Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sovsen
Jeg er klar over at HDR gør noget godt for billedet hvis skærmen bliver "fodret" med det rigtige...
Men hvad nu når jeg 95% af tiden ser "De unge mødre" og andet lækkert, men ganske almindeligt tv, via min YouSee boks...
Får jeg noget som helst glæde af det ? Kan skærmen "trylle" så jeg får en lille snert af HDR billedet ved et alm YouSee signal ?
For det kan den vel med 4K, ik ? Altså forbedre billedet lidt i retning af 4K ? Eller har jeg oz misforstået det ?
Af Jmog
Ingen forbedringer medmindre både kilde og skærm kører HDR eller 4k. Hvis du tager to skærmpaneler hvor alt er identisk bortset fra opløsningen, så vil 4k skærmen give et mindre skarpt billede end 1080p skærmen hvis kilden er 1080p og omvendt.
Af Sovsen
Vil det sige at det vil være vildt dumt at bytte min 3 år gamle 46" Philips 8008 skærm ud med en 4K HDR ?
Min primære kilde er den nye YouSee boks.
Hvis du siger jeg risikere billedet kan blive en smule dårligere, vil det jo springe mig i øjnene når skærmen går fra 46" til 55" :-(
Troede at de skalerede billedet op så det lugtede lidt af 4K.....
Af Lape
Det er ikke min erfaring. De fleste gode 4K TV'er opskalerer perfekt og får 1080p til at se bedre ud.

Det var det samme som skete da 1080p var "det nye". DVD film så meget bedre ud når de blev opskaleret. Mener de fleste DVD film er omkring 576-720p.
Af Jmog
DVD er 480p eller 576p (US og EU). Bluray er 1080p. TV i DK er enten 576i, 720p eller 1080i.

@Sovsen: Det er lidt svært at sige med sikkerhed hvad resultatet vil være. Det var derfor jeg skrev "hvis panelerne er ens bortset fra opløsningen". Sammenligner du et 5 år gammelt 1080p tv med et moderne 4k tv så er det bestemt muligt at 4k tv'et vil give det bedste resultat med den samme 1080p kilde slet og ret fordi alle de andre dele af panelet, som ikke er opløsning (farver, sortniveau, billedbehandlingssoftware) bare er så meget bedre.

Det har også meget at sige, hvilket tv der skalerer bedst. TV A kan være bedre til at skalere 720p materiale op til sin egen opløsning end TV B selvom TV B er nyere. Eneste måde at vide den slags er via anmeldelser. Eller at se det selv.
Af Supergris
Ved opskalering sker der en form for billedbehandling, så der er altid en chance for, at resultatet, bliver lidt dårligere end kilden, dog er de fleste tv så gode til det, at det nok ikke er noget, man vil kunne se direkte.
Med mindre, du sidder meget tæt på, vil du ikke lægge mærke til den ekstra opløsning, 4K giver. Du kan selv prøve at se, hvor tæt, du kan komme på dit Full HD tv, før du kan se de enkelte pixels.
Når det kommer til stykket, skal du på ingen måde, forvente mirakler, hvis du skifter skærmen ud.
Jeg mener kun, du får noget ud af en skærm med 4K, når du smider et signal efter den med rigtig 4K og gerne HDR, hvis skærmen er i stand til, at behandle det...
Med hensyn til DVD, har jeg set flere eksempler på, at DVD ikke nødvendigvis, så bedst ud, på den skærm, med den højeste opløsning!
Det kommer helt an på den aktuelle skærms evne til, at opskalere...

Hvis der er nogle, der er interesserede, kan de læse dette review, der omhandler en 4K-projektor, og hvor godt det kan se ud, men det kræver, at den bliver fodret med det absolut bedste signal, og vist på det rette udstyr, fysisk stort billede og rette afstand, ellers kan et Full HD-billede se bedre ud:

https://www.cnet.com/products/sony-vpl-vw350es/:

Deres konklusion:
"All it took was a $10,000 projector paired with a $700 dedicated 4K media player, seen on a 120-inch diagonal screen from 9 feet away. Those aren't the kind of dollars and dimensions most people have in their living rooms, which is why we've been saying ( for years) that 4K is basically a waste at normal screen sizes and seating distances".