Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg har prøvet et Panasonic DX780 og DX800 og alt virker afstemt, hvad angår det ønskede "bløde" billede og okay undertekster

Jeg har nu købt et LG OLED55B6V hvor jeg synes jeg har ret svært ved at får samme "afstemthed", forstået således, at hvis jeg vil have det ønskede billede kommer der så meget "knald" underteksterne, at de ofte er ret irriterende da de "dominerer" for meget. Mine øjne har det svært med disse ret lysende undertekster.

Der skal siges, at jeg er vant til plasma, som jo er blødt og behageligt, hvor OLED'en virker meget "hård" i billedet.

Er det boget andre kender til og har tip til?

På forhånd tak,
Grunden til den vekslende lysstyrke er, at TVet ikke kan opretholde samme lysstyrke på hele skærmen, som den kan når det kun er underteksterne der er til stede. Så når man justerer det totale billede ind, så lyset passer, så vil der være ekstra knald på undertekster i de helt mørke scener. Det samme sker på LCD med helt lokal dimming.
IbOlesen skrev:Hejsa,

Jeg har prøvet et Panasonic DX780 og DX800 og alt virker afstemt, hvad angår det ønskede "bløde" billede og okay undertekster

Jeg har nu købt et LG OLED55B6V hvor jeg synes jeg har ret svært ved at får samme "afstemthed", forstået således, at hvis jeg vil have det ønskede billede kommer der så meget "knald" underteksterne, at de ofte er ret irriterende da de "dominerer" for meget. Mine øjne har det svært med disse ret lysende undertekster.

Der skal siges, at jeg er vant til plasma, som jo er blødt og behageligt, hvor OLED'en virker meget "hård" i billedet.

På forhånd tak,
Hvad for en profil har du taget udgangspunkt i?

Du kan evt. prøve at følge de første fem billeder her: http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6/settings
Torben Rasmussen skrev:Grunden til den vekslende lysstyrke er, at TVet ikke kan opretholde samme lysstyrke på hele skærmen, som den kan når det kun er underteksterne der er til stede. Så når man justerer det totale billede ind, så lyset passer, så vil der være ekstra knald på undertekster i de helt mørke scener. Det samme sker på LCD med helt lokal dimming.
@Torben
Skal jeg forstå det sådan, at med "lokal dimming" på f.eks. DX780 (som jeg har prøvet) så får man mindre "knald" på underteksterne. Altså som jeg oplever det i virkeligheden?
schjelde skrev:Hvad er dit indtryk af dx780 vs dx800 og også ift. Oled tv'et ?

Selv overvejet dx800 men er det "ok" med sdr indhold osv. ?
Jeg synes ikke der er ret meget forskel på 780 og 800. Måske en lille tendens til, at billedet på 800 virker mere "roligt". Det er svært.

Skulle jeg vælge mellem de to, ville jeg personligt nok går efter DX780.

OLED'et er helt helt anderledes. Der er et spuer godt billede på det, men det kræver sikkert meget indjustering, da billedet virker som om der er meget mere lys. ("hårdt" måske). Jeg har svært ved at styre lyset på de undertekster i forhold til hele billedet.

Synes billedet svinger relativ meget i skarphed, når man f.eks. ser alm. tv-udsendelser (TV2, DR etc.)

Billedet "hakker" mere i OLED'et end Panasonic gør og især hvis man f.eks. ser introen til TV2 NEWS går det helt galt med den nederste vandrette linje der kører over skærmen.

Lyden er meget bedre i OLED'et ifht. 780

OLED'et har en betagtningsvinkel tæt på min gamle plasma, og det er her jeg har det allerstørste issue.

Jeg ved ikke endnu hvad jeg vælger.
Senest rettet af IbOlesen 25 sep 2016, 12:48, rettet i alt 1 gang.
Mfede skrev:
IbOlesen skrev:Hejsa,

På forhånd tak,
Hvad for en profil har du taget udgangspunkt i?

Du kan evt. prøve at følge de første fem billeder her: http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6/settings
Tak Mfede.

Jeg prøver at kigge på dit link, for jeg synes jeg har prøvet at justere meget frem og tilbage, og har ikke rigtigt "ramt" indstillinger der virker som et blødt og behageligt billede. Underteksternes lysintensitet ødelægger helhedsindtrykket. Det er simpelthen fordi mine øjne er relativ lysfølsomme.
IbOlesen skrev:
Torben Rasmussen skrev:Grunden til den vekslende lysstyrke er, at TVet ikke kan opretholde samme lysstyrke på hele skærmen, som den kan når det kun er underteksterne der er til stede. Så når man justerer det totale billede ind, så lyset passer, så vil der være ekstra knald på undertekster i de helt mørke scener. Det samme sker på LCD med helt lokal dimming.
@Torben
Skal jeg forstå det sådan, at med "lokal dimming" på f.eks. DX780 (som jeg har prøvet) så får man mindre "knald" på underteksterne. Altså som jeg oplever det i virkeligheden?
DX780 har ikke lokal dimming. Du skal op i DX900 for at få det.
Af IbOlesen
Torben Rasmussen skrev:
IbOlesen skrev:
@Torben
DX780 har ikke lokal dimming. Du skal op i DX900 for at få det.
Ok, tak.
Så må det være fordi der er mindre lys fra et 780'er, at jeg synes underteksterne "står bedre", ikke?

Torben, hvad er jeres erfaringer til det her TV 55OLEDB6V og "indregulering"? Er man derhenne hvor man bør få det kalibreret? Jeg synes virkelig det er lidt svært at ramme et billede der ikke er for "hårdt" uden at det går ud over skarphed (sikkert fordi kontrasten reduceres osv.?).
Ikke fordi jeg vil kapre tråden, men jeg oplevede LG B6 i dag i slukket tilstand, og blev overrasket over at reflektioner i skærmen var rødlige, i forhold til alle andre skærme i butikken, hvor de var "hvide".

Er det en speciel coating LG bruger?

Er det kun i slukket tilstand at I oplever den røde farve i reflektioner? Hvis ikke, er det så ikke distraherende i daglig brug, eller bemærker I det ikke?
Af KBW
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville jo nok kalibrere den. Den står ikke lige i skabet pr default. Men du må nok leve med de her meget lyse undertekster. Evt skifre farven på dem hvis det er Netflix (som klart er værst).
Størrelsen, font og baggrund på Netflix underteksterne skal indstilles. Overvejer at lave dem om igen da DV gør dem endnu værre :(