Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andershj
Er ved at købe lcd skærm og Hd optager.Mit spørgsmål er om det er rigtigt at der er et ci slot til et smartkort i sony 970 for er ved at købe et metz lcd hvor der også er et ci slot i .men ville gerne kunne optage alle de ekstra kanaler vi har på kortet og se en af dem samtidig og det kan vel kun ske hvis man har et kort i begge dele eller hvad?

Anders
Af andershj
Er der ikke nogen der kan hjælpe.

Anders
Brugeravatar
Af azrael
Nu ved jeg ikke helt hvilken type digital tv, du ønsker at se, men du kan p.t. kun få HDD-optagere, der kan modtage DVB-T (altså det jordbaserede net). Hvis du modtager tv via kabel eller satellit, så får du intet ud af DVB-T tuneren, om apparatet nu har CI slot eller ej.

At et givet apparat har et CI slot er nemlig (desværre) ikke en garanti for, at du kan modtage al slags digital tv, bare du har et passende kort.

For at modtage digitalt kabel-tv skal der f.eks. en DVB-C tuner til og til satellit skal der en DVB-S tuner til. Metz, Loewe og Sony er p.t. nogle af de få, der satser på andet end DVB-T, men det kommer nok til at ændre sig i fremtiden.

Hvis det *er* DVB-T du vil satse på (hvilket jeg dog ikke tror), så har du p.t. ikke brug for CI slot i nogen af apparaterne, da signalerne ikke er kodede, men hvis der senere skulle komme kodede betalingskanaler på DVB-T, så skal alle apparater have CI slot, et passende CAM (der indsættes i CI slottet) og et smart card til hvert apparat (da det skal indsættes i CAM'et).
Af TYBO
Er det ikke noget med at de vil kryptere det digitale signal så man ikke kan optage digitalt ?
Brugeravatar
Af azrael
Det ved jeg ikke, men i så fald er det ikke noget du kan omgå via CI/CAM. Det vil være i form af et signal i billedsignalet (amerikanerne kalder det "broadcast flag"), som maskinen så reagerer på ved at fjerne muligheden for at optage. Velkommen til den fagre digitale verden. Hollywood har jo længe gerne ville lukke "det analoge hul".