergivende mht. fejl osv. i signalet. Det er med garanti VGA tilslutningen fra dit grafikkort den er gal med og problemet vil blive fjernet hvis du får fat i et ned DVI tilslutning i stedet.
Af muttleydk
Hvis du bruger et længere kabel end det der fulgte med skærmen, er det meget sikkert kablets skyld, det analog signalet er meget følsomt.. Også selvom man bruger et meget godt skærmet kabel kommer der skygger ved for lange analog kabler, det er i hvert fald hvad jeg har set mange steder..

Du bør enten bruge det kabel der fulgte med, hvis du vil bruge det analog signal.. Hvis du har behov for et længere kabel end dem der fulgte med, så er DVI nok det bedste..

Hvis du rent faktisk bruger det kabel der fulgte med, og stadig oplever skygger, så kan det sådanset være både kortet og skærmen..

Men af alle de situationer jeg har set med skygger, har det været kablet der var for langt eller dårlig skærmet..

EDIT: Startet med at skrive, men blev så afbrudt noget tid, og så ikke selveste yakken havde skrevet.. Og ja, DVI er vejen frem.. :p
Af mobfor
Tak for jeres svar på mit indlæg.
Prøver en af de nærmeste dage at montere et ATI Radion Sapphire HD 2400 PRO-kort i min putter (er det et OK kort når jeg ikke skal spille på det, men kun lave billed- og lidt videobehandling?). Det har DVI-udgang, og jeg har investeret i et kraftigt 5 meter langt Sandberg DVI monitorkabel. Må se om det afhjælper problemet.

kh
mobfor
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo længere kabel du bruger, des større er risikoen for fejl. Brug så kort et kabel som du kan - også når der er tale om DVI.
Af mobfor
:D Oh..yes, så forsvandt ekkoerne!

Jeg fik installeret et grafikkort med DVI-udgang & -kabel til min LG L204WT, og nu står det hele skarpt som på en knivsæg i 1680 x 1050.
Kortet blev et Geforce 6200 AGP8X med 256 Mb DDR2 (499,- dkr. i ComputerCity).

kh
mobfor
Af muttleydk
mobfor skrev::D Oh..yes, så forsvandt ekkoerne!

Jeg fik installeret et grafikkort med DVI-udgang & -kabel til min LG L204WT, og nu står det hele skarpt som på en knivsæg i 1680 x 1050.
Kortet blev et Geforce 6200 AGP8X med 256 Mb DDR2 (499,- dkr. i ComputerCity).

kh
mobfor

Kanont :D

Ang. "billed- og lidt videobehandling?" Så kan et billigt grafikkort være lige så godt som et high-end gaming monster af et grafikkort, især når DVI benyttes.. Det er i hvert fald min mening..