Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Labze
Hey

Jeg er flyttet i ny lejlighed og derved er mit gamle 42" TV blevet for småt. Håber på et godt tilbud til black friday men ellers køber jeg stadig inden længe.

Umiddelbart lyder et OLED TV mest fristende men har ikke fulgt med i udviklingen af TV og ved ikke hvordan det klarer sig imod moderne LCD. Mit budget er ikke det højeste og derfor hvis det bliver OLED falder det på et LG B6V men har også overvejet noget billigere såsom et Samsumg K8005.

Er OLED "bedre" end LCD eller er det et spørgsmål om præference?

Hvilket af disse TV får man mest glæde af til pengene og er der eventuelt andet jeg burde overveje?

Tak på forhånd
Af Jmog
OLED er markant bedre. Eneste minus er højere inputlag, som kun er relevant hvis du gamer first person shooters og lignende, hvor forskelle i inputlag kan mærkes.

Til film er der kun en grund til at fravælge OLED: Hvis man ikke har råd.
Af Labze
Okay tak for svaret.

Hvordan står det egentlig til med levetiden af OLED og burn-in? Ved det var nogen af de indledende problemer. Kommer fra en Panasonic G30 plasma skærm så er vant til at være påpasselig. Er fænomenet mere eller mindre hyppigt på OLED?
Af Jmog
Mindre hyppigt på 2015 modellerne end plasma. Endnu mindre hyppigt på 2016 modellerne. De har også en indbygget feature i standbymode hvor de med jævne mellemrum laver en slags "rengøring" for at minimere det yderligere.

Mht levetid er 2016 modellerne vist oppe omkring 100.000 timer. Dog umuligt at teste - de er for nye :-)