Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Jeg har haft kig på et nyt 55" til stuen, og er endt med at se på enten et 55UH750V eller et UE55KS8005..
Men det endelige valg har jeg det lidt svært med!

Er der nogen som har nogle erfaring med begge, som de kan smide med i en overvejelse?

Jeg kan få dem begge til 10.000 kr. så prismæssigt er der ikke noget som taler for det ene eller andet!

Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe med lidt fordele/ulemper!

Tillægsinfo: Fjernsynet skal primært bruges til normalt TV kiggeri, samt bluray film..
Jeg ved ikke om det er dumt at købe et 4K tv, til dette forbrug?

Mvh. Claus
Det er jo to ret forskellige LCD typer du ser på. LGs er af IPS typen og Samsungs er af VA typen. Førstnævnte har brede betragtningsvinkler og et dårligt sortniveau, og for sidstnævnte er det lige modsat. Hvad sætter du mest/mindst pris på?

De fleste TV i din prisklasse er 4K nu, så det er nok på tide at undlade at skele til om 4K giver mening. De bedre modeller er 4K. End of story.
Af JHN
Hej CEKonrad.

Jeg snakkede for et stykke tid siden med en mandlig personale fra Power. Han viste mig et LG Super UHD. Han sagde, at dette LG Super UHD TV var bedre end Samsungs SUHD TV, da LG bruger en bedre type LCD panel end Samsung. Han mente, at den slags LCD paneler, som LG bruger, er fremtiden.

Jeg sagde ikke noget. Men jeg troede ikke på manden fra Power. Som Torben er inde på har begge typer af LCD paneler jo både fordele og ulemper.

På Lyd Og Billede har de nu testet et LCD fra LG og et LCD fra Samsung. Linket er: http://www.lydogbillede.dk/category/tv/

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Ejer af et 40 tommers Full HD TV.
IPS og VA har eksisteret i mere end 10 år, så at den ene teknologi pludselig skulle være fremtiden illustrerer hvor lidt de har forstået i butikken. Der er fordele og ulemper ved begge typer, men det er vores klare holdning her på siden, at VA er mest velegnet til TV, og IPS mest velegnet til monitors.
Af JHN
Hej Torben.

Jeg har læst dine 2 spændende indlæg. Vil det sige, at I på Flatpanels mener, at de paneler, som Samsung bruger i sine SUHD generelt er bedre end de paneler, som LG bruger i sine Super HD TV ?

Kærlig hilsen Jan
Som nævnt, så afhænger det af prioritering, da nogle eksempelvis aldrig ser TV i mørke omgivelser, men derimod har brug for brede betragtningsvinkler, og andre har det lige omvendt. Der er også andre, der laver VA-paneler, og LG sælger ligeledes deres IPS paneler til flere af de andre producenter, så det kan ikke bare gøres op i ét mærke vs et andet i almindelighed.

Vi foretrækker det dybe sortniveau her på redaktionen når det kommer til TV-brug, men foretrækker de brede betragtningsvinkler til monitor-brug. På den baggrund scorer TV med VA-paneler også generelt højere karakterer på billedsiden i vore TV-anmeldelser.
Af JHN
Hej Torben.

Tak for dit interessante svar. Det var spændende at læse. Det er først her i år at jeg er begyndt at interessere mig for de 2 forskellige slags paneler til LCD.

Da jeg 99 % af tiden ser TV helt alene er jeg personligt ligeglad med betragtningsvinkler. Så efter at jeg har læst dine indlæg, tror jeg, at jeg vælger et VA fremfor IPS næste gang.

Har VA og IPS generelt samme farverum og lysstyrke med og uden HDR ?

CEKonrad. Jeg mener, at et Samsung SUHD vandt en test i Forbrugerrådet Tænk her i år. Men jeg har ikke læst testen, da denne koster penge. 55 tommer af dette TV kostede vist omkring 8.000 kr. Jeg ved ikke, om Forbrugerrådet TÆNK er gode eller dårlige til at teste TV. Men i min verden har dette TV til ca. 8000 kr ihvertfald fået et plus i min bog p.g.a. denne test.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen
Panel-typen har principelt kun noget med måden lyset lukkes af på at gøre. Lyskilde og fosfor-lag til boost af farverum kan applikeres uafhængigt.

Det er dog primært LG der laver IPS-paneler og de har ikke en model med samme type baggrundsbelysning, som de mest avancerede VA-paneler (eks. dem der bruges i Pana DX900 eller Sony ZD9), så der er forskel på maks. lysstyrke lige nu.
Jeg har selv et Samsung KS8005. Det er VA panel som er Kantbelyst. Jeg havde tidligere et Panasonic CXC725 (Fuld bagbelyst) som desværre blev tabt på værkstedet.....så det endte med ovennævnte TV.

Personligt ser jeg film i en afdæmpet stue. Dvs kun 1 tændt bordlampe med en svag LED pære i. Og der må jeg sige at begge tv'er performer flot.
LG's IPS paneler er generelt kantbelyste. Men gøremåden på LG er ikke på højde med Panasonic eller Samsung.

Tidligere havde jeg et LG UF695V (tror det hed). Det var ren tortur at se film på det TV som den måde jeg ser film.
De sorte bjælker for oven og under var aldrig sorte nok selvom jeg havde Smart LED sat på høj. Og når der dukkede mørke scener op så skruede den naturligvis ned på lyset....men det gik desværre også udover de hvide undertekster .....de blev mere mørke eller grålige at se på. Det oplever man IKKE på Panasonic eller Samsung.

Mit Samsung TV er VA panel og kantbelyst. Jeg har sat Smart LED til høj og bjælkerne er sorte nok. Men ja.....ikke sort nok som OLED.
Men jeg savner ikke mit CXC725.......jo måske lidt.....da jeg også har parabol så skifter jeg nogen gange mellem fællesantenne og Parabol. På Pana'en trykker man bare på 1 knap....men på Samsung skal man igennem et par tryk.

Det blev til lidt OFF Topic.....Sorry

Så hvis du er til Bluray FILM eller lign.....så hold dig til VA Paneler. Og tro ikke på de sælgere fra POWER eller Giganten......derfor dette forum :)