Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
Jeg skal snart ud og købe en nyt TV. Jeg har de næste 2 måneder til at finde ud af hvad jeg skal købe, da PS4 Pro er bestilt og den ankommer 10. November :)

TV'et skal primært bruges sammen med mit mediecenter, som får smidt et nyt grafikkort i, som understøtter HDR (senere, når de kommer i passive/slim løsninger) og så selvfølgelig til Playstation. Ser stort set aldrig flow TV (så jeg kommer ikke til at vente på TV'er som understøtter HLG HDR.)

Jeg har lidt forskellige modeller i kikkerten pt. Blandt andet Samsung KS7005, Sony XD93, LG B6V. Andre jeg burde overveje?

Jeg kan se at PS4 Pro og langt de fleste ting kommer til at bruge HDR10 som alle TV'erne understøtter. PS4 Pro vil bruge HDR10.

Samsung og Sony understøtter ikke Dolby Vision, LG gør. Men hvor er det jeg får brug for dette? Er det ikke kun ved brug af fysiske blu-ray diske i en 4K Blu-ray afspiller? Jeg må indrømme at jeg aldrig ser film på skiver mere og ikke har planer om at komme til det. Vil Dolby Vision stadig være noget jeg kunne få brug for i streaming eller andet?

God weekend 8-)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
HDR10 er den sikre løsning, kan man sige. På f.eks. UHD Blu-ray skal skiverne tilbyde HDR10. Dolby Vision kan eventuelt lægges ovenpå, men pt. er der ingen skiver eller UHD Blu-ray-afspillere, der kan håndtere det. Det samme gør sig gældende hos de fleste streamingtjenester (herunder både Netflix og Amazon). Her er HDR10 også standardmetoden til HDR og så tilbydes Dolby Vision til de skærme, som kan håndtere det. Så med HDR10 skulle du være ret godt kørende, men der er dog enkelte eksempler på streamingtjenester i USA som kun tilbyder Dolby Vision. F.eks. VUDU.

Se evt. vores Dolby Vision FAQ, hvor vi også kommer lidt ind på Dolby Vision vs. HDR10: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1472202540

Hvis du er klar til at bruge pengene, så ville jeg snuppe LG B6 af de tre. Det tror jeg ikke, at du kommer til at fortryde på den lange bane. Hold øje med tilbud. Den har et par gange været noget længere nede i pris end nu (det fremgår ikke af Pricerunners priskalender, da det har været vha. rabatkoder).
Af Lape
Super jeg havde ikke set den FAQ. Ja, jeg holder jævnligt øje med prisen på alle tre modeller. Er dog også mest til XD93 og B6V da jeg helst vil have et sort TV igen.

Jeg så godt at 55B6V var nede i 18k hos Power på et tidspunkt (10% rabatkode), men den har ligget på omkring 20k ret stabilt på det sidste. Man skulle jo nok have slået til dengang. Men der var jeg ikke helt klar.

Synes dog XD93 er prissat for tæt på B6V som det er lige nu. Så måske kommer det til at være et tilbud jeg slår til på.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tror helt sikkert, at B6 kommer ned i 18.000 snart igen og måske endda lavere når vi nærmer os Black Friday og december 2016.

Vi fik at vide af LG forleden, at 19.999 er den nye standardpris for 55" B&. Så det drejer sig vel blot om, at en forhandler skal køre tilbudsperiode igen :)