Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels,

Jeg lavede for nogle uger siden et opslag vedrørende køb til min lejlighed. Som der står i overskriften har jeg 10000kr at gøre godt med og vil gerne have et 65". Jeg fik anbefalet Samsung ks7005 som ligger til 14.000kr. Jeg synes dog ikke jeg har lyst til at give de ekstra 4000kr da det ikke just er småpenge.

Jeg er på ingen måde en TV feinschmecker, og jeg tror ikke jeg opdager samme fejl og mangler som størstedelen af brugerbasen herinde, når det så er sagt vil jeg stadigvæk gerne have noget ordentligt, bare uden at skulle gå langt over budgettet.

Tak!
KU6405 er 50/60hz, KS7005 er 100/120hz. Dvs 7005 vil være bedre til at vise 24p materiale, men ikke 50/60 fps materiale. Billedkvalitet på KU6405 er jeg MEGET tilfreds med - super flot. KS7005 har vist lidt bedre HDR support, men begrænset da de begge er kant LED. Man kan skrue ned for baggrundslys i HDR mode på både KU6405 og KS7005, så man er ikke tvunget til at se på udvasket billede.
Jboy23 skrev:KU6405 er 50/60hz, KS7005 er 100/120hz. Dvs 7005 vil være bedre til at vise 24p materiale, men ikke 50/60 fps materiale. Billedkvalitet på KU6405 er jeg MEGET tilfreds med - super flot. KS7005 har vist lidt bedre HDR support, men begrænset da de begge er kant LED. Man kan skrue ned for baggrundslys i HDR mode på både KU6405 og KS7005, så man er ikke tvunget til at se på udvasket billede.
Hz er opdateringshastigheden right? Altså hvor smooth billederne bevæger sig, hvis ja, er det så ikke fedest at have over 100hz? Jeg spørger fordi jeg også har en Benq gamer skærm med 144hz og der synes jeg virkelig at forskellen er vanvittig stor når jeg ser på mine kammeraters skærme.

Ville i anbefale jeg i stedet brugte pengene på en mindre skærm, og så at jeg fik mere for dem. Jeg har nemlig lige set dette tilbud i Power: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Nu ved jeg ikke så meget om LG, men jeg har hørt at Samsungs software er noget af det bedste, hvor ligger LG i forhold til Samsung.

Mvh
kaan.catalkaya skrev:
Jboy23 skrev:KU6405 er 50/60hz, KS7005 er 100/120hz. Dvs 7005 vil være bedre til at vise 24p materiale, men ikke 50/60 fps materiale. Billedkvalitet på KU6405 er jeg MEGET tilfreds med - super flot. KS7005 har vist lidt bedre HDR support, men begrænset da de begge er kant LED. Man kan skrue ned for baggrundslys i HDR mode på både KU6405 og KS7005, så man er ikke tvunget til at se på udvasket billede.
Hz er opdateringshastigheden right? Altså hvor smooth billederne bevæger sig, hvis ja, er det så ikke fedest at have over 100hz? Jeg spørger fordi jeg også har en Benq gamer skærm med 144hz og der synes jeg virkelig at forskellen er vanvittig stor når jeg ser på mine kammeraters skærme.

Ville i anbefale jeg i stedet brugte pengene på en mindre skærm, og så at jeg fik mere for dem. Jeg har nemlig lige set dette tilbud i Power: https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... ricerunner

Nu ved jeg ikke så meget om LG, men jeg har hørt at Samsungs software er noget af det bedste, hvor ligger LG i forhold til Samsung.

Mvh
kan den "gennemsnitlige" bruger se dette?
Det er jo umuligt at svare på..

Kan komme med et andet eksempel som netop relaterer sig til din gamerskærm..
Jeg kører også med en 144 hz G sync skærm og synes det er klart bedre end alt andet, men nu have vi LAN her i weekenden og alle mine kammerater kører med 1080p i 60 hz... hvilket de synes er helt fint, og de synes da ikke min skærm var så meget federe..
Så skulle mit råd til dem være at 5000 kr er givet godt ud til en gamer-skærm end eks. 1000 kr for en 1080p 60 hz ?
I kan ikke helt sammenligne de frekvenssystemer fra monitors og dem fra TV. På en monitor, så får du den "ægte" frekvens, dvs. du kan smide 144 Hz fra din PC over i skærmen og få vist samtlige billeder. På et TV kan du ikke sende mere end 60 Hz (og typisk er det langt mindre - en film fra Blu-Ray sendes med 24 Hz). TV'et vil da gætte på de øvrige billeder og forsøge at lave et flydende billede af det. Det går sjældent super godt.

Hvis man vil SPILLE på sit TV, så skal man SLET ikke se på disse frekvenssystemer, af netop samme årsag. Ethvert billedesystem i TV'et vil forsinke aktion fra controller ift. det der vises på skærmen, så dér er man interesseret i at slå alt dette gøjl helt fra. Som nævnt, så kan du ikke sende mere end 60 Hz fra eks. en spilkonsol til et TV, så dét du skal se på er noget der hedder "input lag" som måler forsinkelsen fra input, til det vises på TV-skærmen. Vi måler det i vore tests.
kaan.catalkaya skrev:Hz er opdateringshastigheden right? Altså hvor smooth billederne bevæger sig, hvis ja, er det så ikke fedest at have over 100hz?
Jo - "problemet" med 60hz er 24 ikke går op i det, så TVet viser i praksis hvert billede 2 hhv 3 gange (2/3/2/3/2/3...) hvor 120hz kan vise hvert billede 5 gange (5/5/5/5/5/5...)

I praksis dog - "ren" 24p på skærme i den størrelse og med den lysstyrke vil altid være hakkende (blot lidt mere "ujævnt" på 50/60hz) - så derfor vil man oftest bruge en vis mængde "motion flow" som glatter det lidt ud. Så vil mene at ikke mange vil klage over at 24p hakker på KU6405 med custom motion flow på en 4-5 stykker.

Jeg ville klart tage en 65" 6405 from for en 55" 7005 - de ekstra tommer giver bare meget.
...ironisk nok bruger mange nVidia Shield medieboks sat til 60hz selvom de har 100/120hz tv - og fjerner dermed fordelen via at have højere hz tv :) - da Shield så sender 2/3/2/3/2/3 til TV...
kaan.catalkaya skrev:Det skal lige siges jeg ikke har nogen planer om at game på mit fjernsyn. Det var blot et eksempel :)
men eksemplet viser jo meget godt hvor forskelligt det er fa person til person, så derfor kan man ikke råde om noget sådan til en "gennemsnitslig" bruger
mbm skrev:
kaan.catalkaya skrev:Det skal lige siges jeg ikke har nogen planer om at game på mit fjernsyn. Det var blot et eksempel :)
men eksemplet viser jo meget godt hvor forskelligt det er fa person til person, så derfor kan man ikke råde om noget sådan til en "gennemsnitslig" bruger
Ja det har du nok ret i. Jeg står og overvejer tilbuddet i Power som jeg linkede ovenover, netop pga de sælger det så billigt i forhold til hvad det koster andre steder. Men samtidig ved jeg ikke om 55" er for småt, så jeg tager et smut i Elgiganten i dag for at se forskellen i virkeligheden da jeg aldrig har haft noget over 40"