Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Overvejer at udskifte mit Sony KDL-52HX900 i stuen med et nyt 65".

Jeg ved ikke hvad jeg skal vælge men ønsker et TV med færrest mulige negative sider rent billedemæssigt. Det som er vigtigst for mig er et godt billede.

Lyd, smartTV, 3D osv betyder intet. TVet skal være i stand til at vise panoreringer uden hakken og microstuttering. Der er mange andre ting der kan gøre et billede irriterende at se på, dem ønsker jeg selvfølgelig også at undgå såvidt muligt.
Der er intet loft over budget men vil selvfølgelig ikke betale for meget, derfor skriver jeg f.eks B6 og E6 da jeg læste at B6 giver næsten samme billede kvalitet til færre penge.

Jeg overvejer følgende TV:
LG B6 og LG E6
Samsung KS8005
Sony XD93 og Sony ZD9
Panasonic DX780
Philips 7601
Panasonic DX900

Spg 1: Hvad er et bud på det "perfekte" TV som skal bruges til streaming af film og tv-serier fra f.eks Netflix og ViaPlay.
Spg 2: Hvilket TV er det bedste til prisen?

På forhånd tak
Jacob
Skærmene ligger i forskellige prisklasser, så det handler først og fremmest også om din villighed til at betale ekstra for de sidste procenter. Det har du jo gjort i sin tid med din Sony, så jeg synes bestemt, at du primært skulle overveje OLED. B6, C6 og E6 er rigtig nok meget lig hinanden på billedsiden. B6 mangler bare 3D. E6 tilføjer bedre lyd, design og en hurtigere processor.

De tætteste konkurrenter til OLED på billedkvalitet er Sony ZD9 og Panasonic DX900, men lige nu betaler du hhv. 10-15.000 kroner ekstra i 65". Det synes jeg på ingen måde er gangbart, primært fordi jeg mener, at du får bedre billedkvalitet på OLED'en ift. dine krav. Intet TV er perfekt, men efter min mening får du den mest komplette pakke med OLED.

Vi har fået flere indikationer af, at LG OLED kommer yderligere ned i pris på fredag på Black Friday.
Rasmus Larsen skrev:Skærmene ligger i forskellige prisklasser, så det handler først og fremmest også om din villighed til at betale ekstra for de sidste procenter. Det har du jo gjort i sin tid med din Sony, så jeg synes bestemt, at du primært skulle overveje OLED. B6, C6 og E6 er rigtig nok meget lig hinanden på billedsiden. B6 mangler bare 3D. E6 tilføjer bedre lyd, design og en hurtigere processor.

De tætteste konkurrenter til OLED på billedkvalitet er Sony ZD9 og Panasonic DX900, men lige nu betaler du hhv. 10-15.000 kroner ekstra i 65". Det synes jeg på ingen måde er gangbart, primært fordi jeg mener, at du får bedre billedkvalitet på OLED'en ift. dine krav. Intet TV er perfekt, men efter min mening får du den mest komplette pakke med OLED.

Vi har fået flere indikationer af, at LG OLED kommer yderligere ned i pris på fredag på Black Friday.
Tak Rasmus for dit input.
Hvordan gode er OLED skærmene til at håndtere panoreringer i forhold til LCD? Hvis nu man er heldig at ZD9 og DX900 også bliver sat kraftigt ned på fredag, er det så et bedre køb for mig med de krav jeg har?
Jeg har siddet og set Planet Earth II og fodbold på en LG E6 de seneste par dage og jeg oplever ikke problemer med panoreringer. Jeg er som bekendt ikke særligt begejstret for systemer såsom TruMotion, MotionFlow og hvad de ellers hedder, som udglatter billedet, så jeg kører oftest med disse systemer slået fra. Jeg har dog eksperimenteret lidt og det er indtil videre min oplevelse, at TruMotion på LG E6, udover at det kan få billedet til at se kunstigt ud, faktisk også kan få panoreringer til at hakke kort, når systemet skal finde kadencen (hvilket det skal ofte, når der er sceneklip i f.eks. Planet Earth II). Så fra med TruMotion og så har man et dejligt bevægende billedet, efter min mening.

Hvis ZD9 og DX900 kommer ned i samme prisleje, så ville jeg bestemt overveje dem. Hvis man nu lige ser bort fra alt funktionalitet, tv-platform, lyd osv og kun fokuserer på billedet, så synes jeg, at billedet på LG OLED overordnet er bedre, men LCD-skærmene har én fordel, som er den højere lysstyrke. I visse scener kan det give mere punch i HDR, men omvendt synes jeg, at det kan blive lige voldsomt nok i et mørkelagt rum. Det er også delvist et kalibreringsspørgsmål. På de fleste andre betydelige punkter er OLED'en i front. Sony har dog et rigtig godt motion-system (MotionFlow); en af de få, som er værd at bruge, efter min mening.

Kommer det til en situation, hvor du skal vælge imellem Sony ZD9 og Panasonic DX900, ville jeg vælge Sony'en. Panasonic DX900 har lidt flere problemer med lysglorier (i HDR) og så havde jeg svært ved at abstrahere fra panelets overdrive-slør (det som jeg viser i videoen i testen). Måske er jeg lidt alene her, men jeg spiller en del konsolspil og i f.eks. mere artistiske scener fra spil såsom Limbo eller INSIDE ser man det nemt. Det er en typisk ulempe på Innolux's LCD-paneler, som Panasonic bruger i DX900.