Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Vores 40" Sony EX500 begynder at føles lidt småt, og vi er på udkig efter en afløser. Jeg er egentlig fint tilfreds med billedet på vores tv, og ser ikke noget behov for hverken UHD eller HDR i nær fremtid. Vi ser en kombination af flow tv, Netflix (via ATV) og Blu-Ray.

Findes der stadig noget til den slags kunder, eller har producenterne bestemt at vi alle skal have skærme med en opløsning vi ikke har eller får materiale til lige foreløbig? Hvis det sidste er tilfældet, hvad kan så anbefales?

Vi har altid en form for belysning tændt i stuen (bl.a. led bag skærmen). Kan det kompensere for valg af tv med et lidt ringere sortniveau?
Af Grandahl
Jeg ville kigge efter 55" da der, ikke altid men næsten er mere at hente for pengene, da det er standard størrelse for de fleste modeller..
UHD følger med de fleste skærme idag, det er i alle High og midrange tv, vel nærmest kun budget tv det ikke indfinder sig i..
At meget baggrundslys kompenserer for sortniveau vil jeg måske ikke sige.. men det kan vel bedre retfærdiggøre et tv med IPS panel, da deres manglende kvalitet i sortniveau ikke bliver udstillet så meget, når der er meget lys tilstede..

Hvad er er jeres budget for et tv?
Budgettet er omkring 8.000 kr. 49" vil også være en ok størrelse.

Jeg er glad for Sony, men er ikke fanatisk. Jeg har kigget en del anmeldelser og butiksdemoer. Samsung KS 7/8 har jeg flere steder oplevet have en del lysgennemstrømning i toppen af panelet. Jeg synes det er svært at vurdere sortniveau i butikker. Mit nuværende Sony er jeg meget tilfreds med på det punkt, men der er vel sket en del siden 2010.
Af Grandahl
Det er umuligt at vurdere billed i butikker, de står altid virkelig dårligt.. som sagt ville jeg kikke på 55" tommer hvis du har plads, du vil ikke fortryde det

Er der nogen specielt du har kik på?
Jeg har overvejet Samsung KS7/8 og Sony XD83 (evt. XD85 eller XD80).

Samsung-modellerne er uden tvivl meget populære, men blandt andet på grund af HDR og input lag - noget som ikke interesserer mig.

PeterD: Jeg kan godt selv søge på Pricerunner, tak. :)
Som du måske selv opdagede, så er der mange ældre modeller til overpris. Kan du anbefale noget?
Af Grandahl
Hvis Sony er valget kunne XD 85 være en mulighed, særligt hvis du ikke er ked af IPS paneler, for mig ville det klart være en hæmsko. Jeg er selv lidt pjattet med XD 93, men det er også noget dyrere..

Value for money tv er i år klart Samsung 7005 eller 8005, men det kan jeg se du er klar over.. Der er i øvrigt Black Friday på Fredag 8 dage, så hold tungen lige i munden ;)