Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ToulaDesier
Goddag

Jeg håber det er iorden jeg laver mit eget indlæg, da jeg ikke vil hijacke en andens... Ret mig hvis jeg tager fejl...

Mit spørgsmål er som titlen angiver, er Samsung de bedste gamer TV? Her menes der mht den kommende PS4 Pro og XOne, refresh rate, og alle de termer der nu hører med til at kvalitetsbedømme et godt panel.

Jeg har længe været fristet af LGs tv, men hører nu fra flere kanter at Samsung er vejen hvis skærmen primært skal bruges til konsol gaming og fodboldkampe.

Kan @Rasmus Larsen eller andre bekræfte dette?
Det vil jo være rart at ramme plet i forhold til mit behov.
Den økonomiske smertegrænse er på 10-12.000, skærmen skal selvfølgelig være 4K/HDR kompatibel, og egentlig også gerne være Ultra HD Premium certificeret, men det er måske en anden prisklasse...

Mange tak :)
Af ToulaDesier
Jo, ville egentlig også helst have et OLED, men det er for dyrt pt, 18-20k for et 55", men jo, har savlet en del over LG OLED flagskib, det fået vist ikke meget bedre pt...

Edit:
Efter at have søgt lidt, fandt jeg dette citat, godt nok fra Samsung som ingen OLEDs har endnu: "Til HDR (High Dynamic Range) bør der vælges LED TV med Quantum Dot teknologi, da det er den der opfylder de nye Premium UHD specifikationer" ment især i forhold til lysstyrken, som de skriver OLED ikke kan følge med på... Troede ellers OLED var meget lysstærke, men åbenbart ikke...
Af Lape
I den prisklasse du kigger i, er KS7005/KS8005 næsten en nobrainer. De er begge Ultra HD Premium certificeret og understøtter HDR10. OLED (2016) er udelukket da de koster 20k og Sony's XD93 ligger også tæt på 15k.

ToulaDesier: LG's 2016 OLED TV'er er Ultra HD Premium certificeret, men jeg har læst flere steder at input lag kan være lidt højt på (i hvert fald) B6V og at hurtige bevægelser kan resultere i lidt hakken til tider, men det kan det på de fleste TV.
Af ToulaDesier
Ja, det må jeg give dig ret i, ender på netop de to hver gang jeg søger.
Hvad med de "Curved" modeller, er de noget værd, eller er det stort set ren gimmick? De er nok ikke Premium certificerede, hvilket det helst skal være...
Tak for svar!
Lape skrev:I den prisklasse du kigger i, er KS7005/KS8005 næsten en nobrainer. De er begge Ultra HD Premium certificeret og understøtter HDR10. OLED (2016) er udelukket da de koster 20k og Sony's XD93 ligger også tæt på 15k.

ToulaDesier: LG's 2016 OLED TV'er er Ultra HD Premium certificeret, men jeg har læst flere steder at input lag kan være lidt højt på (i hvert fald) B6V og at hurtige bevægelser kan resultere i lidt hakken til tider, men det kan det på de fleste TV.
Af Lape
Du får ikke andet end edge LED i den prisgruppe du ser på, det er heller ikke kun dårligt, da TV'et er meget tyndt :)

Du skal nok gange dit budget med 2 for at finde noget med backlit/direct LED og så er vi alligevel på OLED niveau..
Brugeravatar
Af Montago
OLED :

Har læst et par artikler om OLED og gamin og det ser ud til at den display-controller som de fleste bruger, har et sindssyg højt input-lag. Så desværre får man intet ud af den gode teknologi som OLED er :(

OLED kan jo snildt køre med 1000hz eller under 1ms B2B ... men det hele afhænger jo af om resten af elektronikken er tunet til det.
Af Lape
Montago skrev:OLED :

Har læst et par artikler om OLED og gamin og det ser ud til at den display-controller som de fleste bruger, har et sindssyg højt input-lag. Så desværre får man intet ud af den gode teknologi som OLED er :(

OLED kan jo snildt køre med 1000hz eller under 1ms B2B ... men det hele afhænger jo af om resten af elektronikken er tunet til det.
Det ligger i 40-50ms i gaming mode på 2016 OLED, det er "nogenlunde", selvom Samsung's 2016 LCD er nede i 20ms, både med og uden HDR, men de fleste andre producenter såsom Sony, Panasonic ligger også omkring de 30-35ms..

Bemærk dog at input lag på B6V modellen kan være helt oppe på 60-75ms når HDR er aktiveret. Resten af LG's OLED topmodeller har fået en patch, så den er på nede på 40-50ms igen, men B6V bruger en billigere CPU så vil da håbe at den får en patch på et tidspunkt også
Senest rettet af Lape 03 dec 2016, 19:16, rettet i alt 1 gang.
Af ToulaDesier
Tak for oplysningerne.

Er det slet ikke muligt at få fat i Vizio's M serie i Danmark? Kan ikke engang finde det på amazon.de, technikdirect osv.

Edit: efter en søgning, kan jeg se det ikke er tilfældet, desværre.