Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa jeg skal lige høre kan det passe at man ikke kan få lov at vælge true cinema mode når man bruger apps ? Jeg får kun valgmulighederne normal og dynamisk. Nu bruger jeg godt nok ikke netflix men det må da være træls ikke at kunne køre med true cinema mode hvis man ser film over netflix.

True cinema kan heller ikke vælges når jeg er i multi skærm mode (dual tuner) ligesom jeg heller ikke kan slå det dumme overscan fra når jeg er i multi skærm view. Fatter ik hvorfor de stadig kører med det overscan og hvorfor det er slået til som standard på alle inputs, tv, hdmi, apps osv. - Det var noget man brugte engang førhen hvor der kunne forekomme støj i billedet ude i kanterne, hvor overscan så zoomer lidt ind i billedet således at støjen ikke kan ses, desværre snupper den meget af billedet både i top og bund samt i siderne, man mister alt for meget billed. Og eftersom den slags støj slet ikke forekommer mere hvad jeg kan se, så er det helt unødvendigt og dumt af panasonic at have overscan slået til som standard. Der er sikkert mange der ikke ved hvad det er og ikke får det slået fra, dvs. når de så sidder og ser en film på deres bluray afspiller via hdmi ja så mister de en god del af billedet fordi overscan også er slået til som standard på alle hdmi indgange.
Overscan, skarphed og mange andre finurlige indstillinger i skærmene er levn fra den analoge fortid. Nogle gange funderer jeg over om tv-producenterne simpelthen ikke tør afhægte bagagen af og komme videre. At der sidder analoge indgange på spritnye Ultra HD-tv svarer lidt til, hvis PC'er stadig kom med diskettedrev :)

Nu nåede jeg ikke at se meget Netflix på DX750, som jeg testede i år, men jeg mener da at huske, at jeg havde flere billedprofiler end Normal og Dynamisk. Hvis det er tilfældet, så burde du dog kunne få Normal til at se ud som True Cinema ved blot at bruge præcis de samme indstillinger på denne.
Man kan godt afspille i True Chinema på Netflix. På Netflix skal du trykke på afspil og derefter trykke på menu på fjernbetjeningen og gå ind i billedindstilling og vælge True Chinema. Det skal du kun gøre en gang, næste gang du afspiller en film gør den det automatisk i True Chinema. Men billedindstillingen viser fortsat normal i Netflix hovedmenu. Og ja det er dumt at man skal gå ind i skærmindstillinger og slå 16-9 overscan fra, det er der mange der ikke er klar over.
Jeg testede lige det du skrev og prøvede med youtube, og du har ret når først den afspiller en video så kan jeg få lov at vælge true cinema, næste gang man åbner youtube så står den godt nok til normal profil men lige så snart man afspiller noget så hopper den over på true cinema igen så det er super, dvs. true cinema vises kun når der er en afspilning igang :)

Ang. normal billed profilen så kan sætte nogen indstillinger til de samme som på true cinema, dog ikke hvidbalance for der kan jeg ikke komme ind, den ligger under avancerede indstillinger og den er der ikke adgang til fra billed profilen normal.