Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vatslav
Hey alle.

Jeg har lige været i Computer City i dag for at købe min første fladskærm... Gik fra 19" CRT til den ovennævnte 24" TFT.

Skærmen er meget flot og billedet ser da også super godt ud, MEN! når jeg prøver at spille, så lagger det ad helvedes til!!?? Jeg er så skuffet at jeg er ved at græde og banke hovedet i væggen!

Men måske er det mig som gør noget forkert, eller ikke kan indstille den ordentligt? Det er jo som sagt min første fladskærm.

Kunne I være så venlige og fortælle mig, om der er noget jeg skal indstille før jeg begynder at spille, eller om det bare er skærmen som er noget crap? :(

På forhånd mange tak for hjælpen.

P.S.
Min computer består af følgende:
AMD X2 5200+
Geforce 8800GTX
2 x 1GB PC-6400 Ram
Skærmen står i 1920x1200
Senest rettet af Vatslav 24 sep 2007, 09:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Forklar lige "lagge" for mig.

Hvis du mener at spillet hakker, så har det som sådan ikke noget med skærmen at gøre. Der er ikke nogen kommunikation den anden vej ud over plug'n'play informationerne og skærmen forsinker ikke data i klumper.

Er det alle spil den er gal med?
Af Thor-thor
Hvis du spiller i fuld opløsning og med alt på max vil selv en kraftig computer som din være temmelig hårdt spændt for i nogle af de nyeste spil.
Prøv at slå nogle af "lækkerierne" fra: AA etc.
Sæt evt. nogle af effekterne ned på en lavere setting og se om det ikke hjælper.

T
Af Vatslav
Takker for den hurtige respons....

Yakken - Du har helt ret, den "hakker" i spil, dog ikke i alle spil, mest bilspil.
Men den hakker også i monitortesten, som findes her på siden. Den hvor der kører en sort boks og hvor man kan indstille hastigheden..Den hakker selv ved 5 i hastigheden :-(

Også når jeg kører "dxdiag", så hakker den også Direct3D testen :(

Thor-thor - Jeg skal nok prøve at lege lidt med indstillinger, men synes bare det er mærkeligt når jeg aldrig har haft problemer med min tidligere 19" skærm, hvor jeg kørte alle spil i MAX opløsningen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores monitortest vil altid "hakke" fordi den er lavet som en flash-applet. Det har ikke noget med din computer at gøre som sådan.
Af Vatslav
yakken skrev:Vores monitortest vil altid "hakke" fordi den er lavet som en flash-applet. Det har ikke noget med din computer at gøre som sådan.
Det er jeg glad for at høre så :)

Jeg vil lige prøve at lege lidt med skærmen, indstillinger og spil i weekenden. Så vender jeg tilbage med noget mere feedback 8)

Og tak for Jeres besvarelser.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kørte i 1280x1024 på din 19" så husk på at din 24" har 1920x1200 punkter i stedet. Det er 75% flere pixels!
Af Vatslav
Hey alle, så er jeg tilbage igen efter at have tilbragt hele weekenden med min nye skærm :)

Jeg må indrømme at jeg måske var lidt for hurtig til at "bedømme" skærmen....
Sagen var den, at det første jeg gjorde efter at havde købt og sat skærmen op, testede jeg Need For Speed (kan ikke huske hvilken version, men et af de seneste) Og den "hakkede" lidt når man drejede....

Nu har jeg så også testet Battlefield2, Test Drive Unlimited, Lord Of The Rings Online, Rome Total War, og et par andre spil med alt i MAX i settings. Og jeg må sige jeg er imponeret!! Den hakker slet ikke i andre spil, kun i NFS (men måske er det meningen at den skal hakke sådan?)

Jeg var måske lidt pivet i starten, nok fordi det var et stort skridt for mig at tage, at gå fra CRT til TFT. Men nu går jeg aldrig tilbage til min 19" CRT :)

Så alt i alt, synes jeg det er en pisse fed og flot skærm.

Desuden synes jeg at betragningsvinkler på en HP W2408 er langt bedre end på SyncMaster 245B. Selv om de begge er opgivet til 160/160.
Men HP'en har bedre vinkler pga. den glossy overflade :)

Hvis nogen skulle have nogen spørgsmål, er I velkommen til at spørge.

Og mange tak for alle besvarelser :)
Af Barium
telum skrev:Nu er det jo en TN baseret skærm, så hvor god er den til at vise film f.eks.? Er der meget dithering eller video noise?

(http://www.flatpanels.dk/monitorteknologi.php#4)
Nu har den så vidt jeg kan se imponerende nok (for TN) 8 bits farvedybde så går ud fra at det ikke vil være så slemt med dithering. Men er også selv spændt på at høre det svar, har kigget meget på den skærm.

Hvordan står farverne?
Af Vatslav
telum skrev:Nu er det jo en TN baseret skærm, så hvor god er den til at vise film f.eks.? Er der meget dithering eller video noise?

Jeg har prøvet at se en enkelt film på den (indtil videre), og jeg kunne ikke se noget dithering eller nogen form for noise.
Spil kører også helt fantastisk uden nogen form for slør eller ghosting...(jeg kunne i hvertfald ikke spotte noget :)
Af telum
ok det lyder jo rigtig godt - skal helt sikkert ned og tjekke den når TDC-butikken får den =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Barium skrev:

Nu har den så vidt jeg kan se imponerende nok (for TN) 8 bits farvedybde så går ud fra at det ikke vil være så slemt med dithering. Men er også selv spændt på at høre det svar, har kigget meget på den skærm.

Hvordan står farverne?
Nej, den har ikke 8 bits farvedybde. TN paneler kan pr. definition kun addresseres med 6 bits præcision, så hvis du læser andet er det en fejl. De sidste 2 bit opnås med FRC.
Af telum
Det kunne altså være helt fantastisk, hvis flatpanels lavede en 24" roundup - der er ved at være en del interessante skærme: dell, samsung 224b, hp w2408 + sikkert flere.

Hvis der er nogen der kender til sådan en test ville det også være rart!

Jeg synes det er svært at vurdere hvilken der er bedst til hvilke formål og hvor udprægede de forskellige panelers problemer er (dithering, refresh rate, input lag osv.). Det er ikke rigtigt muligt at se de forskellige skærme i aktion nogen steder desværre.