Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I gennemgangen af Samsungs 2016-modellers skriver Flatpanels: "KS7005 bliver årets billigste "SUHD". Det er værd at bemærke, at det er Samsung's anden flade model i serien; sidste år havde de ingen til at starte med og kun én enkelt flad 55" da året var omme. KS7005 adskiller sig fra KS8005 på design, lyd og manglende twin-tuner.

Jeg havde forstået det sådan, at det er det samme panel der sidder i 8005 og 7005 - altså 200 Hz, men en sælger hos Elgiganten i dag, sagde at han kun mente 7005 har 100 Hz. Det fremgår også af http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ue55ks7005

Kan det passe at 7005 kun har 100HZ?
Af Lape
Du skal aldrig lytte til hvad nogen sælger fortæller dig, sådanne steder.

Det undrer mig at du ikke blev overtalt til et LG IPS TV :o
Det prøvede han måske også?

Sidst jeg var i Elgiganten var alle Samsung TV sat til "Film" mode, så farverne var matte og livløse, hvor LG og flere andre stod "normalt" eller "Levende". Hørte flere sælgere fortælle andre kunder om hvor gode farverne var på LG og endda Philips.

Jeg fik en sælger over og spurgte hvorfor farverne manglede og han sagde at det var fordi det var Samsung, de havde ikke så gode farver som de andre mærker. Så skiftede jeg billedindstilling til "Levende" og vupti så var farverne bedre end alle andre TV som stod i nærheden :D :D Vi snakkede lidt og jeg gik. Fra afstand så jeg ham gå tilbage og skifte TV'et tilbage til "Film" mode.

Men jeg gætter på han bare gjorde hvad han har fået besked på. Det er jo ingen hemmelighed de tjener mere på LG (i hvert fald IPS modellerne, altså alt andet end OLED).
Lape skrev:Du skal aldrig lytte til hvad nogen sælger fortæller dig, sådanne steder.

Men jeg gætter på han bare gjorde hvad han har fået besked på. Det er jo ingen hemmelighed de tjener mere på LG (i hvert fald IPS modellerne, altså alt andet end OLED).
Engang var det også Philips de anbefalede og Samsung sponsorerede deres Facebook December konkurrence sidste år, hvor du kunne vinde alt fra støvsugere over tv til vaskemaskiner...så det mærke er Elgiganten også meget glad for.

Korea fik frihandelsaftale med EU for et par år siden, hvilket betød flere toldfrie produkter og dermed kunne produkterne blive billigere i butikkerne.

Gad vide hvornår det bliver japanernes tur? ,men det er nok svært at få prisen langt nok ned..

Måske en EU-Frihandelsaftale ville gavne?

For et par år siden, skulle jeg købe et Plasma tv til 4000 Kr fordi jeg primært skulle se sport og film. Sælgeren argumenterede at et Samsung LCD var bedre, da billedet og især farverne var bedre...og ikke mindst til en "Særdeles favorable pris, og de kunne gøre et par hundrede kr. billigere"

End of the Day: Læs om skærmen nettet og se hvad testsiderne skriver om skærmen...og brug Pricerunner forat checke om Elgiganten nu ER billigst..
Det er deres såkaldte Picture Quality Index (PQI), og de par hundrede mere gør ikke en forskel i den virkelige verden. Deres buede modeller har eksempelvis hundrede mere i PQI i forhold til deres flade model (KS7005 vs KS7505 og KS8005 vs KS8505), selvom der her heller ikke er en forskel.
Hvor kan jeg læse at 7005 har 200hz panel?(udover samsungs hjemmeside)
Jeg synes det ligner en god 50hz. Bare min mening. Virkelig ringe til panorering. (Har dog ikke set forskellen hvis den er kalibreret)
De fleste hjemmesider betegner den som 100hz.
iLoveTCL skrev:Hvor kan jeg læse at 7005 har 200hz panel?(udover samsungs hjemmeside)
Jeg synes det ligner en god 50hz. Bare min mening. Virkelig ringe til panorering. (Har dog ikke set forskellen hvis den er kalibreret)
De fleste hjemmesider betegner den som 100hz.
Hvis du ikke tror på hverken Samsung's egen hjemmeside eller os som rent faktisk har skærmen derhjemme, så bliver det sgu svært at overbevise dig. Tro mig, hvis det kun var 50Hz, så havde jeg lagt mærke til det. Har ikke problemer med panorering, som den i øvrigt klarer lige så fint som KS8005 og KS9005. Auto Motion Plus kan i nogle tilfælde godt give lidt judder i panoreringer. Det afhænger af indstillingerne. Jeg har taget det helt fra, og oplever som sagt ingen problemer med panoreringer.
BudZa skrev:Den har altså hverken 100 eller 200 hz. Når den gentager de forgående billeder med et black screen så tæller det sku ikke som et egentligt billede.
Den kører '200Hz' på nøjagtig samme måde som andre skærme, der hævder dette. At det så ikke er ægte 200Hz er selvfølgelig en helt anden snak.
Tror på det jeg ser. Har smidt meget forskelligt materiale på den i butikken.
Synes faktisk det eneste den klare hæderligt er 4K Blu-ray film direkte igennem samsungs afspiller. Men igen det er bare min mening.
Kald det nu bare 100hz. Alt derover er bare computer. Har selv b6v, som også er 200hz NOT!
Du spørger - vi svarer.

Det er en fantastisk skærm, som har fået virkelig gode anmeldelser. Mon ikke vi havde hørt om det, hvis den kun havde 50Hz, og der var problemer med panorering osv?
Af Lape
Som det er nu, er ingen TV'er over 60 Hz.

Alt derover er interpolation. Altså beregninger (motion blur og lign) som gør de 24-30 fps som film og serier nærmest altid er, til at virke flydende uden hakken.

Havde alt kildemateriale været 60 fps, var det ikke nødvendigt med alt den snak om "Hz" for så ville panovreringer kører fint uden at hakke, med 60 billeder per sekundt.

Det er en skam at 24-30 fps er blevet acceptabelt mange steder (inkl. konsol spil, i mange filfælde). For det er ganske enkelt ikke nok til at levere et flydende billede uden alle mulige teknikkers indblanden, som giver andre udfordringer såsom judder og stutter..

Jeg har ikke hørt om et eneste TV der aldrig laver stuttering til tider, når der bruges 24-30 fps materiale.