Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

_________________________________Disclaimer:_______________________________
Efter lidt snak frem og tilbage med et andet medlem herinde, blev vi enige om at oprette en dedikeret tråd for LY95 i diverse størrelser.

Hvis der er nogen som har spørgsmål eller vil have mig til at prøve forskellige ting, må i bare spørge.

_________________________________Experience:______________________________
Jeg har haft TV'et i lidt over en måned nu, og har pillet ved de visuelle instillinger, for at få så godt et billede som muligt.
(Det skal siges at jeg udelukkende bruger TV'et fra min PC)

Fra min bærbar køre jeg VGA i 1920x1080p uden nogen problemer, kablet er 1.5 meter og billedet står skarpt - [VGA fjerner mulighed for XD-instillinger]

Fra min stationær har jeg netop fået DVI-HDMI hvilket har givet mig nogle flere parametre at pille ved. dvs. alle XD instillingerne - stadig i 1920x1080p... Crispy billede :)

Det skal siges at TV'et fra starten, viser farver som er helt hen i vejret. Alting er nærmest primærfarver og man oplever farve-klipninger :(( -- dette kan man dog justere sig væk fra ! :) - Jeg vil gennemgå de steps man skal foretage for at få et sRGB billede ud af sit LY95

Mislyd - Desværre er der eksempler på LY95'ere som har mislyd, dvs. en pibetone fra strømforsyningen. Mit eksemplar lider desværre af denne defekt og regner med at få det lavet hvis lyden opstår oftere. Indtil videre kommer den hver 2. gang jeg sætter det i Standby efter brug og hver 3. gang det direkte tænder i standby (stikkontakt->tænd) -- lyden forsvinder efter nogen tid, men irreterer lidt indtil den gør...

_________________________________Tips:___________________________________
Sætter man TV'et til Intelligent Eye, vil contrast og lys selv justere sig efter omgivelserne - og i meget mørkt lokale, opleve det fulde potentiale...

-Ved at sætte sort elektriker-tape eller lign. over "øjet" i venstre side, vil TV'et altid vise et billede som ikke ligner ren farvelade. dette er godt i situationer hvor man f.eks. har trukket gardiner for, mens der stadig er lyst i lokalet.

24p problemer ? - fear not !
Hvis du ligesom jeg, ser film over PC'en og har et LY95 eller lign tv med 24p Problemer - så lyt lige med her !

Core Media Player (CMP) samt det nyeste ffdshow + Dscalar 5 opskallere nemlig frameraten så den passer med TV'ets 50/60 Hz og bliver derved fri for hakkeri ! - Man vil ikke opleve (UN)Natural motion som nogle TV har. Men blot en framerate som passer til tv'et

_________________________________Tweaks:_________________________________
Hvis man som jeg, godt kan lide at billedet er naturligt uden at farverne går amok kan følgende indstillinger bruges:

HDMI - husk at bruge 1:1 pixel mapping [Ratio]
Picture Mode : User1
Contrast : 60
Brightness : 50
Color : 30 <-- burde måske skruges en smule op
Sharpness : 40
Tint : 50
---
Color Temp : Medium
---
XD : Auto
---
Advanced : Black Level : Low
-----------------------------
Ovenstående vil give et billede som man er vandt til på LCD computer skærme som køre 24bit sRGB (S-IPS). jeg har sammenlignet med min Philips 200w6cs og giver derved samme farver.

Color Clipping er eliminieret ved at skruge ned for farverne, men kan dog godt mættes til mere end 30% uden der sker noget.
=============================

VGA
Picture Mode : Intelligent Eye
---
Color Temp : Medium
-----------------------------
Jeg benytter disse 2 små justeringer til at se film og spille om aftenen, hvor Intelligent Eye skruger ned for contrast og farver automatisk. desværre har man ikke mange parametre at pille ved under VGA, så disse 2 justeringer giver efter min mening, det bedste billede.
=============================

THX-Justering
-- eller hvad man kalder det ? Kallibrering af Hue+Saturation+Contrast :)

Find et blåt stykke celofan at kigge igennem og åbn herefter linket (F11):
[img]http://www.mdk-photo.com/tvsetup/farver.jpg[/img]

1. De lodrette søjler skal herefter have samme nuance af sort eller hvid som den blok der er lige under den.

2. Nederst ser man 3 nuancer af sort, hvis man gerne vil have alle detaljer med i mørke områder, skal kontrasten stilles sådan at man kan skelne imellem alle tre nuancer. -- Jeg kan sige at man mister denne egenskab ved ikke at indstille TV'et ordentligt !
Senest rettet af Montago 03 okt 2007, 23:14, rettet i alt 5 gange.
Af H8Red
Hej

Jeg vil helt klart prøve dine indstillinger af i aften.
Hvilket grafikkort kører du med ?
Jeg har selv et ATi HD 2600
Desuden kører jeg med et Floppy DTV DVB-C over TDC.
Lige som dig 1920x1080 ved 50 Hz
Jeg oplever at farverne pixellerer på store flader, f.eks en rød baggrund, hvis den røde nuance skal fade fra mørk rød over i en lysere. Så er det ikke en glidende overgang, men snarere en pixelleret.
Er det det du forstår som colorclipping ?
Over i avsforum.com, er der en tråd jeg følger ang. ATi kort som mit.
Måske det sidste jeg mangler ligger i kalibreringen af skærmen.

En super duper skærm, med en lille irreterende hyletone *g*
Brugeravatar
Af Montago
Jeg har et ATI X800 fra Club3D - køre nogle std drivers...

Hvis farverne klipper eller pixelere på flader som f.eks. Blå himmel eller Røde flader eller lign. Vil en kallibrering hjælpe dig helt af med problemet.

Intelligent Eye(om dagen) + Standard har alt for meget farve, og vil derfor klippe og pixellere farverne i nogle tilfælde.

Forresten... så køre TV'et altså 60Hz i 1080p fra PC - tjek selv ved at trykke OK på remoten
Af H8Red
Den fik jeg.. nu spiller farverne helt perfekt.

Nice TV...

Jeg kører ved 50 Hz i 1080P dvi-hdmi...

...Fremgår også ved et tryk på OK tasten.
Brugeravatar
Af Montago
Okay - gad vide om der er væsentlig forskel på at køre 50 hz vs 60hz...
det Nyeste ffdshow + Core media player, opskallere frameraten så det passer sammen med fjernsynet - formegentligt til 25-30fps

har du sat DVI-HDMI i PC-HDMI stikket ?
dvs. stikket til venstre når man kigger bagfra ?... sikkert derfor du køre 50hz
Af H8Red
Jeps og så har jeg valgt det i catalyst controlcenter.

Prøvede lige at se en HD-DVD igår 1080p 24Hz, damn det spiller sgu´max.

Bruger Powerdvd 7.3 Ultra til dette, til alm Mpeg2 bruger jeg Vista Mpeg2 decoder.
Dvs. også al mit DVB-C tv og jeg må sige Vista MCE skalerer rigtigt flot op til 1080p.

Min lille pige synes også at teletubbies ser meget bedre ud nu *g*, hun er kun 1 1/2 år og allerede kvalitetesbevidst .. hehe ..
Brugeravatar
Af Montago
Jeg føler jeg har fået et nyt TV...

Jeg opdagede lige at 16/9 ratio på tv'et skaber Overscan... ved VGA tilslutning har man intet valg... men det har man med HDMI !!

Når man tilslutter PC med HDMI skal man huske at bruge 1:1 pixel mapping Ratio...

Tekst står helt skarpt !!! WOW

og 1080p film bliver skarpe !! DAMN (B